Jesteś na:

witaminy

Oceń
witaminy - 4.0/5. Oddano 5 głosy.

“Witaminki, witaminki dla chłopczyka i dziewczynki” – z pewnością każdy kojarzy tę piosenkę. Już od wczesnego dzieciństwa uczono nas, że witaminy należy jeść, przymuszając tym samym do warzyw i owoców. Teraz łatwiej jest nam zrozumieć starania naszych rodziców. Funkcja witamin w organizmie człowieka jest niezwykle ważna. Zarówno ich niedobór, jak i bark może prowadzić do wielu schorzeń. Znajdziecie tutaj artykuły dotyczące witamin: ich funkcji, źródeł, skutków niedoboru. A czy wiecie, że nazwę “witaminy” wprowadził polski biochemik? Więcej o nim i tych cennych związkach przeczytacie w naszych artykułach. Zapraszamy!

Witamina C lewoskrętna – działanie, dawkowanie. Witamina C lewoskrętna dla dzieci

Paulina Hetwer ponad miesiąc temu

O prawoskrętnej witaminie C, której przypisana została lewoskrętność. Dlaczego nie warto przepłacać za kwas l-askorbinowy?

Witamina D3 – działanie, norma, niedobór. Naturalna witamina D3

Ewa Świndryk ponad miesiąc temu

Coraz częściej słyszy się o potrzebie suplementacji witaminy D, a reklamy najróżniejszych preparatów bombardują nas tym ze wszystkich stron. Dlaczego właśnie ta witamina zasługuje na szczególną uwagę i jakie jest jej działanie?

Suplementy witaminowe – skład i zagrożenia. Profilaktyka niedoboru witamin

Marcin Grzelak ponad miesiąc temu

Kompleksowe preparaty witaminowo-mineralne w obecnych czasach stały się popularnym suplementem diety dla wielu osób aktywnych fizycznie. Niektórzy uważają tzw. multipacki za konieczne uzupełnienie diety, bez których nie da się pokryć zapotrzebowania organizmu na wszystkie niezbędne substancje.

Witaminy na depresję

Witaminy na depresję

Depresję zawsze kojarzymy z trudną sytuacją życiową albo problemami psychicznymi. Jak pokazują liczne badania ma ona również związek z niedoborem witaminy D! Więc zamiast siedzieć w ciemnym pokoju, warto wyjść na zewnątrz i zażyć trochę słońca.

5 powodów dla których warto jeść nasiona Chia

Ewa Świndryk ponad miesiąc temu

Niepozorne nasiona Chia zyskują na popularności i sięgają po nie coraz częściej także osoby nie zainteresowane zdrowym stylem życia. Co wyróżnia te drobne nasiona i co przyciąga coraz więcej amatorów posiłków z dodatkiem Chia?

Najlepsze dodatki do Smoothie owocowych i warzywnych

Ewa Świndryk ponad miesiąc temu

Według najnowszych zaleceń Instytutu Żywności i Żywienia, owoce i warzywa powinny stanowić podstawę naszej diety. Chcąc urozmaicić codzienny jadłospis spróbuj przygotować pożywne Smoothie, będące doskonałą alternatywą dla zwykłych soków.

Jiaogulan – właściwości, zastosowanie, herbata, cena

Sabina Bachleda-Szeliga ponad miesiąc temu

Jiaogulan jest rośliną od lat stosowaną w medycynie chińskiej. Najczęściej spożywany jest w formie naparu, zamiast herbaty zielonej. Uważa się, że posiada on liczne właściwości prozdrowotne, niestety nie zostały one udowodnione naukowo. Nie mniej jednak, mieszkańcy południowych Chin, którzy spożywają herbatę z jiaogulanu dożywają 100 lat.

Witaminy a suplementy diety

Zanim sięgniemy po suplementy, warto pamiętać, że nic nie zastąpi zdrowej i zbilansowanej diety. Witaminy znajdujące się w jedzeniu są najlepiej wchłaniane przez organizm.

Sok z pokrzywy i jego wpływ na zdrowie

Sabina Bachleda-Szeliga ponad miesiąc temu

Pokrzywa zwyczajna jest rośliną bardzo łatwo dostępną w Polsce. Można ją znaleźć w aptekach, sklepach ze zdrową żywnością a nawet dziko rosnącą przy drodze. Pokrzywa zawiera sporo witamin i składników mineralnych oraz wykazuje szereg właściwości, które pozytywnie wpływają na ludzki organizm. Ale pod jaką postacią spożywać pokrzywę? Oraz dla kogo przede wszystkim jest ona zalecana?

Wskazówki żywieniowe dla osób z depresją

Małgorzata Mleko ponad miesiąc temu

Czy depresję można leczyć tylko środkami farmakologicznymi i przy pomocy psychoterapii? Jaki wpływ ma odżywianie na naszą kondycję psychiczną? Przekonaj się sam!

Stan paznokci a niedobory witaminowe

Marta Gzyl ponad miesiąc temu

Jeżeli nagle nasze paznokcie stały się łamliwe, rozdwojone, pojawiły się na nich przebarwienia lub płytka pokryta jest poprzecznymi lub podłużnymi rowkami może być to sygnał, że w organizmie coś się dzieje.

