Cynamon

16 18 20
Kalorie: 247 kcal Białko: 4 g Tłuszcze: 1 g Węglowodany: 81 g

Cynamon jest znaną korzenną przyprawą uzyskiwaną w wyniku zmielenia kory cynamonowca. Jego smak, zapach i aromat kojarzy się ze świątecznym piernikiem, pomarańczami, jabłkami, grzańcem oraz babciną szarlotką. Cynamon nie tylko warto stosować w kuchni w celu poprawy walorów smakowo-aromatycznych dań, ale i ze względu na jego szereg korzystnych dla zdrowia właściwości.

Cynamon występuje w dwóch postaciach: sypkiego proszku lub zwiniętego ruloniku kory cynamonowca. Bez względu na postać, cynamon posiada orzechowy kolor, intensywny, ostry, korzenny smak i aromat. Najbardziej cenionym jest cynamon cejloński, który w naturalnych warunkach występuje na wyspie Cejlon. Innymi rodzajami cynamonu jest cynamon chiński
i kasja.

Właściwości cynamonu  – witaminy i składniki mineralne

Cynamon jest od dawna wykorzystywaną przyprawą w medycynie ajurwedyjskiej. Stosowany jest w celu łagodzenia bóli menstruacyjnych oraz zębów, leczeniu  impotencji, trądziku, reumatyzmu oraz infekcji dróg moczowych. Dodawany do potraw poprawia apetyt u niejadków oraz u osób chorych na nowotwory. Olejek cynamonowy dodawany do kąpieli sprawdza się w relaksacji oraz regeneracji mięśni po treningu fizycznym. Cynamon posiada właściwości przeciwbakteryjne oraz antyoksydacyjne. Odkaża skórę oraz przyspiesza gojenie się ran. Opóźnia starzenie się komórek ciała i występowanie zmarszczek. Wyniki licznych badań naukowych potwierdzają właściwości obniżające poziom glukozy we krwi, obniżające ciśnienie tętnicze krwi. Ponadto zwraca się uwagę na wpływ spożywania cynamonu na poprawę parametrów lipidowych. Powyższe właściwości wynikają z poprawy wrażliwości organizmu na insulinę, obniżaniu poziomu cukru i lipidów we krwi.

Cynamon jest ponadto wykorzystywany na szereg problemów trawiennych i niestrawności, ponieważ poprawia trawienie poprzez pobudzanie wydzielania soków trawiennych. Przyczynia się do poprawy ukrwienia mózgu i narządów wewnętrznych, dzięki czemu zwiększa koncentrację, zapamiętywanie i poprawia wyniki w nauce.

Cynamon dostarcza pierwiastków śladowych takich jak wapń, żelazo, magnez oraz witaminy A. Niestety ilość spożywanego cynamonu jest niewielka, zatem nie warto uwzględniać wymienionych składników w codziennej racji pokarmowej.

Kalorie – ile kalorii ma cynamon?

100 g cynamonu dostarcza ok. 247 kcal, z czego 81 g węglowodanów, 4 g białka oraz 1 g tłuszczu.

Cynamon – zastosowanie

Cynamon świetnie komponuje się z potrawami zawierającymi w swoim składzie jabłka oraz marchewkę. Nadaje się do nadania korzennego smaku domowym ciastom oraz ciasteczkom. Pokrojoną dynię, bataty lub marchew po delikatnym polaniu oliwą, można posypać do smaku cynamonem i zapiec w piekarniku do miękkości warzywa. Cynamon stanowi ponadto ciekawą przyprawę do owsianki, jaglanki lub gryczanki, jogurtu z owocami lub płatkami, przygotowania nadzienia serowego lub owocowego do naleśników lub pierogów. Cynamon warto również dodawać do ciepłych napojów takich jak kawa, herbata czy grzane wino lub piwo. Świetnie sprawdzi się także jako przyprawa do gulaszu, potraw z baraniny oraz jako dodatek do potraw z aromatycznej kuchni indyjskiej.

Zobacz również:
Oceń
ponad miesiąc temu