Sałata

16 18 20
Kalorie: 14 kcal Białko: 1.4 g Tłuszcze: 0.2 g Węglowodany: 1.5 g

Niskokaloryczna, zielona, smaczna i bogata w składniki odżywcze – tak w kilku słowach można opisać sałatę. Występuje w wielu odmianach, które różnią się smakiem, dlatego każdy znajdzie dla siebie swojego faworyta. A dlaczego warto spożywać sałatę?

Sałata siewna, należy do grupy jednorocznych roślin liściastych z rodziny astrowatych. Znana była już w starożytności, gdyż uprawiali ją Grecy, Rzymianie oraz Egipcjanie. W Polsce jest uprawiana powszechnie na polach lub w hodowli szklarniowej. Wyróżnia się kilka odmian botanicznych sałaty: głowiastą (kruchą i masłową), rzymską, listkową i nie tworzącą rozety – łodygową. W sklepach można dostać sałatę zieloną lub w kolorze brunatnym, o gładkich lub kędzierzawych liściach.

Właściwości sałaty – witaminy i składniki mineralne

Sałata jest niskokalorycznym, łatwostrawnym i powszechnie lubianym warzywem. Ceniona jest za walory dietetyczne, ponieważ dostarcza soli mineralnych o zasadowym potencjale, witamin oraz błonnika pokarmowego. Zawarty w sałacie błonnik pokarmowy reguluje perystaltykę jelit, zwiększa uczucie sytości po spożytym posiłku oraz reguluje stężenie cukru we krwi. Zielone warzywa liściaste swoją barwę zawdzięczają barwnikowi o nazwie chlorofil, którego pierwiastkiem centralnym jest magnez. Magnez uwrażliwia tkanki na działanie insuliny, co korzystnie wpływa na organizm osób z cukrzycą. Ma właściwości regulujące stężenie poszczególnych frakcji cholesterolu, co zapobiega miażdżycy naczyń krwionośnych. W sałacie znajdują się również wapń oraz flawonoidy, czyli składniki cenne dla układu szkieletowego i zapobiegające osteoporozie. Flawonoidy powinny być dostarczane każdego dnia z dietą, gdyż zapobiegają rozwojowi chorób układu sercowo-naczyniowego, cukrzycy typu 2, osteoporozie oraz niektórym nowotworom. Sałata dostarcza ponadto potasu, który warunkuje pobudliwość mięśni i wraz z magnezem zapobiega nadciśnieniu tętniczemu.

Niepozorna sałata wykazuje korzystne działanie na skórę, włosy i paznokcie, gdyż zawiera cenną witaminę E, antyoksydanty oraz karotenoidy. Ta mieszanka ma działanie antyoksydacyjne i upiększające, jednocześnie wspiera pracę większości narządów. Sałata usprawnia wzrok oraz zapobiega zwyrodnieniom plamki żółtej, która odpowiada za prawidłową ostrość wzroku, co zawdzięcza zawartości luteiny i zeaksantyny. Ma działanie stymulujące układ immunologiczny, działa bakteriobójczo.

Sałata powinna znaleźć swoje miejsce w diecie kobiet planujących ciążę oraz ciężarnych. Dostarcza żelaza oraz kwasu foliowego, które w okresie ciąży i na trzy tygodnie przed nią, powinny być dostarczane do organizmu w zwiększonej ilości. Kwas foliowy zapewnia prawidłowy rozwój cewy nerwowej płodu oraz zapobiega występowaniu wad wrodzonych płodu. Warto również, aby większą ilość sałaty spożywały kobiety w okresie menopauzy, gdyż dostarcza ona fitoestrogenów, które łagodzą charakterystyczne objawy tego okresu przejściowego u kobiet.

Kalorie – ile kalorii ma sałata?

100 g sałaty dostarcza 14 kcal, z czego 1,5 g węglowodanów, 1,4 g białka i 1,4 g błonnika pokarmowego.

Sałata – zastosowanie

Zielone liście sałaty polane doprawionym jogurtem lub śmietaną tworzą popularną sałatkę do obiadu. Sałatę można wykorzystać do większości sałatek ze świeżych warzyw z dodatkiem sera fety, mozzarelli, suszonych pomidorów i oliwek. Stanowią również dobry dodatek do kanapki.

Sałata jest smaczna, zdrowa i polecana każdemu. Jako zielone warzywo dostarcza sporo magnezu oraz kwasu foliowego, czyli składników które w diecie przeciętnego Polaka są spożywane w niewystarczających ilościach.

Zobacz również:
Oceń mnie
3.8/5. Oddano 5 głosy.
ponad miesiąc temu