Oliwa z oliwek

16 18 20
Kalorie: 882 kcal Białko: 0.0 g Tłuszcze: 99.6 g Węglowodany: 0.2 g

98% drzewek oliwnych uprawianych na świecie znajduje się w rejonie Morza Śródziemnego. Zarówno najwięksi producenci, jaki i konsumenci oliwy z oliwek to Hiszpania, Grecja, Francja, Włochy, Tunezja, Turcja, Maroko, Syria i Algieria. Oliwa z oliwek znajduje się na czwartym miejscu pod względem popularności spośród wszystkich olejów produkowanych w Europie. Największą wartość posiada oliwa, która produkowana jest z oliwek poddawanych jedynie obróbce mechanicznej.

Właściwości odżywcze oliwy z oliwek – witaminy i minerały

Oliwa z oliwek w około 98% składa się z triacylogliceroli. Kolejne 2% to pochodne lipidów, głównie fosfolipidy oraz fenole, barwniki i karotenoidy. To właśnie ich zawartość wpływa na smak i zapach oliwy, a także świadczy o walorach zdrowotnych tego oleju. Oliwa z oliwek wyróżnia się wysoką zawartością kwasu oleinowego (5683%) i niską zawartością kwasu linolenowego (n-3). Zawiera dodatkowo znaczną ilość kwasu linolowego – n-6 (3,520%), kwasu palmitynowego (7,520%) i stearynowego (0,55,0%).

Związki fenolowe wpływają na jej gorzkawy posmak, ale także na właściwości przeciwutleniające. Dzięki nim oliwa pozytywnie wpływa na profilaktykę chorób krążenia i nowotworów. Fitosterole mają wpływ na obniżenie poziomu cholesterolu frakcji LDL. Ich ilość wzrasta wraz z coraz niższym poziomem przetworzenia oliwy z oliwek. W oliwie znajdują się także witaminy A i E, które również wykazują działanie antyoksydacyjne. Oprócz tego chronią zmysł wzroku przed degeneracją i wpływają na wygląd skóry.

Oliwa z oliwek to dobre źródło witaminy D w diecie. To bardzo ważny składnik biorący udział w prawidłowej gospodarce wapniowej organizmu. W związku oliwa zabezpiecza dorosłych przed osteoporozą, a dzieci przed krzywicą.

Badania naukowców dowiodły, że regularne spożywanie oliwy z oliwek przez kobiety w ciąży i karmiące piersią bardzo pozytywnie wpływa na zdrowie dzieci, chroniąc je między innymi przed astmą i alergiami. Spożywanie oliwy obniża ponadto ciśnienie tętnicze, ułatwia redukcję masy ciała oraz zmniejsza ryzyko cukrzycy, obniżając oporność tkanek na insulinę. Oliwa wykazuje także właściwości przeciwzapalne, zmniejsza ryzyko demencji oraz zapobiega zaburzeniom poznawczym, występującym w chorobie Alzheimera i chorobie Parkinsona.

Kalorie – ile kalorii ma oliwa z oliwek?

Oliwa jak każdy inny tłuszcz jest wysokokaloryczny. 100 g oliwy z oliwek dostarcza 882 kcal.

Zastosowanie oliwy z oliwek

Oliwa z oliwek najczęściej wykorzystywana jest jako element przekąsek i sosów. Na jej bazie przygotowuje się dressingi do sałatek. Pasuje do czosnku, kaparów, papryki. To element diety śródziemnomorskiej, który odpowiedzialny jest za wprowadzenie do diety zdrowych tłuszczów.

Oliwa z oliwek jest bardzo chętnie wykorzystywana w kosmetyce. Ze względu na swoją konsystencję i zdolność do odbudowy warstwy lipidowej skóry, oliwa z oliwek może być używana jako olejek do ciała. Dodawać ją można do kąpieli, także małych dzieci, by skóra nabrała gładkości, a wszelkie podrażnienia zostały złagodzone. Oliwa z oliwek nadaje się do pielęgnacji skóry atopowej i dotkniętej łuszczycą. Stosować ją można jako naturalny olejek do masażu. Ten olej posiada w składzie substancje działające jak naturalny filtr UV. Na włosy suche i zniszczone zalecane jest stosowanie odżywczej maseczki.

Zobacz również:
Oceń
ponad miesiąc temu