Jesteś na:

Efekt jojo – 5 sposobów gwarantujących jego uniknięcie

16 18 20

By utrzymać prawidłową masę ciała po intensywnym okresie odchudzania, należy powoli i stopniowo zmieniać dietę i wprowadzać wcześniej wykluczone produkty. Ważne jest także właściwe odchudzanie, niezbyt szybkie tracenie na wadze.

Częste zmiany masy ciała, naprzemienne chudnięcie i przybieranie na wadze jest bardzo niekorzystne nie tylko dla ciała i skóry, ale także dla naszego zdrowia.

Efekt jojo

Efektem jojo nazywamy naprzemienne wahania masy ciała – chudnięcie, a następnie przybieranie na wadze. Efekt jojo występuje wówczas, gdy wahania masy ciała po 5 latach od zakończenia odchudzania są większe niż 5% osiągniętej masy ciała. Powyżej 10% efekt jojo jest bardzo nasilony i bardzo groźny dla zdrowia.

Po okresie odchudzania dochodzi często do przybierania na wadze, a kilogramów może być nawet więcej niż przed rozpoczęciem kuracji. Efekt jojo najczęściej dotyczy osób z dużą nadwagą oraz otyłością, które bardzo szybko traciły kilogramy.

Efekt jojo jest często powodowany nawrotem złych nawyków żywieniowych. Po okresie intensywnej, ścisłej diety, kiedy osiągamy sukces i stracimy zbędne kilogramy, zapominamy o prawidłowym odżywianiu, myśląc, że otyłość już nam nie grozi. Wręcz przeciwnie. Często takie osoby jedzą wręcz dwukrotnie więcej i nie mogą zaspokoić swoich potrzeb.

Zakończenie diety odchudzającej kojarzy się z możliwością powrotu do poprzednich nawyków żywieniowych i sposobu odżywiania się. Okres odchudzania powinien uczyć, jak prawidłowo komponować posiłki, jak powoli wzbogacać je o różne, wcześniej niedozwolone produkty, ale w rozsądnych, umiarkowanych ilościach. Aktywność fizyczna powinna być częścią tego złożonego procesu.

WażneKiedy chudniemy, nasze zapotrzebowanie energetyczne maleje, a więc nie możemy jeść tyle, co wcześniej.

Jak uniknąć efektu jojo – 5 sposobów

  • Po pierwsze należy zachować we wszystkim umiar. Kiedy kończymy okres intensywnego odchudzania, nie możemy wracać do tego, co było kiedyś. Dawne nawyki żywieniowe trzeba odłożyć w kąt. Musimy nauczyć się stopniowo i z rozwagą wprowadzać nowe, wcześniej niedozwolone produkty, tak, by nie zafundować sobie nadprogramowych kilogramów. Nie jedz wtedy, gdy widzisz coś dobrego czy tylko masz na to ochotę. To organizm mówi, kiedy potrzebna jest mu energia. Należy unikać momentów, kiedy jesteśmy już bardzo głodni i zjemy wszystko, co się nawinie pod ręce, ponieważ w ciągu dnia nie było na to czasu. Pamiętaj o regularnych posiłkach, zabieraj ze sobą do pracy wcześniej przygotowany lunch, by nie ulegać pokusom kupna czegoś niezdrowego. Świetnie nadają się do tego Lunch Boxy.
  • Po drugie bardzo ważne są regularne ćwiczenia, aktywność fizyczna. Pozbycie się  niechcianych kilogramów nie usprawiedliwia siedzenia przed telewizorem. Warto wyjść na spacer, pójść na basen, pobiegać, pojeździć na rowerze. Każdy może według swoich upodobań wybrać aktywność fizyczną, ale najważniejsze, by o niej nie zapominać. Ćwiczenia podtrzymują efekty odchudzania, kształtują mięśnie i poprawiają zdrowie oraz samopoczucie.
  • Po  trzecie zmiany nawyków. Jeśli wychodzisz na imprezę, pamiętaj, że alkohol to puste kalorie. Dodatkowo w trakcie picia wysokoprocentowych trunków, często sięgamy po niezdrowe przekąski typu: chipsy, paluszki, solone orzeszki itp. Nie musisz rezygnować z zabawy, ale zastosuj parę trików, aby nie popsuć efektów swojego odchudzania. Bardzo ważny jest umiar i zdrowy rozsądek. Dobrze jest zmienić sposób przygotowywania potraw. O smażeniu musimy zapomnieć. O wiele bardziej wartościowe i bogate w witaminy i składniki odżywcze są potrawy duszone, pieczone bez tłuszczu, gotowane na parze czy przygotowywane w folii. Są aromatyczne, kolorowe i bogate w cenne składniki. Dodatkowo nie zjadamy zbędnego tłuszczu, który jest wrogiem nowej, szczupłej sylwetki. Warto znać swoje nawyki oraz wiedzieć jak działają, aby pozbyć się ich na dobre!
  • Po czwarte, odchudzaj się z głową. Nie stosuj żadnych głodówek czy bardzo niskokalorycznych diet. Szybki spadek wagi jest niekorzystny, szczególnie w późniejszym utrzymaniu prawidłowej wagi. Najkorzystniej jest, gdy chudniemy od 0,5-1 kg na tydzień. To optymalna utrata masy ciała, która zapewnia zdrowe odchudzanie, nie obarczone ryzykiem efektu jojo.
  • Po piąte, na zakupy zawsze wybieraj się ze ściśle określoną listą i nie rób ich, kiedy dopada cię głód. To pozwoli uniknąć chęci kupna czegoś niezdrowego, kiedy wszystko wydaje się takie pyszne i niezastąpione, a czekoladki i słone przekąski zachęcająco wołają do nas z półek sklepowych. Staraj się wcześniej przygotować jadłospis na cały tydzień, by nie gotować w pośpiechu i kupować czegoś na gorąco, ale mieć w domu wszystkie niezbędne składniki.

Efekt jojo jest bardzo częstą sytuacją, która dotyka osób po okresie odchudzania i zrzucenia wielu kilogramów. Główną jego przyczyną jest porzucenie zasad prawidłowego odżywiania i powrót do złych nawyków. Stosując się do przedstawionych rad, możesz uniknąć przybrania na wadze, a twoje zdrowie i ty sam pozostaniesz w dobrej formie.

 

Oceń
Efekt jojo – 5 sposobów gwarantujących jego uniknięcie - 7.9/10. Oddano 17 głosy.
ponad miesiąc temu

Twoja opinia jest ważna. Zarówno dla nas jak i innych osób korzystających z naszego serwisu.

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.
Obowiązkowe pola są oznaczone

Chcesz być na bieżąco?