Jesteś na:

Dlaczego zwykłą mąkę warto zastąpić zdrową mąką pełnoziarnistą?

16 18 20

Mąka to produkt, który zapewne znajdziemy w każdej kuchni. Jednak jedząc produkty takie, jak np. makarony i pieczywo, rzadko zastanawiamy się z jakiej mąki zostały zrobione. Zwykła biała mąka króluje w każdej kuchni, ponieważ często nie zdajemy sobie sprawy z tego, że istnieją inne, być może zdrowsze i lepsze. Spożywanie zdrowej mąki jest ważne, ponieważ używamy jej do większości dań takich, jak np. naleśniki, placki ziemniaczane, do pieczenia ciast, robienia pierogów. Tylko czy na pewno mąka, którą używamy jest zdrowa i pełnowartościowa?

Mąka jest produktem sypkim i drobnoziarnistym, uzyskujemy ją z przemiału oczyszczonych ziaren zbóż chlebowych: pszenicy oraz żyta. Istnieją również mąki niechlebowe, które są używane do robienia koncentratów oraz czasami służą, jako dodatek do mąk chlebowych i są to np. mąki jęczmienne, kukurydziane, sojowe czy ryżowe. Widzimy, że na rynku dostępne są różne rodzaje mąki, jak więc wybrać spośród nich tę najlepszą i najzdrowszą?



Mąka pełnoziarnista

Możemy wyróżnić dwa typy mąki pełnoziarnistej: pszenną oraz żytnią. Mąkę pszenną pełnoziarnistą nazywamy także potocznie mąką razową. Podczas mielenia nie oczyszcza się jej ziaren, dlatego pełnoziarnista mąka zawiera dużo otrąb. Proces jej mielenia to proces mielenia całych ziaren pszenicy, czyli łuski, jądra i kiełka, stąd jej nazwa. Jest źródłem błonnika oraz minerałów takich, jak: fosfor, magnez, żelazo i cynk. Dzięki zawartemu w niej błonnikowi, wspomaga pracę naszych jelit i reguluje funkcjonowanie układu trawiennego. Mąka pełnoziarnista może być używana w kuchni tak samo jak zwykła biała mąka, sprawdza się idealnie w przyrządzaniu ciast, bułeczek, naleśników, a nawet pizzy. Możemy ją również mieszać z innymi rodzajami mąk.

Mąka pełnoziarnista a zwykła

Zwykła, biała mąka zawiera w sobie bardzo dużo skrobi, która dla naszego organizmu nie jest zdrowa, ponieważ ma dużą zdolność pęcznienia. Skrobia jest elementem wszystkich klejów. Dlatego mąka w połączeniu z wodą tworzy swoistego rodzaju „klej”, który działa negatywnie, ponieważ utrudnia proces trawienia. Zupełnie inaczej jest z mąką pełnoziarnistą, która bogata jest w błonnik i tutaj dobra wiadomość dla tych, którzy dbają o linię – błonnik zawarty w mące pełnoziarnistej spowalnia przyswajanie cukrów i wpływa korzystnie na naszą przemianę materii. Dodatkowo, mąka pełnoziarnista zawiera mniej kalorii, na 100 g produktu przypada 348 kalorii, natomiast zwykła biała mąka przemysłowa to około 362 kalorii na 100 g produktu.

Mąka pełnoziarnista a zdrowie

Wiemy już co zawiera mąka pełnoziarnista w swoim składzie, jednak jak wpływają na nasz organizm poszczególne składniki mineralne i witaminy?

  • fosfor – jest budulcem mięśni i mózgu, odpowiada za prawidłową pracę nerek i serca, jest podstawowym elementem budulcowym szkieletu oraz zębów.
  • magnez – bierze udział w procesach enzymatycznych, odpowiada za prawidłowe funcjonowanie układu nerwowo-mięśniowego.
  • żelazo – jest składnikiem chemoglobiny, która jest odpowiedzialna za transport tlenu we krwi, jego niedobór powoduje zmęcznie, drażliwość oraz bóle głowy.
  • cynk – wzmacnia odporność w naszym organizmie, wpływa korzystnie na płodność, wzmacnia włosy i paznokcie.
Mąka pełnoziarnista jest dobrym źródłem witamin z grupy B, w szczególności B1 i B2.

Mąka pełnoziarnista jest dobrym źródłem witamin z grupy B, w szczególności B1 i B2.

Mąka pełnoziarnista jest również źródłem witamin z grupy B, w szczególności B1 i B2. Witaminy te musimy dostarczyć z zewnątrz naszemu organizmowi, dlatego tak ważne jest, aby znaleźć ich najlepsze źródło. Witamina B1 ma duży wpływ na nasz układ nerwowy, natomiast witamina B2 uczestniczy w naszym metabolizmie. Nie zapominajmy również o błonniku, który powinien być nieodłącznym elementem każdej diety.

Często będąc na diecie nie potrafimy odmówić sobie niektórych produktów, które są kaloryczne. Takim produktem jest np. makaron. Nikt z nas nie może wyobrazić sobie niedzielnego rosołu czy zupy pomidorowej bez jego udziału. Otóż wcale nie musimy z niego rezygnować, wystarczy tylko, że zamienimy go na makaron pełnoziarnisty, czyli ten zrobiony z mąki pełnoziarnistej. Będzie on zawierał mnóstwo błonnika, który pomoże nam go szybciej strawić. Tak samo jest z pieczywem, czy naleśnikami, które również możemy wykonać za pomocą mąki pełnoziarnistej. Będą one lżejsze, zdrowsze, a na pewno równie pyszne, jak te, które robimy ze zwykłej mąki. Dlatego następnym razem, kiedy będziesz sięgać po mąkę, zastanów się czy nie warto wybrać tej, która zawiera w sobie wiele witamin i minerałów, a dodatkowo zadba o twoją linię i sylwetkę!

Kup mąkę pełnoziarnistą z rabatem 3% już teraz !
(wpisz bonavita w polu „kod specjalny” w koszyku)

Zobacz również:
Oceń
Dlaczego zwykłą mąkę warto zastąpić zdrową mąką pełnoziarnistą? - 6.6/10. Oddano 145 głosy.
ponad miesiąc temu

Opinie

  • maciej 03.12.2014, 11:33

    Super! Pani Julia w formie! Czekam na więcej artykułów, mam nadzieję, że się nie zawiodę

    Odpowiedz
  • Kraton 01.10.2015, 10:43

    super artykuł1

    Odpowiedz
    • Bonavita.pl 02.10.2015, 3:46

      Dziękujemy! Zapraszamy do lektury innych, równie ciekawych artykułów na naszym portalu.

      Odpowiedz
  • Agnieszka 01.12.2015, 6:37

    Hemoglobiny* :)

    Odpowiedz

Napisz swoją opinię

Twoja opinia jest ważna. Zarówno dla nas jak i innych osób korzystających z naszego serwisu.

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.
Obowiązkowe pola są oznaczone

Chcesz być na bieżąco?