Jesteś na:

Cytryna - obniża ciśnienie i odchudza, ale też…    

16 18 20

Kiedy poranne kroki prowadzą nas do kuchni, pierwsza myśl, jaka powstaje w naszej głowie to odruch wypicia kawy lub herbaty. A co, gdybyśmy zaczynali dzień od szklanki ciepłej wody (może być o temperaturze pokojowej) z sokiem z połowy cytryny? Jeśli dodamy także łyżeczkę miodu i odrobinę soli stworzymy naturalny izotonik. Zadbajmy o naturalny przypływ energii na cały poranek.

Cytryna jest owocem pochodzącym z Chin, a do Europy przybyła już w Średniowieczu. W chwili obecnej uprawiana jest w naszych domach, jako roślina ozdobna, ale głównie w celach kulinarnych. Swoje bogactwo zawdzięcza witaminie C, B1 oraz kwasowi cytrynowemu. Ponadto silnie i wszechstronnie wpływa na nasz organizm.



Czy cytryna jest zdrowa?

Od dawien dawna używa się cytrynę ze względu na jej dużą zawartość witaminy C, pomijając przy tym owoce posiadającej jej wyższe stężenie jak np.: czarną porzeczkę czy kiwi. Nie mniej jednak jest godna polecenia ze względu na swoje właściwości zdrowotne. Najczęściej zalecana jest właśnie przy przeziębieniach dla wspomagania układu odpornościowego i szybszego powrotu do zdrowia. Często stosowana jest profilaktycznie w okresie wzmożonej zachorowalności na grypę. Letnia woda z dodatkiem cytryny wykazuje ponadto właściwości bakteriobójcze, wystarczy przepłukać nią gardło przy stanach zapalnych jamy ustnej oraz migdałów.

Sok z cytryny pomaga regulować poziom wapnia, a przez stymulację produkcji żółci w wątrobie sprzyja poprawie jej funkcjonowania.

Cytryna zalecana jest przy przeziębieniach dla wspomagania układu odpornościowego i szybszego powrotu do zdrowia.

Cytryna zalecana jest przy przeziębieniach dla wspomagania układu odpornościowego i szybszego powrotu do zdrowia.

Sama cytryna była stosowana już w dawnych czasach, choćby dlatego, że posiada właściwości antyseptyczne. Odkażano nią rany, pomagała w przyspieszeniu gojenia się siniaków, a także korzystnie wpływa na krzepnięcie krwi. Wykorzystując ją zewnętrznie na powierzchnię skóry, można zauważyć jej pozytywne działanie w walce z przebarwieniami i zaskórnikami. Podobno opóźnia pojawianie się zmarszczek i ułatwia leczenie trądziku.

Cytryna jest bardzo często stosowana do wielu „zabiegów” w kuchni. Dodawana jest do sałatek czy np. ryb oraz owoców morza, ponieważ jony H+ łącząc się z trymetyloaminą, odpowiadającą za mało przyjemny zapach. Z tego połączenia powstaje związek o specyfice soli, który powoduje całkowite usunięcie zapachu.

Istotnym pytaniem jest natomiast, ile cytryny powinno się spożywać? Niestety jednoznaczna odpowiedz nie powstała, ale jedna cytryna dodawana do sałatek, posiłków, miodu czy herbaty powinna być wystarczającą dawką dziennego spożycia.

Dość kontrowersyjnym wynikiem badań laboratoryjnych, prowadzonych w ciągu 20 lat przez jednego z największych producentów leków, jest stwierdzenie, iż cytryna zabija komórki nowotworowe aż w 12 przypadkach m. in.: nowotwory jelit, piersi, prostaty, trzustki i płuc. Wykazał on, iż owoce drzewa cytrynowego działają 10000 razy lepiej niż Adriamycyna – czyli lek używany przy chemioterapii, pozwalający jedynie na spowolnienie wzrostu komórek nowotworowych. Te uzdrawiające właściwości podobno ma jedynie cytryna mrożona.

W restauracjach często używana jest cała cytryna, ponieważ nic nie może się zmarnować. Wystarczy umytą cytrynę włożyć do zamrażarki, a kiedy będzie już bardzo dobrze zmrożona należy zetrzeć ją na tarce. Cytrynę w takiej postaci możemy stosować w kuchni do sałatek, lodów, zup, sosów itp.

