Jesteś na:

Zalety i wady spożywania awokado

16 18 20

Zielony owoc, kształtem przypominający gruszkę, jest podstawą dla guacamole oraz innych znanych potraw. Awokado jest tłustym produktem, który z tego powodu często uważany jest za niekorzystny dla naszego zdrowia. Nic bardziej mylnego! Poznajmy wady oraz zalety amerykańskiej rośliny.

Awokado to roślina bogata w rozmaite składniki odżywcze, korzystnie wpływające na zachowanie zdrowia. Prawdą jest, że awokado stanowi bogate źródło kwasów tłuszczowych. Zagłębiając się jednak w szczegóły okazuje się, że zawarty w nim tłuszcz stanowią nienasycone związki tłuszczowe, które w naszej diecie są bardzo pożądane, a niestety deficytowe.

Awokado – zalety

  1. Sycący owoc – 100 g awokado dostarcza ok. 160 kcal, z czego 15 g kwasów tłuszczowych jednonienasyconych (kwas oleinowy) oraz aż 7 g błonnika pokarmowego. Takie połączenie dwóch składników sprawia, że po zjedzeniu produktu  uczucie sytości pozostaje z nami na dłużej, przez co nie sięgamy po niezdrowe przekąski!
  2. Skutecznie walczy z nadwagą – awokado, jak wyżej wspomniałam, jest sycącym owocem. Stosując się do zaleceń żywieniowych oraz wybierając zdrowe produkty w odpowiednich ilościach, możemy skutecznie obniżyć masę ciała. Awokado w tym procesie jest sprzymierzeńcem, dlatego nie zapominajmy o nim również na diecie! Zamieniając masło na pastę z awokado, możemy dostarczyć sobie o wiele mniej kilokalorii! Wszystko jednak z umiarem!
  3. Bomba witamin i składników mineralnych – awokado jest bogatym źródłem nie tylko zdrowych tłuszczów. Znajdziemy w nim również witaminy: A, B1, B2, C, E, PP, K, H, kwas pantotenowy oraz kwas foliowy. Ponadto dostarcza wapnia, potasu oraz fosforu.
  4. Źródło witamin rozpuszczalnych w tłuszczach – występowanie witamin A, E i K zależne jest od obecności tłuszczu, w którym się rozpuszczają. Zatem spożywając tłuszcz z owocu wzbogacamy nasz organizm o cenne dla jego zdrowia witaminy! Spożywając awokado w sałatce, zwiększamy również przyswajalność witamin rozpuszczalnych w tłuszczach (ADEK), które zawarte są w pozostałych składnikach dania.
  5. Wspomaga układ krwionośny – awokado dostarcza jednonienasyconych kwasów tłuszczowych w szczególności kwasu oleinowego oraz fitosteroli, które obniżają poziom frakcji LDL cholesterolu, zwiększając frakcję HDL. Ponadto 100 g awokado dostarcza, aż ok. 550 mg potasu, który obniża ciśnienie krwi!
  6. Źródło kwasu foliowego – zgodnie z zaleceniami Instytutu Matki i Dziecka, kobiety planujące zajście w ciążę, powinny dostarczać większej od zaleceń dla kobiet nie planujących macierzyństwa, ilości kwasu foliowego z dietą. Normy dla populacji polskiej z 2012 r. informują, że kobiety nieplanujące ciąży powinny dostarczać ok,. 400µg kwasu foliowego, natomiast kobiety ciężarne 600µg. Spożywając dziennie 100 g awokado w naturalny sposób możemy dostarczyć z dietą ok. 81µg kwasu foliowego, niezbędnego do prawidłowego rozwoju cewy nerwowej u płodu.
  7. Odżywia mózg – kwasy tłuszczowe jednonienasycone, zawarte w awokado są paliwem dla mózgu, dzięki czemu zwiększają koncentrację, poprawiają nastrój i samopoczucie.
  8. Obniża ryzyko chorób serca – badania przeprowadzone na szczurach, których dieta została wzbogacona o olej z awokado, wykazały, że biomarkery chorób serca uległy zmniejszeniu! Zatem wzbogacając naszą dietę o awokado lub olej z owocu, wzmacniamy nasze serce.
  9. Poprawia nastrój – dzięki bogatej zawartości kwasu foliowego, awokado wpływa na wytwarzanie w mózgu neurotransmiterów szczęścia, czyli tzw. hormonów szczęścia, które poprawiają nasz nastrój.
  10. Zapobiega starzeniu się komórek – w awokado znajdziemy szeroką gamę substancji przeciwutleniających, do których zaliczyć możemy luteinę, selen, glutation oraz witaminę A oraz E. Luteina  oraz witamina A wspomagają oczy, glutation korzystnie wspiera wątrobę, z kolei witamina E uważana jest za witaminę młodości!
  11. Obniża poziom cukru we krwi – awokado w przeciwieństwie do większości znanych nam owoców nie dostarcza zbyt dużej ilości cukrów. 100 g awokado zawiera ok. 8 g węglowodanów złożonych oraz  dostarcza aż ok. 7 g włókna pokarmowego, które stabilizuje poziom glukozy we krwi. Polecam awokado osobom zagrożonym rozwojem cukrzycy typu 2.
  12. Uniwersalność w komponowaniu potraw – awokado jest wartościowym produktem, który warto wdrożyć do codziennej diety. Zaletą produktu jest to, że sprawdzi się w przygotowywaniu rozmaitych potraw m.in. past warzywnych zarówno łagodnych, jak i na ostro, przygotowania słodkich kremów czekoladowych lub musów owocowych, może stanowić zamiennik masła do smarowania pieczywa, element sałatki, koktajlu i… wielu innych potraw. Swe właściwości traci podczas obróbki termicznej, zatem warto jej unikać.

