Żurawina suszona

16 18 20
Kalorie: 320 kcal Białko: 0.1 g Tłuszcze: 1.4 g Węglowodany: 82.4 g

Żurawina rośnie w formie niewielkiego, wieloletniego krzaczka. Lubi gleby kwasowe, dlatego chętnie występuje na torfach i w borach bagiennych. Jej czas kwitnięcia przypada na przełom czerwca i lipca. Owoce najpopularniejszej odmiany żurawiny – wielkoowocowej, mają ciemnoczerwony kolor. Po zebraniu poddawane są procesowi suszenia. Pozwala to na dłużej zachować ich właściwości odżywcze oraz smak. Dzięki suszeniu dochodzi nawet do większej „koncentracji” pożytecznych składników. Czołowymi producentami żurawiny są Kanada, Holandia i Wielka Brytania.

Żurawina suszona – właściwości

W żurawinie występuje naturalny konserwant – kwas benzoesowy, który pozwala na dłużej zachować jej właściwości. Oprócz tego to źródło witamin z grupy B oraz C, dlatego sprawdzi się ona w sezonie wzmożonej zachorowalności na infekcje. Posiada również sporo minerałów: magnezu, potasu, fosforu oraz żelaza. Dzięki temu jej właściwości powinny docenić osoby ze skłonnością do anemii.

W suszonej żurawinie znaleźć można bardzo wysoką zawartość błonnika. Włókno roślinne pomaga w procesie pozbycia się z organizmu niechcianych substancji, wpływając jednocześnie na tempo przemiany materii. Z tego powodu jej stosowanie można polecić osobom na diecie. Dieta bogatoresztkowa jest zalecana w profilaktyce oraz leczeniu zaparć, otyłości, cukrzycy, a także chorób układu sercowo-naczyniowego. W 100 g suszonej żurawiny znaleźć można aż 4,2 g błonnika.

Żurawina, zwłaszcza suszona, to źródło proantycyjanidów. To związki chemiczne, które zapobiegają przywieraniu bakterii Escherichia coli do ścianek nabłonkowych układu moczowego. Dzięki temu zapobiegają pojawieniu się nieprzyjemnych skutków infekcji bakteryjnej. Jest to ważne zwłaszcza dla kobiet, które przynajmniej raz w życiu przechodzą zapalenie dróg moczowych.

100 g suszonej żurawiny zawiera 308 kcal. Jest to więc niewiele i żurawinę można traktować jako dietetyczną przekąskę. Tym bardziej, że spełnia ona rolę profilaktyczną. Zapobiega wystąpieniu chorób przyzębia i próchnicy, a także wrzodów żołądka i chorób serca. Dzieje się tak za sprawą zawartości w swoim składzie poliantocyjanidów, które są silnymi przeciwulteniaczami.

Żurawina suszona – zastosowanie

Suszone owoce żurawiny są naturalnie słodkie, mniej cierpkie niż ich odpowiednicy w formie świeżej. Dzięki temu z powodzeniem dodawać je można do deserów, ciast, czy koktajli. Dobrym pomysłem jest dodawanie owoców suszonej żurawiny do domowego musli. Na śniadanie warto wymieszać nieco żurawiny z jogurtem naturalnym. Suszony produkt równie dobrze komponuje się z potrawami wytrawnymi. Niewielka ilość owoców dodana do sosu mięsnego znakomicie wzbogaci jego smak. Pasuje do warzyw, zwłaszcza buraków.

W sklepach bez problemu zakupić można herbatę z żurawiną. Nic nie stoi na przeszkodzie by w podobny sposób przygotować ją samodzielnie, dodając do ciepłej wody kilka owoców. To naturalny środek na problemy z układem moczowym, które doskwierają na przykład kobietom w ciąży.

Zobacz również:
Oceń
8.0/10. Oddano 1 głosy.
ponad miesiąc temu