Czy cytryna obniża ciśnienie?

Wielu z nas śledzi swoje ciśnienie tętnicze krwi na bieżąco, ponieważ gdy jest ono zbyt wysokie, może prowadzić do wielu problemów zdrowotnych. Z tego powodu ważne jest by kontrolować ten jeden z głównych parametrów, które powinniśmy śledzić. Przy wysokim ciśnieniu nie powinniśmy od razu się martwić, lecz sprawdzić, w jaki naturalny sposób można je obniżyć.

Analizy naukowców z Uniwersytetu w Chile ujawniły, że witaminy C i E mają zbawienny wpływ na nasz układ krwionośny. Badania zostały przeprowadzone na grupie 120 mężczyzn z nadciśnieniem i trwały 8 tygodni. Podawano pacjentom witaminę C i E. Rezultaty ukazały się na łamach magazynu „Clinical and Experimentaln Hypertension” i wykazały znaczny spadek ciśnienia i uregulowanie jego poziomu u badanych.

Zatem wzbogaćmy naszą dietę w produkty bogate w witaminy C i E. Witaminę C znajdziemy właśnie w cytrynie, ale i pomidorach, kapuście – szczególnie kiszonej, ziemniakach czy żurawinie, natomiast witaminę E uzyskamy z ziaren zbóż, zielonych liści warzyw oraz zielonego groszku, kukurydzy, olejów roślinnych, oliwek, mleka, serów, jaj czy masła.

Oprócz wyrównania ciśnienia tętniczego krwi, cytryna wspomaga również utrzymanie właściwej elastyczności naczyń krwionośnych, zmniejsza ryzyko zawałów i udarów oraz wspiera walkę z miażdżycą, a to wszystko dzięki dużej zawartości potasu.

Czy cytryna odchudza?

Cytryna jest na tyle wspaniałym owocem, że jej duża zawartość błonnika, czyli pektyn, przyczynia się do hamowania łaknienia, stwarza uczucie sytości i wtedy nie ulegamy pokusom by sięgnąć po coś niedozwolonego. Wspomaga również oczyszczanie wątroby z toksyn dzięki zwiększonej produkcji żółci.

Poza tym ma działanie oczyszczające i antyoksydacyjne, a to jest już silna broń wytoczona nadmiernej tkance tłuszczowej. Sok z cytryny przyspiesza metabolizm, więc warto go pić wspomagająco przy dietach niskokalorycznych.

Można znaleźć również informację, że cytryna może dostarczać właściwości kojących na śluzówkę przewodu pokarmowego oraz sprzyjać jej regeneracji. Dlatego też picie wody z cytryną na czczo wspomaga pracę przewodu pokarmowego.

Woda z cytryną zwiększa produkcję żółci, sprzyjając procesom trawiennym.

Woda z cytryną zwiększa produkcję żółci, sprzyjając procesom trawiennym.

Czy woda z cytryną jest zdrowa?

Z samego rano warto sięgnąć po szklankę ciepłej wody z cytryną, a konkretniej z sokiem z jej połowy, ponieważ taki napój zwiększa produkcję żółci, a to sprzyja procesom trawiennym. Jest także znakomita dla osób borykających się z nudnościami, zgagą, problemami trawiennymi, a także pasożytami jelitowymi.

Większość z nas spożywa produkty zakwaszające organizm np.: białka zwierzęce, ziarna, tłuszcze, cukier, natomiast mniej zasadowych jak owoce i warzywa. Dlatego należy spożywać cytrynę, ponieważ jest jednym z najbardziej zasadowo wpływających pokarmów. Dzieje się to, za sprawą dwóch słabych kwasów: cytrynowego i askorbinowego, które bez trudności trawione są przez organizm, a to powoduje odkwaszanie krwi dzięki zawartym w cytrynie minerałom.

Jeśli chcesz czuć się dobrze w swoim ciele w ciągu dnia, to szklanka ciepłej wody z sokiem z połowy cytryny będzie znakomitym zastrzykiem energii na rozpoczęcie dnia. Działa kojąco na układ nerwowy, poprawia nastrój i redukuje nastroje depresyjne. Pozbywa się toksyn i usprawnia procesy trawienne, co sprawia, że czujesz się lżejszy.