Awokado – wady

Awokado ma szereg zalet, które przemawiają na korzyść wprowadzenia owocu do swojego jadłospisu. Jak każdy produkt, posiada również kilka potencjalnych „wad”, których ilość ginie w nadmiarze korzystnych cech rośliny oraz mogą zostać uznane, za zalety.

  1. Smak – awokado posiada charakterystyczny smak, który może nie wszystkim pasować. Niektórzy oceniają go jako mdły, nijaki lub bez wyrazu.
  2. Konsystencja – awokado posiada tzw. mazistą konsystencję, która może zostać oceniona przez niektórych jako niekorzystna.
  3. Cena – w zależności od miejsca, w którym robimy zakupy oraz sezonu, cena owocu może wahać się od  3 do nawet 15 zł!
  4. Kaloryczność – zawarte w awokado składniki odżywcze, w tym również tłuszcz, dostarczają względnie dużej ilości kilokalorii. Nie powinny rezygnować z jedzenia awokado osoby z nadwagą, ale jak w przypadku wszystkich produktów warto zachować umiar. 100 g dziennie w zupełności wystarczy.

Awokado to owoc, który można określić mianem „superfoods”. Kupując awokado warto zwrócić uwagę na to czy jest dojrzałe. Możemy to sprawdzić w łatwy sposób. Owoc powinien być miękki, a końcówka odchodzić bez problemu. Wzbogacając naszą dietę o ten produkt, z pewnością dostarczymy organizmowi zdrowych tłuszczów nienasyconych, steroli, witamin oraz składników mineralnych i przeciwutleniaczy. Jedzmy awokado na zdrowie!

Kup środki kosmetyczne z awokado z rabatem 3% już teraz !
(wpisz bonavita w polu „kod specjalny” w koszyku)

Literatura:

  • „Poradnik żywienia kobiet w ciąży” Instytut Matki i Dziecka
  • Carvajal-Zarrabal O, Nolasco-Hipolito C, Aguilar-Uscanga MG, Melo-Santiesteban G, Hayward-Jones PM, Barradas-Dermitz DM.; Avocado oil supplementation modifies cardiovascular risk profile markers in a rat model of sucrose-induced metabolic changes. Dis Markers. 2014;2014:386425.

Oceń
Zalety i wady spożywania awokado - 6.6/10. Oddano 19 głosy.
ponad miesiąc temu

Twoja opinia jest ważna. Zarówno dla nas jak i innych osób korzystających z naszego serwisu.

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.
Obowiązkowe pola są oznaczone

Chcesz być na bieżąco?