Jesteś na:

witaminy

Oceń
witaminy - 4.0/5. Oddano 5 głosy.

“Witaminki, witaminki dla chłopczyka i dziewczynki” – z pewnością każdy kojarzy tę piosenkę. Już od wczesnego dzieciństwa uczono nas, że witaminy należy jeść, przymuszając tym samym do warzyw i owoców. Teraz łatwiej jest nam zrozumieć starania naszych rodziców. Funkcja witamin w organizmie człowieka jest niezwykle ważna. Zarówno ich niedobór, jak i bark może prowadzić do wielu schorzeń. Znajdziecie tutaj artykuły dotyczące witamin: ich funkcji, źródeł, skutków niedoboru. A czy wiecie, że nazwę “witaminy” wprowadził polski biochemik? Więcej o nim i tych cennych związkach przeczytacie w naszych artykułach. Zapraszamy!

Najlepsza obróbka mięsa zachowująca smak i wartości odżywcze

Martyna Jaros kilka godzin temu

Jak ograniczyć straty składników odżywczych w mięsie podczas obróbki kulinarnej?

Zalety i wady spożywania awokado

Martyna Jaros 3 dni temu

Zielony owoc, kształtem przypominający gruszkę, jest podstawą dla guacamole oraz innych znanych potraw. Awokado jest tłustym produktem, który z tego powodu często uważany jest za niekorzystny dla naszego zdrowia. Nic bardziej mylnego! Poznajmy wady oraz zalety amerykańskiej rośliny.

Jesienne przeziębienie – sposoby zapobiegania

Sonia Walla ponad tydzień temu

Wraz z opadającymi jesiennymi liśćmi często spada również… nasza odporność. Dni stają się coraz krótsze, a kolejki w szpitalnej przychodni – wręcz przeciwnie. Jak wiadomo – lepiej zapobiegać niż leczyć. Jak uniknąć złapania jesiennego przeziębienia, gdy wokół słychać wszechobecne kichanie, a otoczenie jakby zmówiło się, by nas zarazić?

Witaminy na depresję

Witaminy na depresję

Depresję zawsze kojarzymy z trudną sytuacją życiową albo problemami psychicznymi. Jak pokazują liczne badania ma ona również związek z niedoborem witaminy D! Więc zamiast siedzieć w ciemnym pokoju, warto wyjść na zewnątrz i zażyć trochę słońca.

Ryż paraboiled – właściwości, wartości odżywcze i zastosowanie

Martyna Jaros ponad miesiąc temu

Jakie wartości odżywcze niesie za sobą spożywanie ryżu parabolicznego oraz jakimi cechami kulinarnymi charakteryzuje się ten gatunek zboża? Zapraszam do lektury!

Stewia – właściwości, wartości odżywcze i zastosowanie

Martyna Jaros ponad miesiąc temu

Stewia jest naturalną substancją słodzącą, kilkaset razy słodszą od zwykłego białego cukru. Przez Polskie Towarzystwo Dietetyki została uznana za najlepszy zamiennik sacharozy, gdyż liczne badania dowodzą, że jest bezpieczna w stosowaniu oraz wykazuje działanie prozdrowotne. Stewia nie dostarcza kalorii, nie kumuluje się organizmie, działa hipoglikemizująco, immunosupresyjnie oraz przeciwzapalnie.

Moringa – skład, właściwości, przeciwwskazania i zastosowanie drzewa chrzanowego

Paulina Żurek ponad miesiąc temu

Drzewo Moringa jest jedną z najbardziej niesamowitych roślin o których słyszałam. Należy do starożytnych roślin leczniczych. Wykazuje ogromny potencjał odżywczy i leczniczy oraz wiele zastosowań.

Witaminy a suplementy diety

Zanim sięgniemy po suplementy, warto pamiętać, że nic nie zastąpi zdrowej i zbilansowanej diety. Witaminy znajdujące się w jedzeniu są najlepiej wchłaniane przez organizm.

Obieranie warzyw – wady, zalety i wpływ na wartości odżywcze

Martyna Jaros ponad miesiąc temu

Warzywa i owoce są cennym źródłem witamin, składników mineralnych, substancji bioaktywnych i błonnika, a składniki te zgromadzone są w większości tuż lub wewnątrz skórki okrywającej tkanki roślinne. Ważna jest zatem odpowiedź na pytanie: czy warto obierać warzywa i owoce ze skórki?

Drożdże spożywcze czy piwowarskie? Poznajmy różnice

Martyna Jaros ponad miesiąc temu

Warto poznać cechy, jakie odróżniają drożdże piwowarskie od spożywczych, aby móc wybrać odpowiedni produkt dostosowany do swoich indywidualnych potrzeb.