Należy pamiętać, by po wypiciu wody z cytryną nie myć zębów przez co najmniej 30 min, ponieważ sok z cytryny zmiękcza szkliwo. Warto po wypiciu, wypłukać usta wodą.

Czy można dodawać cytrynę do herbaty?

Wielu nie potrafi wyobrazić sobie herbaty bez cytryny. Jest ona używana choćby ze względu na witaminę C, a także dla walorów smakowych. Dorosły człowiek powinien spożywać ok. 70 mg witaminy C, jak wskazuje Instytut Żywności i Żywienia, natomiast zapotrzebowanie na nią rośnie wraz z przeziębieniem i osłabieniem organizmu. Jak się mylnie przyjęło, witamina C nie chroni przed przeziębieniem, a jedynie zawarty w niej kwas askorbinowy łagodzi jego przebieg. Dużo tej witaminy znajdziemy np. w czarnej porzeczce, której zaledwie garść wystarczy by zaspokoić zapotrzebowanie dorosłego człowieka.

Najważniejszą informacją jest fakt, iż witamina C jest bardzo wrażliwa na wysoką temperaturę, a więc zalana wrzątkiem znacznie traci na swojej wartości odżywczej. Jeśli natomiast jesteśmy smakoszami herbaty z cytryną i nie wyobrażamy sobie wypić herbaty bez jej towarzystwa, to zaleca się dodanie cytryny w chwili, kiedy napar troszkę ostygnie. Jak się okazuje, zdrowotne właściwości ma również sama herbata, a ściślej ujmując jej napar. Jest to dobre źródło witamin, składników mineralnych czy polifenoli, a dzięki nim ułatwia walkę z wirusami, odpręża i poprawia nastrój.

Ostatnio bardzo głośno zrobiło się wokół spożywania herbaty z cytryną. Czy naprawdę jest to tak niezdrowe jak podają media? Prawda jest troszkę inna. Herbata zawiera w swoim składzie aluminium, które w zasadzie jest dla nas nieszkodliwe choćby z tego względu, że przyjmuje postać trudno przyswajalną. W chwili zaparzenia herbaty metal jedynie w niewielkich ilościach przenika do naparu, natomiast reszta kumuluje się w fusach. Kiedy do gorące herbaty podczas zaparzania dodamy cytrynę, metal zmienia się na przyswajalny już cytrynian glinu, który ma szkodliwy wpływ na nasz organizm. Związek ten odkłada się w tkankach np.: mózgu, a badania nad tym czy przyczynia się do powstania Alzhaimera jeszcze trwają.

Glin w herbacie bierze się z podłoża, na którym rośnie. Jego zawartość zależna jest od gatunku herbaty, które przyswajają go w różnym tempie, natomiast największą ilość znajdziemy w młodych liściach.

Kwas zawarty w cytrynie może wypłukać aluminium tylko wtedy, gdy herbata jest pozbawiona fusów i jest lekko ostudzona. W takim przypadku nic nam nie grozi.

Jak widać, cytryna zawiera wiele niezbędnych składników odżywczych i tylko od nas zależy jaki zrobimy z nich pożytek. Jeśli lubimy herbatę z cytryną pamiętajmy o dodawaniu jej do napary po wyjęciu fusów, natomiast kiedy nie zależy nam na wydobyciu z niej witaminy C, nie musimy czekać aż ostygnie. Jest to owoc, który stosowany z głową da nam dużo korzyści, lecz nieumiejętnym korzystaniem z niego może nad odpłacić.

Kup produkty na bazie cytryny z rabatem 3% już teraz !
(wpisz bonavita w polu „kod specjalny” w koszyku)

Oceń
Cytryna - obniża ciśnienie i odchudza, ale też…     - 6.0/10. Oddano 95 głosy.
ponad miesiąc temu

Twoja opinia jest ważna. Zarówno dla nas jak i innych osób korzystających z naszego serwisu.

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.
Obowiązkowe pola są oznaczone

Chcesz być na bieżąco?