Jesteś na:

Kapusta czerwona – właściwości, wartości odżywcze i zastosowanie

16 18 20

Lista zalet kapusty czerwonej jest wynikiem połączenie zalet roślin z rodziny kapustnych oraz warzyw o kolorze czerwonym, będących bardzo dobrym źródłem przeciwutleniaczy. I na tych dwóch aspektach należy skupić się najbardziej. Podobnie jak biała, jest niezwykle bogata w witaminy, minerały, błonnik i unikalne substancje o działaniu ochronnym i terapeutycznym.



Kapusta czerwona – właściwości     

Kapusty ogólnie – biała, włoska i czerwona mają zastosowanie tak zewnętrzne, jak i wewnętrzne. Cenne właściwości kryją się zarówno w świeżych, jak i gotowanych liściach. Szczególne właściwości mają jednak świeże liście kapusty, zwłaszcza stosowane zewnętrznie: leczą takie objawy jak zapalenie oskrzeli, katar, opryszczki, trądzik, odmrożenia, oparzenia, stłuczenia. Jednak okłady ze świeżych liści kapusty mają tak mocne działanie, że czasami w zbyt dużych porcjach mogą zaostrzać objawy. Taka reakcja spowodowana jest odtruwaniem i regeneracją leczonych tkanek. Im świeższe liście tym skuteczniejsze a więc i silniejsze działanie okładów.

WażnePrzed użyciem liście należy umyć, wysuszyć i wyciąć środkową żyłę główną. Następnym krokiem jest lekkie ugniatanie liści, aż do pojawienia się cennego soku. Przykładamy go do chorego miejsca i bandażujemy je.

Za charakterystyczną barwę tej odmiany kapusty odpowiedzialne są naturalne barwniki – antocyjany, posiadające bardzo interesującą dla nas właściwość.  Otóż posiadają zdolności przeciwutleniające, chroniące nasz organizm przed działaniem wolnych rodników, odpowiedzialnych między innymi za starzenie się organizmu oraz zmiany nowotworowe. Antocyjany pomagają wchłonąć niektóre witaminy, na przykład witaminę C, działają przeciwalergicznie oraz wzmacniają naczynia krwionośne. Nie są jednak gromadzone w organizmie człowieka. Dlatego tak ważne jest to, by zadbać o ich obecność w codziennej diecie. Poza kapustą czerwoną źródłem antocyjanów są też inne warzywa i owoce o ciemnoczerwonej lub czarnej barwie jak na przykład aronie, czarne porzeczki, czarne jagody, maliny, wiśnie, bakłażany.

Sok ze świeżej kapusty (wyciskany przez sokowirówkę) może pomóc przy schorzeniach związanych z nieprawidłową pracą wątroby, przy wrzodach i cukrzycy. Właściwości gojące i zabliźniające soku z kapusty są wykorzystywane przy leczeniu zapalenia wrzodziejącego okrężnicy. Skutek leczniczy zawdzięczamy kleistym śluzom roślinnym, siarce, i solom potasowym, która chroni śluzówki. Płukanie gardła sokiem z kapusty oczyszcza, goi i zabliźnia stany zapalne.

Kapusta redukuje również poziom cholesterolu. Błonnik kapusty składa się ze związków, które wiążą cząsteczki kwasu żółciowego w jelitach. Następnie są wydalane wraz ze związanym wcześniej tłuszczem. Aby uzupełnić braki kwasu żółciowego organizm czerpie go z istniejącego cholesterolu i w ten sposób obniża się jego poziom.

Kapusta czerwona – wartości odżywcze     

Nasze babcie używały świeżych kapust oraz przetworów z nich przy dolegliwościach gastrycznych, jelitowych, układu oddechowego i ogólnym osłabieniu. Kapusta czerwona – zwana też modrą, jest dobrym źródłem sodu, potasu, magnezu, wapnia, żelaza, siarki, miedzi, cynku, fosforu, fluoru, chloru, jodu, karotenów oraz witamin E, K, B1, B2, B6, C.

Duża zawartość siarki wpływa korzystnie na kondycję skóry, włosów, paznokci. W połączeniu z dużą ilością żelaza, magnezu i miedzi skutecznie wspiera leczenie anemii.

Kapusta czerwona – zastosowanie  

Kapusta czerwona ma duże znaczenie w tradycyjnej polskiej kuchni. Wykorzystywana jest do surówek, może być także gotowana, duszona lub kiszona. Dawne książki naszych prababek podają wiele przepisów na potrawy z kapusty czerwonej. Najczęściej podaje się ją jako dodatek do pieczonych mięs z ciemnym gęstym sosem, kluskami śląskimi, ziemniakami lub kluskami na parze. Można ją gotować i podawać jako jarzynkę, użyć do przyrządzania gołąbków, a także spożywać na surowo w postaci sałatek oraz surówek, przy czym warto wiedzieć, że równie dobrze smakuje zarówno w wersji na ostro (np. z chrzanem), jak i na słodko (np. z rodzynkami, orzechami, jabłkami czy pomarańczami). Podobnie też jak kapustę białą, czerwoną można kisić oraz przygotować w postaci weków. Spotyka się też przepisy na bigos z tej właśnie kapusty.

Na koniec warto dodać, iż przy całym tym odżywczym dobrodziejstwie, kapusta jest jednocześnie warzywem nisko kalorycznym. 100 g kapusty dostarcza zaledwie ok. 40 kcal. Regularne spożywanie kapusty czerwonej polecane jest przy osłabieniu organizmu oraz niskiej odporności. Natomiast sam sok z kapusty czerwonej, tak jak i z białej, posiada silne właściwości przeciwzapalne, łagodząc obrzęki i potłuczenia, pomagając pozbyć się nadmiaru wody z organizmu, której przyczyną może być zbyt duża ilość soli w diecie. Działa także leczniczo przy owrzodzeniach układu pokarmowego. Aby jednak sok z kapusty w pełni zadziałał, należy go pić regularnie przez co najmniej 2 tygodnie, po około szklance soku dziennie.

Literatura:

US Department of Agriculture. (2008, March 11). When It Comes To Red Cabbage, More Is Better. ScienceDaily. Retrieved November 25, 2015 from October 2012Volume 90, Issue 4, Pages 615–623. [on line] www.sciencedaily.com/releases/2008/03/080307081409.htm

Extraction of anthocyanins from red cabbage and purification using adsorption. Chandrasekhar, M.C. Madhusudhan, K.S.M.S. Raghavaraocorrespondenceemail. Department of Food Engineering, Central Food Technological Research Institute, Council of Scientific and Industrial Research, Mysore 570020, India

 

Zobacz również:
Oceń
Kapusta czerwona – właściwości, wartości odżywcze i zastosowanie - 5.9/10. Oddano 51 głosy.
ponad miesiąc temu

Twoja opinia jest ważna. Zarówno dla nas jak i innych osób korzystających z naszego serwisu.

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.
Obowiązkowe pola są oznaczone

Chcesz być na bieżąco?