Wołowina – pieczeń

16 18 20
Kalorie: 117 kcal Białko: 20.9 g Tłuszcze: 3.6 g

Mięso tego rodzaju cenione jest przez smakoszy ze względu na wartości sensoryczne, a przez amatorów gotowania, dzięki szerokiemu wykorzystaniu kulinarnemu. Głównym przeznaczeniem mięsa wołowego jest przygotowywanie pieczeni, steków, tatara czy gulaszy na domowe posiłki oraz przyjęcia.

Aby kupić dobrą wołowinę, niekiedy trzeba poświęcić na to sporą ilość czasu. Warto wiedzieć, że o jej wartości odżywczej decyduje zawartość białka mięśniowego, którego powinno być możliwe dużo oraz procentowa zawartość tłuszczu śródmięśniowego i obecność włókien kolagenowych, których obecność w dużych ilościach obniża jakość mięsa. Zatem, dobrej jakości kulinarne mięso wołowe powinno charakteryzować się wysoką zawartością białka przy jednoczesnej niskiej (<5%) zawartości tłuszczu i włókien kolagenowych.

Właściwości pieczeni wołowej – witaminy i składniki mineralne

Mięso wołowe stanowi cenne dla organizmu człowieka źródło białka o pełnowartościowym składzie aminokwasów, źródło składników mineralnych, witamin oraz w zależności od elementu, różnej ilości tłuszczu. Z reguły jest to mięso średniokaloryczne, a o energetyczności decyduje zawartość tłuszczu – im więcej znajduje się go znajduje, tym bardziej jest kaloryczne i mniej białka dostarcza. Na pieczeń wołową wybiera się zazwyczaj elementy wołowiny takie jak antrykot, rozbratel i rostbef. Porcja przeznaczona na pieczeń, w wyniku obróbki kulinarnej w wysokiej temperaturze, zostaje w dużej części pozbawiona występujących w nim tłuszczów, gdyż zostają one wytopione i przedostają się do sosu. Obróbka kulinarna wpływa również korzystnie na strawność białka. Mięso upieczone dostarcza zatem niskiej ilości tłuszczu oraz sporej ilości białka, które organizm może wykorzystać na procesy regeneracyjne oraz obudowy uszkodzonych mięśni.  

W porównaniu do innych gatunków mięs rzeźnych, wołowina dostarcza więcej żelaza, dlatego powinny spożywać go osoby ze stwierdzoną anemią oraz niedoborami tego pierwiastka w diecie. Znajdują się również w nim fosfor, potas, cynk oraz selen. Wpływa korzystnie na przemiany metaboliczne i energetyczne organizmu, pracę tarczycy oraz układ sercowo-naczyniowy. Zawarte są również w niej wszystkie witaminy z grupy B, dzięki czemu wzmacnia układ nerwowy, poprawia zdrowie psychiczne oraz pracę mięśni. Warto dodać, że wołowina dostarcza witaminy B12, której źródłem w diecie człowieka są wyłącznie produkty pochodzenia zwierzęcego – głównie mięso. Uczestniczy ona w procesach wytwarzania erytrocytów, a jej niedobór przyczynia się do występowania anemii megaloblastycznej.

Kalorie – ile kalorii ma pieczeń wołowa?

100 g pieczeni wołowej dostarcza ok 117 kcal, z czego 20.9 g białka i 3.6 g tłuszczu.

Wołowina pieczeń – zastosowanie

Pieczeń wołową najczęściej spożywa się w formie dania obiadowego po polaniu sosem grzybowym, cebulowym lub chrzanowym. Wykorzystuje się ją do dań z kuchni chińskiej, do przygotowania domowych wrapów. Zimną pieczeń można spożywać jako wędlina do kanapek, lub po pokrojeniu w bardzo cienkie plasterki jako składnik sałatki z aromatycznymi sosami na bazie oliwy z oliwek.

Pieczeń wołowa powinna być soczysta, krucha i aromatyczna. Wykorzystując do przyprawienia zioła, wzbogacamy potrawę o cenne związki przeciwutleniające, które niwelują wolne rodniki, zapobiegają rozwojowi nowotworów, chorób serca oraz chorób o podłożu neurologicznym.

Zobacz również:
Oceń
ponad miesiąc temu