Pietruszka korzeń

16 18 20
Kalorie: 38 kcal Białko: 2.6 g Tłuszcze: 0.5 g Węglowodany: 5.6 g

Pietruszka korzeniowa to białe warzywo, które jak nazwa wskazuje rośnie w ziemi. Pietruszka jest popularnym w Polsce warzywem, które stanowi niezbędny składnik każdego wywaru warzywnego oraz zupy jarzynowej, ponieważ wchodzi w skład włoszczyzny.

Pietruszka korzeniowa zaliczana jest do grupy warzyw korzeniowych. Posiada cylindryczny i wydłużony kształt, szeroko stożkowaty i zwężający się ku dołowi. Pietruszka jest rośliną jednoroczną, której okres zbioru przypada w zależności od odmiany, na miesiące od maja nawet do września lub października. Warzywo to cenione jest szczególnie za swój silny aromat, a dzięki zawartości olejków eterycznych o prozdrowotnych właściwościach jest surowcem w przemyśle zielarskim do produkcji leków na anemię i poprawiających apetyt.

Właściwości korzenia pietruszki – witaminy i składniki mineralne

Korzeniowa pietruszka to warzywo niskokaloryczne, z którego chętnie korzystają weganie i wegetarianie, gdyż dostarcza cennych protein oraz osoby na diecie redukcyjnej, gdyż zawiera sporo błonnika pokarmowego. Wspomniane włókno pokarmowe wspiera perystaltykę jelit, zapobiega zaparciom stolca oraz reguluje stężenie glukozy oraz lipoprotein we krwi. Warto spróbować wdrożyć do diety dzieci potrawy z pietruszki, szczególnie wtedy, gdy mają one kłopot z apetytem. Ponadto dzięki zawartemu potasowi, spożywanie pietruszki korzystnie wpływa na pobudliwość mięśni, gospodarkę wodno-elektrolitową oraz ciśnienie tętnicze krwi. Witaminy C i E zawarte w tym warzywie są silnymi przeciwutleniaczami, których rola opiera się na niwelowaniu wytworzonych w procesach metabolicznych wolnych rodników, których nadmiar przyczynia się do miażdżycy i schorzeń mięśnia sercowego, nowotworów oraz chorób neurodegeneracyjnych. Witamina E ponadto nawilża skórę, opóźnia proces starzenia się komórek ciała oraz bierze udział w wytwarzaniu erytrocytów. Witamina C jest ważna w procesach odpornościowych, wytwarzania kolagenu oraz uelastyczniania naczyń krwionośnych.

Pietruszka korzeniowa jest polecana szczególnie kobietom, które zmagają się z obfitymi i bolesnymi miesiączkami oraz anemią. Pietruszka dostarcza sporej ilości żelaza, które stanowi centralny element hemoglobiny. Odpowiednia podaż żelaza w diecie zabezpiecza przed anemią, której objawami są m.in. zmęczenie, osłabienie oraz szarawa cera.

Kalorie – ile kalorii ma korzeń pietruszki?

100 g korzenia pietruszki dostarcza ok. 38 kcal z czego 15.6 g węglowodanów, 2.6 g białka oraz 5 g błonnika.

Pietruszka korzeń – zastosowanie

Korzeń pietruszki stanowi niezbędny element włoszczyzny, na bazie której przygotowuje się wywary mięsno-warzywne lub zupy. Surową pietruszkę po starciu na tarce dodaje się do surówek z marchewki, jabłka i selera. Nowocześni kucharze wykorzystują ją do przygotowania zup kremów, puree, chipsów lub frytek warzywnych, natomiast klasycy do gulaszu oraz dań przygotowywanych w wolnowarze. Ponadto pietruszkę wykorzystuje się do przygotowania soków warzywnych, stanowi dodatek do konserw oraz surowiec do produkcji suszu.

Korzeń pietruszki jest niedrogim warzywem o szerokim zastosowaniu w kuchni i potencjale prozdrowotnym, godnym jagodom goi. Potrawy z jej dodatkiem zawierają więcej błonnika pokarmowego oraz składników odżywczych, których niedobór sprzyja chorobom z niedostatecznej ich podaży.

Zobacz również:
Oceń
ponad miesiąc temu