Brukselka

16 18 20
Kalorie: 37 kcal Białko: 4.7 g Tłuszcze: 0.5 g Węglowodany: 3.3 g

Prawidłowa nazwa brukselki to kapusta warzywna brukselska. Najprawdopodobniej jest to skrzyżowanie jarmużu i kapusty głowiastej. Jej uprawa ma miejsce głównie w Europie Zachodniej i Północnej. W brukselce jadalne są główki liściowe. Warzywo upowszechniło się w XVIII wieku. Od tamtej pory na stałe gości na stołach, także polskich.

Brukselka – właściwości

Brukselka spośród wszystkich warzyw kapustnych odznacza się najwyższą zawartością witaminy C. Kwas askorbinowy jest bardzo wrażliwy na wysokie temperatury i z łatwością się utlenia, dlatego najlepiej jeść świeżą brukselkę i poddać ją krótkiej obróbce termicznej.  

Brukselka jest również bardzo zasobna w taniny pochodne fenoli. Mają działanie przeciwzapalne, łagodzą choroby skóry i błon śluzowych. Dzięki temu wpływają również na hamowanie krwawień i likwidację obrzęków.

W 100 g brukselki znajduje się aż 57 mg wapnia. Równie wysoka jest zawartość w niej żelaza, fosforu, cynku i miedzi. Pierwiastki te są odpowiedzialne między innymi za prawidłową pracę układu krążenia. Potas reguluje ciśnienie krwi. Brukselka jest ważna w diecie małych dzieci, ponieważ wspiera jeszcze nie do końca wykształcony układ immunologiczny. Z powodu zawartości kwasu foliowego, chętnie powinny po nią sięgać kobiety w ciąży oraz starające się o dziecko. Zgodnie z badaniami opublikowanymi na łamach „Human Reproduction”, wysoka zawartość kwasu foliowego wzmaga płodność. Jest istotna w diecie mężczyzn, ponieważ folacyna poprawia jakość nasienia.

Brukselka w swoim składzie zawiera sulforafan. Jest to silny przeciwutleniacz, który chroni przed nowotworem prostaty, piersi i jelita grubego. Dobrze wpłynie również na zdrowie rekonwalescentów. Wykazuje on właściwości przeciwzapalne, a tym samym pomoże osłabionemu organizmowi powrócić do pełni sił.

W 100 g tej odmiany kapusty znajduje się jedynie 37 kcal. Jeśli dodać do tego bardzo wysoką zawartość błonnika, staje się jasne, że brukselkę powinny jeść wszystkie osoby na diecie redukcyjnej.

W brukselce, podobnie jak w innych warzywach kapustnych, występują siarkocyjaniny. To związki, które utrudniają pobieranie jodu z pożywienia, dlatego powinny z niej zrezygnować osoby z problemami z tarczycą.

Brukselka – zastosowanie

Brukselka ma charakterystyczny smak, który wzmaga się na skutek zbyt długiego gotowania warzywa. Ten produkt nadaje się zarówno do gotowania, jak i smażenia i pieczenia. Może stać się dodatkiem dania głównego, jak również istotnym składnikiem zupy jarzynowej.

Brukselki nie można gotować w wysokiej temperaturze, ponieważ wówczas rozkłada się mirozynaza, czyli enzym niezbędny do uzyskania wszystkich zdrowotnych właściwości tego warzywa. Brukselkę najlepiej bardzo krótko gotować na parze albo zblanszować. To warzywo nadaje się również do jedzenia na surowo. Aby usunąć z niej gorzki smak, który nie każdemu odpowiada, należy do wody, w której się gotuje, dodać niewielką ilość mleka. W przypadku gotowania na parze pomoże szczypta cynamonu.

Zobacz również:
Oceń
8.0/10. Oddano 1 głosy.
ponad miesiąc temu