Diety przy złamaniu kości

Czy wiesz, że odpowiednia dieta przy złamaniu kości może skutecznie wspomóc organizm w procesie rekonwalescencji? Dla efektywnej regeneracji kości niezbędne jest przyjmowanie wraz z pożywieniem określonych witamin i minerałów oraz przestrzeganie zasad zdrowego, racjonalnego odżywiania. Dieta przy złamaniach powinna być bogata przede wszystkim w wapń, witaminę D, białko, magnez, potas, a także inne składniki. Pamiętaj także, dieta po złamaniu przyniesie lepsze efekty, kiedy wyeliminujesz z niej pewne elementy. Przekonaj się, co jeść przy złamaniu kości, a czego unikać, dlaczego poszczególne witaminy oraz minerały są tak ważne i ciesz się mocnymi kośćmi!

Jak wzmocnić kości? Witaminy na kości

Magdalena Olejnik ponad miesiąc temu

Nawet najmocniejsze kości z upływem lat stają się coraz bardziej kruche i podatne na złamania. Proces ten można jednak w pewnym stopniu opóźnić. Prawidłowo zbilansowana dieta, bogata w odpowiednie witaminy i składniki mineralne, obok ruchu to kluczowa broń w walce o mocne kości.

Dieta na zdrowe stawy – co należy jeść a czego unikać?

Sonia Walla ponad miesiąc temu

Stawy – element naszej anatomii, z którego istnienia zdajemy sobie sprawę często dopiero wtedy, gdy boleśnie dają o sobie znać. Powstałe z biegiem czasu zwyrodnienia utrudniają swobodny ruch i aktywność fizyczną. Mimo że z wiekiem kondycja stawów ulega stopniowemu pogorszeniu, odpowiednia dieta może znacząco zahamować szybkość tego postępu. Co jeść a czego unikać, by nasze stawy pozostały sprawne jak najdłużej?

Problemy stawowe – regeneracja i wspomaganie

Zofia Mikoś ponad miesiąc temu

Pozbądź się bólu i wzmocnij stawy

Co powinno znaleźć się w diecie przy złamaniu kości?

Dieta na złamania powinna dostarczać do organizmu optymalnych dawek witamin i minerałów, niezbędnych do budowy tkanki kostnej. Wśród nich znajdują się:

 

  • wapń - podstawowy budulec kości; jego źródłem są m.in. mleko i jego przetwory, produkty zbożowe, warzywa,
  • witamina D oraz białko - sprawiają, że wapń jest lepiej przyswajany przez organizm, aby ich dostarczać, dieta przy złamaniu kości powinna uwzględniać ryby, nabiał i mięso,
  • fosfor - odpowiedzialny za mineralizację kośćca; co jeść po złamaniu kości, by dostarczać go do organizmu? Warto sięgać np. po orzechy, a także spożywać mięso i ryby,
  • witamina K oraz witamina C - również niezbędne w procesie mineralizacji, aby zapewnić ich odpowiednią podaż, warto zadbać aby dieta przy złamaniach, poza wcześniej wspomnianymi produktami, uwzględniała także owoce.

 

Warto pamiętać, że dieta po złamaniu kości bogata w powyższe produkty dostarcza także innych, istotnych dla zachowania mocnych kości składników, takich jak magnez, potas, cynk, mangan i miedź.

Dieta po złamaniu kości – co należy spożywać a czego unikać?

Paulina Michalak ponad miesiąc temu

Bogata w cenne witaminy i minerały dieta korzystnie wpływa na regenerację złamanych kości. Sprawdź, które produkty jeść, a które unikać po przebytym złamaniu.

Czego unikać w diecie na złamania?

 

Dla zadowalających efektów procesu regeneracji warto także zadbać, aby dieta na złamania kości była zbilansowana i zdrowa. Zarówno dieta przy złamaniu kości udowej, jak i każdej innej, powinna wzmacniać organizm. Wiadomo już, co jeść przy złamaniu, a czego należy unikać? Podczas diety na złamania warto ograniczyć:

 

  • sól,
  • błonnik,
  • mocną kawę i herbatę,
  • alkohol i papierosy,
  • żywność przetworzoną - słodycze, fast-foody.

 

Niezależnie czy to dieta przy złamaniu kości udowej, obojczyka czy nadgarstka - najważniejsze, by dieta przy złamaniu opierała się o zróżnicowane posiłki, zapewniające optymalną podaż poszczególnych witamin i minerałów. Warto pamiętać, że tak samo, jak niedobór, zaszkodzić może ich nadmiar.
Chcesz wiedzieć więcej na temat diety po złamaniach? Sprawdź poniższe artykuły, w których znajdziesz porady dietetyka i zadbaj o swoje kości!