Twaróg chudy

16 18 20
Kalorie: 99 kcal Białko: 19.8 g Tłuszcze: 0.5 g Węglowodany: 3.5 g

Twaróg chudy to niedojrzewający produkt mleczarski, który w polskiej kuchni jest powszechnie używany. Tradycyjnie ma on bardzo wiele zastosowań. Otrzymuje się go dzięki odpowiedniej obróbce skrzepu mleka odtłuszczonego, w rzadkich przypadkach maślanki albo mieszanki tych dwóch produktów. Taka obróbka to nic innego jak krojenie, mieszanie i ogrzewanie skrzepu. Wówczas powstaje serwatka, którą oddziela się od twarogu. Ser formuje się do preferowanego kształtu i pakuje. Twaróg chudy zawiera najmniejszą ilość tłuszczów spośród wszystkich białych serów.

Twaróg chudy – właściwości

W gotowym produkcie woda stanowi nawet 70% zawartości. W suchej masie dominuje białko, którego zawartość wynosi 19,8 g na 100 g produktu. Jest to źródło aminokwasów niezbędnych do syntezy białek ustrojowych. Głównym białkowym elementem zawartym w twarogu jest kazeina. Z tego powodu twaróg ma wysoką wartość odżywczą. Zawartość tłuszczu w twarogu chudym jest bardzo niewielka i nie ma dużego znaczenia dla organizmu. Z tego powodu jest to ważny składnik diet redukujących masę ciała.

Głównymi składnikami mineralnymi, które znaleźć można w twarogu, jest wapń i fosfor. By organizm w prawidłowy sposób był zdolny do wchłaniania wapnia, niezbędna jest podaż witaminy D.  Mała zawartość sodu w twarogu sprawia, że produkt ten polecany jest w profilaktyce nadciśnienia tętniczego. Białko to także bogate źródło peptydów, które wykazują aktywność przeciwnadciśnieniową.

Tryptofan, który występuje w twarogu, wykorzystywany jest do syntezy serotoniny, tak zwanego hormonu szczęścia, który pozytywnie wpływa na nastrój, łaknienie i przeciwdziała bezsenności. Jeżeli tylko chory toleruje mleko, twaróg powinien być stosowany w codziennej diecie osób ze stanami zapalnymi jelit. Jest on lekkostrawny, nie obciąża przewodu pokarmowego. Chudy twaróg można zaproponować nawet większości osób cierpiących z powodu nadwrażliwości na laktozę. Dzieje się tak ze względu na obniżoną zawartość tego składnika oraz z powodu zawartości żywych szczepów bakterii, które pomagają w trawieniu laktozy. Twaróg, dzięki obecności bakterii fermentacji kwasu mlekowego sprzyja również rozwojowi korzystnej mikroflory jelitowej, zapobiegając jednocześnie rozwijaniu się niekorzystnych szczepów bakterii. Wpływa ponadto na przyswajalność różnego typu minerałów, głównie wapnia.

Wśród witamin w twarogu chudym najważniejsza jest obecność tych z grupy B: B2 i B12. Są one ważne zwłaszcza dla wegetarian, którzy nie pobierają tych witamin z mięsa i grożą im z tego powodu niedobory. 100 g twarogu chudego niemal w 1/3 zaspokaja dzienne zapotrzebowanie na podaż tych witamin do organizmu. Oprócz tego w tym produkcie mleczarski znajdują się foliany. Uczestniczą one na przykład w rozwoju wszystkich komórek w organizmie oraz  w procesie tworzenia się oraz dojrzewania czerwonych krwinek.

Twaróg chudy – zastosowanie

Twaróg chudy stanowi bardzo ważny produkt w diecie, szczególnie dzieci i młodzieży. Zawiera wiele cennych składników odżywczych. Także osoby starsze nie powinny go pomijać. Białko, które w nim występuje, jest pełnowartościowe i trawi się niemal w stu procentach. Dodatkowo produkt ten jest niedrogi, a więc sięgnąć po niego może każdy.

W Polsce twaróg obecny jest od dawna. Poza byciem jednym z popularnych produktów śniadaniowych, stanowi również podstawę wielu dań obiadowych. Wśród nich wymienić można przede wszystkim pierogi ruskie, czy leniwe. Stanowi także doskonałą kompozycję deserową, ponieważ dobrze pasuje do dodatków miodu, owoców czy orzechów.

Zobacz również:
Oceń
9.0/10. Oddano 1 głosy.
ponad miesiąc temu