Cukier brązowy

16 18 20
Kalorie: 396 kcal Węglowodany: 99 g

Podstawową różnicą pomiędzy cukrem brązowym a białym jest roślina z jakiej są one produkowane. Nieco różny jest także proces wytwarzania tych rodzajów cukru, ale efektem jest uzyskanie dokładnie tego samego składnika – sacharozy. Cukier biały poddawany jest rafinowaniu, czyli przemysłowemu oczyszczeniu, w trakcie którego jest z niego oddzielana melasa, czyli ciemny syrop posiadający składniki odżywcze. Brązowy cukier to najczęściej albo nierafinowany cukier trzcinowy albo coraz częściej cukier buraczany rafinowany, barwiony karmelem na brązowo.

Właściwości odżywcze cukru brązowego witaminy i minerały

Sacharoza to 99% składu cukru brązowego. Pozostały jeden procent to składniki mineralne. Są to żelazo, magnez, potas i wapń, ale ilości te są na tyle niewielkie, że nie mają żadnego znaczenia dietetycznego. Mitem jest przekonanie, że brązowy cukier jest zdrowszy od białego.

Badania przeprowadzone przez naukowców wyraźnie dowiodły, że istnieje powiązanie pomiędzy nadmiernym spożywaniem cukru a występowaniem cukrzycy typu 2. Wpływa ono również na pojawienie się chorób układu krążenia i nowotworów. Sacharoza zakwasza organizm. Cukier, także brązowy, prowadzi do otyłości. Najlepiej w ogóle z niego zrezygnować, ale jeżeli nie jest to możliwe, chociaż zminimalizować jego ilość do maksymalnie sześciu łyżeczek w ciągu dnia w przypadku kobiet i dziewięciu w diecie mężczyzn.

Kalorie – ile kalorii ma cukier brązowy

Kaloryczność cukru brązowego jest jedynie odrobinę niższa od białego i wynosi mniej więcej 396 kcal w 100 g. Jedynym składnikiem cukru są węglowodany i niewielka ilość białka. Nie wykazują one jakiegokolwiek pozytywnego wpływu na organizm człowieka.

Zastosowanie cukru brązowego

Cukier brązowy jest sporo droższy od swojego białego kuzyna, a nie idzie za tym wzrost jego wartości odżywczych. Używany jest zamiennie w zasadzie tylko z uwagi na atrakcyjny wygląd, który pasuje do drinków i napojów. Swoje brązowe zabarwienie zawdzięcza melasie, która nie jest usuwana tak jak w przypadku rafinowanego cukru białego. Należy uważać, by nie dać się oszukać i nie kupić białego cukru barwionego karmelem. Równie niebezpieczne jest dodawanie melasy do wcześniej rafinowanego cukru buraczanego. Najlepszym wyjściem jest całkowita rezygnacja ze spożywania cukru lub jego ograniczenie.

Zobacz również:
Oceń
ponad miesiąc temu