Jesteś na:

Zachcianki w ciąży – apetyt na słodkie, kwaśne. Zachcianki w ciąży a płeć dziecka

16 18 20

Sposób żywienia kobiet ciężarnych zaliczany jest do najważniejszych czynników środowiskowych, które odpowiadają zarówno za prawidłowy przebieg ciąży, jak i za rozwój dziecka w okresie płodowym. Wpływa także na stan zdrowia dziecka w okresie dzieciństwa, a nawet w życiu dorosłym. Nie pozostaje również bez znaczenia, jeśli chodzi o zdrowie matki oraz jej funkcjonowanie po porodzie. Dlatego dla przyszłej mamy szczególnie ważne jest zwracanie uwagi na to, co znajduje się na jej talerzu [1].

Zachcianki w ciąży

Zachcianki w ciąży, czyli niepohamowana ochota na pewne produkty, u przyszłych mam jest dość częstym zjawiskiem. Wśród kobiet ciężarnych przeprowadzono badanie mające na celu ocenę, jakiej części z nich dotyczą omawiane zachcianki. Okazało się, że prawie połowa badanych deklarowała, że sięga po dodatkowe przekąski i że ochota na nie jest trudna do opanowania. Wśród najczęściej wymienianych pokarmów dominowały: słodycze, kiszonki, cytrusy, truskawki oraz wiśnie [2].

W innym badaniu wyniki kształtowały się podobnie. Połowa ankietowanych kobiet twierdziła, iż w czasie ciąży można pozwalać sobie na spełnianie wszelkich kulinarnych fantazji. Kobiety te uważały, że w tym szczególnym okresie potrzeba jest jedzenia „za dwoje” [3].

W kulturze chińskiej twierdzono, iż kobieta, będąc w ciąży, powinna jeść wszystko, na co tylko ma ochotę, i zawsze najadać się do syta. Tłumaczono to tym, że tak naprawdę to płód jest głodny i to on ma różne zachcianki [4].

Nie jest to jednak prawdą. W przypadku pojawienia się zachcianek warto zastanowić się, czy są one tylko kaprysem lub złą interpretacją potrzeb organizmu, czy też wiarygodną potrzebą. Spożywanie zbyt dużych ilości jedzenia może prowadzić do nadmiernego przyrostu masy ciała, który wpłynie niekorzystnie na zdrowie dziecka. Harmonijny przyrost masy ciała kobiety w poszczególnych trymestrach ciąży zapewnia bowiem odpowiedni rozwój płodu [5]. Dlatego, zamiast jeść za dwoje, dużo lepszym rozwiązaniem będzie jeść dla dwojga, dostarczając zarówno sobie, jak i dziecku wszystkich niezbędnych składników pokarmowych.

Apetyt na słodkie, kwaśne w ciąży

Wiele kobiet w ciąży zauważa u siebie zmiany w dotychczasowych nawykach smakowych. Dość często pojawia się u nich ochota na słodkie lub kwaśne potrawy. Nierzadko na oba smaki jednocześnie. Zdarza się nawet, że ciężarne kobiety zagryzają kiszone ogórki czekoladą. Odpowiedzialne za to są w głównej mierze hormony. Zachcianki zwykle osiągają swój szczyt w pierwszym trymestrze. Istnieje teoria mówiąca, iż są one sygnałem wysyłanym przez organizm, który informuje w ten sposób o zapotrzebowaniu na dany produkt. Oczywiście należy słuchać swojego organizmu, lecz w przypadku apetytu na słodkie dobrze jest sięgnąć po produkty, które jednocześnie są bogate w substancje odżywcze. Dostarczanie nadmiernych ilości tzw. pustych kalorii nie służy bowiem zdrowiu dziecka. Zamiast zjeść pełnego cukru batonika warto wybrać porcję owoców czy też kanapkę z miodem [6].

Zachcianki w ciąży a płeć dziecka

Na temat ciąży krąży wiele różnych przekonań. Często słyszy się, że jeśli kobiety unika mięsa, a zamiast tego ma niepohamowaną ochotę na owoce i słodycze, to urodzi dziewczynkę. Zachcianki na słone i spożywanie większych ilości produktów mięsnych mają z kolei świadczyć o tym, że niedługo na świecie pojawi się chłopiec. Ile w tym prawdy? Niewiele. Ochota na określone produkty prawdopodobnie związana jest z tym, że organizm domaga się pewnych składników odżywczych, których mu w danej chwili brakuje.

Podobnie jest z przesądami dotyczącymi związku płci dziecka z kształtem brzucha matki czy jej wyglądem zewnętrznym podczas ciąży – one również nie mają zbyt wiele wspólnego z prawdą.

Zdrowa dieta stosowana przez kobietę w ciąży wywiera korzystny wpływ na rozwój dziecka. Nie jest ona również bez znaczenia, jeśli chodzi o samopoczucie kobiety. Zwłaszcza w pierwszym trymestrze często obserwuje się pojawianie się zachcianek na pewne produkty. Warto wówczas zastąpić przetworzoną żywność zdrowszymi zamiennikami. Odżywiając się prawidłowo, przyszła matka może od czasu do czasu sięgnąć po słodycze czy słone przekąski. Jeśli będzie spożywać je z umiarem, nie zaszkodzi to ani jej, ani dziecku.

Literatura:

  1. Żywienie kobiet w okresie ciąży, Agnieszka Wendołowicz, Ewa Stefańska, Lucyna Ostrowska, Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu, 2014, tom 20, nr 3, 341–345,
  2. Styl życia kobiet ciężarnych, Natalia Wyciślik, Magdalena Janusz-Jenczeń, Beata Hornik, Iwona Włodarczyk, Dobrostan a stan zdrowia, [dostęp on-line: http://www.neurocentrum.pl/dcten/wp-content/uploads/wycis%CC%81lik_n2p.pdf],
  3. Poziom wiedzy żywieniowej a wybrane aspekty sposobu żywienia kobiet w okresie ciąży, Joanna Myszkowska-Ryciak, Agnieszka Gurtatowska, Anna Harton, Danuta Gajewska, Probl Hig Epidemiol 2013, 94(3): 600–604,
  4. Kulturowe i językowe uwarunkowania chińskich przesądów i tabu, Joanna Afek, [dostęp on-line: https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/10049/1/Joanna%20Afek_rozprawa.pdf],
  5. Znaczenie poradnictwa dietetycznego w prewencji powikłań ciąży, Ewa Ehmke Vel Emczyńska, Karolina Bebelska, Aneta Czerwonogrodzka-Senczyn, Nowiny Lekarskie 2012, 81, 3, 273–280,
  6. W oczekiwaniu na dziecko, Heidi Murkoff, Sharon Mazel, Rebis, wydanie VII, Poznań 2017, 160–161.

Opublikowano ponad miesiąc temu
Oceń artykuł
Autor artykułu:
Agnieszka Pankowska
, Dyplomowany dietetyk, trener personalny i instruktor form body&mind.

Twoja opinia jest ważna. Zarówno dla nas jak i innych osób korzystających z naszego serwisu.

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.
Obowiązkowe pola są oznaczone