Płatki owsiane

16 18 20
Kalorie: 366 kcal Białko: 11.9 g Tłuszcze: 7.2 g Węglowodany: 62.4 g

Płatki owsiane o różnej grubości i różnym stopniu prażenia to jeden z najbardziej popularnych przetworów uzyskiwanych z owsa. Owies był już w epoce brązu. W dawnych czasach zupa mleczna na bazie owsa, czyli owsianka, była podstawą wyżywienia ciężko pracującej ludności wsi, a także angielskich górników. Badania nad użytecznością płatków owsianych w diecie i ich szczególnymi wartościami spożywczymi nadal trwają.

Właściwości odżywcze płatków owsianych – witaminy i minerały

W 1997 roku Food and Drug Administration USA zezwolił na umieszczanie na produktach spożywczych pochodzących z owsa oświadczenia, że spożycie ich w ilości 25 g na dzień zmniejsza znacząco ryzyko wystąpienia chorób serca. Płatki owsiane to bogate źródło aminokwasów egzogennych. Ich dostarczanie wraz z pokarmem jest bardzo istotne, ponieważ organizm nie jest w stanie ich samodzielnie wytworzyć. Wśród nich wymienić można walinę, leucynę, izoleucynę, metioninę i treoninę. Ich zawartość w płatkach owsianych jest zdecydowanie wyższa, niż w innych zbożach i nierzadko wyczerpuje już dzienne zapotrzebowanie organizmu.

Płatki owsiane zawierają dużo cynku, który korzystnie działa na stan zdrowia, a także poprawia wizualny stan skóry, włosów i paznokci. Przetwory z ziaren owsa nie mają w swoim składzie sodu. To ważne dla osób z problemami związanymi z funkcjonowaniem układu krążenia. Owies to dobre źródło witamin, szczególnie witaminy B1, B5 oraz E. Już 100 g płatków owsianych jest w stanie pokryć 20% dziennego zapotrzebowania organizmu na witaminę E oraz nawet 40% na witaminę B1 (tiaminę). Dzięki obecności alfa-tokotrienoli, które stanowią pochodną witaminy E, możliwe jest zahamowanie syntezy cholesterolu w wątrobie, a tym samym obniżenie jego poziomu we krwi.

Indeks glikemiczny niegotowanych płatków owsianych wynosi 40, indeks płatków poddanych obróbce termicznej wzrasta do 60.

Jest on sporo niższy od relatywnej objętości produktów pszennych czy kukurydzianych. Grube płatki owsiane mają niższy indeks. Zawartość błonnika w 100 g płatków owsianych wynosi 10 g. Taka ilość jest wystarczająca, by poprawić perystaltykę jelit i wspomóc usuwanie resztek pokarmowych zalegających w jelitach.. Ma to znaczenie w profilaktyce raka jelita grubego, a także wzmacnia efekty diety odchudzającej.

Kalorie – ile kalorii mają płatki owsiane?

100 g płatków owsianych dostarcza 366 kcal. ponadto zawierają 11,9 g białka, 7,2 g tłuszczów, 69,3 g węglowodanów i 6,9 g błonnika.

Zastosowanie płatków owsianych

Płatki owsiane występują w różnych rodzajach. Na sklepowych półkach odnaleźć można je w wersji tradycyjnej oraz błyskawicznej. Dobrze pasują jako produkt śniadaniowy. Na ich bazie przygotowuje się owsiankę. Mogą być znakomitym dodatkiem do jogurtu. Przy stosowaniu zasad racjonalnej diety, warto wykorzystywać płatki owsiane jako podstawę do wypieku ciasteczek. Są one smaczne i zawierają wiele zdrowotnych właściwości.

Płatki owsiane to również produkt kosmetyczny. Na ich bazie można przygotowywać maseczki na twarz i włosy. Mają działanie peelingujące, dodawać je można do kąpieli odżywczych dla skóry. Przed użyciem warto zwrócić uwagę na opakowanie i wybrać produkt przetworzony w jak najmniejszym stopniu.

Zobacz również:
Oceń
4.0/10. Oddano 1 głosy.
ponad miesiąc temu