Suplementy witaminowe dla sportowców

To prawda, że osoby uprawiające sport zawodowo potrzebują większej ilości witamin. Niekiedy nie są w stanie dostarczyć ich wszystkich z jedzeniem. Suplementy pomagają w utrzymaniu odpowiedniego poziomu witamin i minerałów, jednak nie zastąpią one zdrowiej i zbilansowanej diety, która w przypadku sportowców jest niezbędna.

Pierzga pszczela – właściwości, pozyskiwanie, dawkowanie i zastosowanie

Martyna Jaros ponad miesiąc temu

Produkty wytwarzane przez pszczoły od dawna słyną z wysokiej wartości odżywczej oraz właściwości prozdrowotnych. Zarówno miód, pyłek oraz tytułowa pierzga pszczela są produktami, które zdecydowanie warto mieć w swoim domowym zaciszu, aby stosując je w codziennej diecie, naturalnie wzmacniać swoje zdrowie. Co wartościowego zawiera w sobie pierzga pszczela i dlaczego proces jej powstawania możemy porównać do kiszenia kapusty? Zapraszam do lektury!

Najlepsza obróbka mięsa zachowująca smak i wartości odżywcze

Martyna Jaros ponad miesiąc temu

Jak ograniczyć straty składników odżywczych w mięsie podczas obróbki kulinarnej?

Zalety i wady spożywania awokado

Martyna Jaros ponad miesiąc temu

Zielony owoc, kształtem przypominający gruszkę, jest podstawą dla guacamole oraz innych znanych potraw. Awokado jest tłustym produktem, który z tego powodu często uważany jest za niekorzystny dla naszego zdrowia. Nic bardziej mylnego! Poznajmy wady oraz zalety amerykańskiej rośliny.

Jesienne przeziębienie – sposoby zapobiegania

Sonia Walla ponad miesiąc temu

Wraz z opadającymi jesiennymi liśćmi często spada również… nasza odporność. Dni stają się coraz krótsze, a kolejki w szpitalnej przychodni – wręcz przeciwnie. Jak wiadomo – lepiej zapobiegać niż leczyć. Jak uniknąć złapania jesiennego przeziębienia, gdy wokół słychać wszechobecne kichanie, a otoczenie jakby zmówiło się, by nas zarazić?

Ryż paraboiled – właściwości, wartości odżywcze i zastosowanie

Martyna Jaros ponad miesiąc temu

Jakie wartości odżywcze niesie za sobą spożywanie ryżu parabolicznego oraz jakimi cechami kulinarnymi charakteryzuje się ten gatunek zboża? Zapraszam do lektury!

Stewia – właściwości, wartości odżywcze i zastosowanie

Martyna Jaros ponad miesiąc temu

Stewia jest naturalną substancją słodzącą, kilkaset razy słodszą od zwykłego białego cukru. Przez Polskie Towarzystwo Dietetyki została uznana za najlepszy zamiennik sacharozy, gdyż liczne badania dowodzą, że jest bezpieczna w stosowaniu oraz wykazuje działanie prozdrowotne. Stewia nie dostarcza kalorii, nie kumuluje się organizmie, działa hipoglikemizująco, immunosupresyjnie oraz przeciwzapalnie.

Moringa – skład, właściwości, przeciwwskazania i zastosowanie drzewa chrzanowego

Paulina Żurek ponad miesiąc temu

Drzewo Moringa jest jedną z najbardziej niesamowitych roślin o których słyszałam. Należy do starożytnych roślin leczniczych. Wykazuje ogromny potencjał odżywczy i leczniczy oraz wiele zastosowań.

Obieranie warzyw – wady, zalety i wpływ na wartości odżywcze

Martyna Jaros ponad miesiąc temu

Warzywa i owoce są cennym źródłem witamin, składników mineralnych, substancji bioaktywnych i błonnika, a składniki te zgromadzone są w większości tuż lub wewnątrz skórki okrywającej tkanki roślinne. Ważna jest zatem odpowiedź na pytanie: czy warto obierać warzywa i owoce ze skórki?

Drożdże spożywcze czy piwowarskie? Poznajmy różnice

Martyna Jaros ponad miesiąc temu

Warto poznać cechy, jakie odróżniają drożdże piwowarskie od spożywczych, aby móc wybrać odpowiedni produkt dostosowany do swoich indywidualnych potrzeb.

Dodaj gotowane jajko do sałatki a stanie się jeszcze zdrowsza

Bonavita.pl ponad miesiąc temu

Dodając do swojej sałatki gotowane jajko Twój organizm wchłonie więcej witamin z surowych warzyw!

Wartość odżywcza żywności oraz czynniki determinujące

Martyna Jaros ponad miesiąc temu

Wybór wartościowych produktów, jako źródło białka, węglowodanów, tłuszczu oraz pozostałych niezbędnych składników zbilansowanej diety, jest jednym z warunków zachowania zdrowia. Na wartość odżywczą produktów spożywczych ma wpływ wiele czynników, na które w większości przypadków możemy wpłynąć. Czym jest wartość odżywcza i jakie czynniki ją determinują?