Tymianek

16 18 20
Kalorie: 101 kcal Białko: 5.5 g Tłuszcze: 1.7 g Węglowodany: 25 g

Drobniutkie, ale niezwykle aromatyczne listki tymianku znajdują swoje zastosowanie we wzbogacaniu smaku oraz zapachu przygotowywanych potraw. Tymianek jest poza tym powszechnie wykorzystywaną rośliną do przygotowywania ziołowych leków głównie stosowanych w schorzeniach układu oddechowego.

Właściwości tymianku – witaminy i składniki mineralne

Tymianek pospolity to popularna w Europie roślina zielarska, którą hoduje się w różnych rejonach świata. Z botanicznego punktu widzenia zalicza się ją do rodziny roślin wargowych. Tymianek stanowi źródło licznych substancji bioaktywnych, korzystnie oddziałujących na organizm człowieka. Występują w nim olejek tymiankowy, flawonoidy, garbniki, fenolokwasy, saponiny oraz witaminy i związki mineralne.

Olejek tymiankowy (tymol), zawarty w tymianku, jest najcenniejszą substancją zawartą w drobnych listkach, gdyż posiada właściwości wykrztuśne, spazmolityczne (rozszerzające oskrzela) oraz przeciwbakteryjne. Może być stosowany nawet u małych dzieci jako lek na kaszel oraz pomocniczo w leczeniu astmy. Zioła oraz przyprawy, w tym również tymianek, posiadają wysoki potencjał antyoksydacyjny, z tego powodu nawet niewielki dodatek tej przyprawy nie tylko wzbogaci smak potraw, ale i zwiększy jej wartość odżywczą. Związki przeciwutleniające działają antynowotworowo, zapobiegają rozwojowi miażdżycy oraz chorób neurodegeneracyjnych.  

Świeże liście tymianku dostarczają sporej ilości witaminy C, która wzmacnia układ immunologiczny, działa przeciwutleniająco oraz poprawia wchłanianie żelaza pochodzącego z produktów roślinnych. Dostarcza również witamin z grupy B, głównie ryboflawiny. Świeże liście tymianku stanowią bogate źródło żelaza, magnezu, wapnia, potasu i manganu. Dwudziestogramowa porcja świeżego tymianku pokrywa w ok. 20% dziennego zapotrzebowania dla osoby dorosłej na żelazo i mangan oraz w 10% na magnez.

Kalorie – ile kalorii ma tymianek?

100 g świeżego tymianku dostarcza ok. 101 kcal z czego 25 g węglowodanów, 5.5 g białka oraz 1.7 g tłuszczu.

Tymianek – zastosowanie

Świeży tymianek można dodać do marynaty mięsnej, gulaszu, zapiekanek. Tymianek pasuje do mięsa króliczego, jagnięciny i mięsa drobiowego. Komponuje się z makaronami, wzbogaca smak dań z jajek i ziemniaków oraz zup warzywnych i krem. Ponadto korzystnie jest dodać tymianek do dań ciężkostrawnych, bogato tłuszczowych, ponieważ wspiera on trawienie.  

Sezonowa dostępność ziół stwarza konieczność do znalezienia odpowiedniej metody utrwalających delikatne surowce. Listki tymianku można zasuszyć lub też całe łodygi zamrozić w jednostkowych opakowaniach, aby móc wykorzystać je w porach roku, kiedy dostępność do świeżych ziół jest czasowo ograniczona.

Zobacz również:
Oceń
10.0/10. Oddano 2 głosy.
ponad miesiąc temu