Jesteś na:

Zielone warzywa – dlaczego warto jej jeść? Koktajle z zielonych warzyw

16 18 20

Od dawna wiadomo, że owoce i warzywa to skarbnica nie tylko witamin i składników mineralnych, ale także związków biologicznie aktywnych wpływających korzystnie na zdrowie człowieka. Wśród roślin tych możemy znaleźć wiele gatunków i odmian, jednak ciekawy jest ich podział ze względu na barwę, gdyż odpowiadają za nią specyficzne związki o znaczeniu prozdrowotnym.

Zielone warzywa

Do ich królestwa zaliczamy szeroką gamę produktów, wśród nich znajduje się np.: kapusta, brukselka, szpinak, szparagi, brokuły, kalafior, jak również jarmuż. Zielone warzywa są polecane w wielu schorzeniach, m.in. w nowotworach. W ich składzie wyróżnić można  np. glukozynolany, odpowiadające właśnie za ich barwę. Zgodnie z współczesnymi badaniami, wpływają one na zmniejszenie ryzyka wystąpienia raka jamy ustnej, gardła, przełyku, płuc i żołądka, a także piersi czy szyjki macicy. Przypuszcza się, że działają one poprzez blokowanie enzymów modyfikujących metabolizm hormonów sterydowych, mających charakter kancerogenny. Dodatkowo wykazują aktywność ochronną przed uszkodzeniami oksydacyjnymi DNA. Ponadto glukozynolany zawarte w tych roślinach wykazują działanie przeciwbakteryjne, przeciwwirusowe i przeciwzapalne, a nawet biorą udział w protekcji komórek przed stresem oksydacyjnym.

Koktajle zielone – przepisy

Koktajle przygotowane z zielonych warzyw dostarczają naszemu organizmowi szeregu wartości. Danie takie nie tylko jest łatwe w przygotowaniu, ale także zajmuje bardzo mało czasu. Może sobie na niego pozwolić osoba pracująca czy żyjąca w biegu, popijając zdrowy koktajl zamiast soku pełnego cukru i niezdrowych dodatków. Poniżej podaję kilka propozycji na koktajle pełne zieleni.

Przepis na koktajl z jarmużem

Składniki:

  • Kilka liści jarmużu
  • Jabłko
  • Pół łodygi selera
  • Pół banana
  • Łyżka posiekanej pietruszki
  • Łyżeczka soku z cytryny

Przygotowanie: jabłko i banana obierz i pokrój na mniejsze części. Całość należy zblendować na gładką masę. Wedle uznania koktajl można spożywać w formie lekko gęstego a’la musu lub rozrzedzić koktajl, poprzez dodanie wody lub mleka.

rozwiń
Przepis na zielony koktajl z awokado

Składniki:

  • 3 liście jarmużu
  • Pół awokado
  • Jabłko
  • Pół cytryny
  • Łyżeczka siemienia lnianego

Przygotowanie: po obraniu jabłka i awokado, pokrój je na mniejsze części. Z cytryny wyciśnij sok. Całość należy zblendować na gładką masę. Wedle uznania koktajl można spożywać w formie lekko gęstego a’la musu lub rozrzedzić koktajl, poprzez dodanie wody lub mleka.

rozwiń
Przepis na zielony koktajl z imbirem i szpinakiem

Składniki:

  • Gruszka
  • 2 szklanki szpinaku
  • 2 łyżeczki soku z cytryny
  • Łyżeczka startego imbiru

Przygotowanie: po obraniu gruszki, pokrój ją na mniejsze części. Całość należy zblendować na gładką masę. Wedle uznania koktajl można spożywać w formie lekko gęstego a’la musu lub rozrzedzić koktajl, poprzez dodanie wody lub mleka.

rozwiń
Przepis na koktajl z zielonym ogórkiem

Składniki:

  • Duży ogórek zielony
  • 3 łodygi selera naciowego
  • Jabłko
  • Garść liści jarmużu
  • Cienki pasek imbiru

Przygotowanie: po obraniu jabłka i ogórka, pokrój je na mniejsze części, a imbir zetrzyj na tarce. Całość należy zblendować na gładką masę. Wedle uznania koktajl można spożywać w formie lekko gęstego a’la musu, lub rozrzedzić koktajl, poprzez dodanie wody lub mleka.

rozwiń

Podsumowując zielone warzywa to bogactwo składników zapewniających dobre samopoczucie i zdrowie na lata. Istnieje wiele różnorodnych przepisów, w których prym wiodą właśnie te rośliny, ale wśród nich możemy znaleźć także koktajle, które bez zbędnych trudności szybko przygotujemy i będziemy mogli cieszyć się smakiem gdziekolwiek, na spacerze, w pracy, szkole czy na uczelni. Warto skorzystać z dobra, które nam oferują i włączyć je do naszej diety w większej ilości.

Kup dietę już za 20zł

Zobacz >>

Opublikowano ponad miesiąc temu
Oceń artykuł
Zielone warzywa – dlaczego warto jej jeść? Koktajle z zielonych warzyw - 5.5/10. Oddano 2 głosy.
Autor artykułu:
Paulina Chrzan
, Dietetyk z zamiłowaniem do zawodu. Szczególnym zainteresowaniem darzy dietetykę kliniczną, której różne koncepcje i nowości na bieżąco weryfikuje z aktualnymi i rzetelnymi badaniami naukowymi.

Twoja opinia jest ważna. Zarówno dla nas jak i innych osób korzystających z naszego serwisu.

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.
Obowiązkowe pola są oznaczone

Chcesz być na bieżąco?