Marchew

16 18 20
Kalorie: 33 kcal Białko: 1 g Tłuszcze: 0.2 g Węglowodany: 5.1 g

Marchew zwyczajna to gatunek rośliny należący do rodziny selerowatych. W stanie dzikim występuje ona na terenie Europy, Azji i Afryki północnej. Marchew jest także uprawiana. W Polsce jest ona szczególnie popularna, powszechnie występuje również w stanie dzikim. Istnieje wiele odmian tego warzywa o zróżnicowanym kolorze, od pomarańczowej przez białą, aż do fioletowej. Pomarańczowa marchewka to zasługa Holendrów, dzięki którym jest to najpopularniejsza odmiana.

Właściwości odżywcze marchwi – witaminy i minerały

Marchewka to naturalne źródło antyoksydantów, szczególnie beta-karotenu. Zwalcza on wodne rodniki, zapobiegając pojawieniu się wielu chorób cywilizacyjnych, także nowotworów. Beta karoten intensyfikuje działanie opalania, cera staje się ciemniejsza i bardziej estetyczna. Poprawia także funkcjonowanie zmysłu wzroku. W marchewce odnaleźć można wszystkie rodzaje karotenoidów, w tym luteinę i zeaksantynę.

W marchewce znajduje się duża ilość witaminy C, która doskonale wpływa na stan naczyń krwionośnych. Zwiększając ich przepustowość reguluje dopływ krwi do skóry, co poprawia jej wygląd. W diecie diabetyka powinna pojawiać się marchew, ale jedynie w formie surowej, ponieważ ma niewielki indeks glikemiczny. Marchew powinno się stosować przy awitaminozie, stanach niedożywienia i wycieńczenia organizmu. Pomoże rekonwalescentom, ponieważ jest lekkostrawna i nie obciąża przewodu pokarmowego.

Falkarinol, który jest zawarty w marchewce, zdaniem naukowców z Uniwersytetu w Newcastle może o nawet 33% zmniejszyć ryzyko rozwoju nowotworu w organizmie. Marchewka jest istotna szczególnie dla panów, ponieważ ma powstrzymywać rozwój raka prostaty. To zasługa przede wszystkim kwasu retinowego. Jest to pochodna witaminy A. Ten składnik ma również pozytywny wpływ na wygląd skóry, zwłaszcza trądzikowej i ze skłonnością do przetłuszczania się.

Świeże korzenie marchwi, a także sok z nich wyciskany, zawiera czynnik bifidus, czyli związki siarkowe, które wpływają na rozwój wartościowych bakterii, a tym samym przyczyniają się do zlikwidowania problemów trawiennych u małych dzieci. Bez obaw podać je można także niemowlakom.

Kalorie – ile kalorii ma marchew?

Marchew, jak większość warzyw nie dostarcza zbyt dużej ilości kalorii, dlatego polecana jest na diecie odchudzającej, a także jako zdrowa przekąska. W 100 g marchwi znajduje się 1 g białka, 02, g tłuszczów, 5,1 węglowodanów, 3,6 g błonnika. Cała porcja dostarcza zaledwie 33 kcal.

Zastosowanie marchwi

Marchewka ma różnorodne zastosowania kulinarne. Spożywać ją można na surowo, w postaci surówki albo poddawać obróbce termicznej. Często traktowana jest jako dodatek do głównego dania. Równie popularna jest zupa wyrabiana z marchewki. To element warzywny dodawany do różnego typu mięs i sosów. W Portugalii dżem z marchewki uznawany jest za jeden z produktów narodowych. W tym kraju marchewka uznawana jest za owoc, nie warzywo.

We Francji produkuje się olej z marchewki. Jest to ekstrakt pozyskiwany z tego warzywa z dodatkiem oleju sezamowego. Produkt ten to bogate źródło wielu substancji odżywczych. Chętnie używany jest w kosmetyce, ponieważ ujednolica koloryt skóry i ma działanie tonizujące. Dodaje się go do kremów odżywczych.

Co ważne, marchewkę powinno się gotować w całości, co zabezpiecza ją przed utratą cennych witamin. Im mniejsza powierzchnia warzywa ma bezpośredni kontakt z gorącą wodą, tym lepiej.

Zobacz również:
Oceń
ponad miesiąc temu