Dodaj gotowane jajko do sałatki a stanie się jeszcze zdrowsza

Bonavita.pl ponad miesiąc temu

Dodając do swojej sałatki gotowane jajko Twój organizm wchłonie więcej witamin z surowych warzyw!

Suplementy witaminowe dla sportowców

To prawda, że osoby uprawiające sport zawodowo potrzebują większej ilości witamin. Niekiedy nie są w stanie dostarczyć ich wszystkich z jedzeniem. Suplementy pomagają w utrzymaniu odpowiedniego poziomu witamin i minerałów, jednak nie zastąpią one zdrowiej i zbilansowanej diety, która w przypadku sportowców jest niezbędna.

Wartość odżywcza żywności oraz czynniki determinujące

Martyna Jaros ponad miesiąc temu

Wybór wartościowych produktów, jako źródło białka, węglowodanów, tłuszczu oraz pozostałych niezbędnych składników zbilansowanej diety, jest jednym z warunków zachowania zdrowia. Na wartość odżywczą produktów spożywczych ma wpływ wiele czynników, na które w większości przypadków możemy wpłynąć. Czym jest wartość odżywcza i jakie czynniki ją determinują?

Pyłek pszczeli – skład, właściwości, przepisy

Marta Gzyl ponad miesiąc temu

Pyłek kwiatowy jest zbierany przez pszczoły. To w pełni naturalny surowiec, który coraz częściej jest wykorzystywany w przemyśle farmaceutycznym i kosmetycznym. Poznajmy bogaty skład chemiczny i cenne właściwości zdrowotne pyłku pszczelego.

Suplementy witaminowe – brać czy nie brać?

Bonavita.pl ponad miesiąc temu

Naukowcy przeprowadzili badania, które wykazały nieskuteczność a nawet szkodliwość multiwitamin dostępnych na amerykańskim rynku. Nie dość, że nie zastępują zdrowej i zbilansowanej diety, to jeszcze substancje dodatkowe mogą pogorszyć stan zdrowia.

Skutki nadmiaru błonnika w diecie

Martyna Jaros ponad miesiąc temu

Włókno pokarmowe stanowi ważny element codziennego jadłospisu, ponieważ reguluje perystaltykę jelit, przeciwdziała chorobom cywilizacyjnym m. in. otyłości, hipercholesterolemii oraz cukrzycy. Błonnik w diecie jest składnikiem pożądanym, jednak jego nadmiar może wykazywać negatywne skutki na fizjologiczne funkcjonowanie organizmu.

Fortyfikacja, czyli wzbogacanie żywności – rodzaje, korzyści, wady i zasady

Sonia Walla ponad miesiąc temu

Produkty spożywcze, oprócz zbędnych dodatków takich jak barwniki, konserwanty czy regulatory smaku, coraz częściej posiadają również korzystne dla zdrowia witaminy i mikroelementy – nie tylko te obecne w produkcie naturalnie, ale też w nie wzbogacone. Czym jest fortyfikacja żywności? Co decyduje o konieczności i efektywności wzbogacania? Jakie są najczęściej fortyfikowane produkty?

Różnice pomiędzy napojem hipotonicznym, izotonicznym i hipertonicznym

Martyna Jaros ponad miesiąc temu

Podstawową funkcją napojów hipotonicznych, izotonicznych i hipertonicznych, nie jest jedynie zaspokojenie pragnienia, lecz ze względu na specyficzny skład, ich zadaniem jest szybkie uzupełnienie niedoborów elektrolitów, witamin i węglowodanów oraz pobudzenie organizmu do działania.

Hipowitaminoza pierwotna i wtórna – objawy, skutki i przyczyny niedoboru witamin

Marta Gzyl ponad miesiąc temu

Kolejna infekcja? Senność, zmęczenie, zawroty głowy? A może wypadające włosy i sucha, pękająca skóra? Jeśli tak być może cierpisz na hipowitaminozę. Oto przyczyny, objawy i możliwe skutki niedoboru witamin.

Owsianka – najlepsze śniadanie w okresie jesienno-zimowym

Anna Mielczarek ponad miesiąc temu

Płatki owsiane są pod względem wartości odżywczych idealnym produktem śniadaniowym. Odpowiednio przyrządzone dostarczą energii oraz zapewnią uczucie sytości przez cały poranek.

Biodostępność składników mineralnych z pożywienia

Martyna Jaros ponad miesiąc temu

Produkty zbożowe, warzywa, owoce oraz woda stanowią prawdziwe bogactwo soli mineralnych. Jednak nie tylko dieta zapewnia i wpływa na optymalny stan odżywienia organizmu poszczególnymi mikro i makroelementami.

Natka pietruszki – właściwości, wartości odżywcze, przechowywanie i zastosowanie

Marta Gzyl ponad miesiąc temu

Wszystkim znana, ale często niedoceniana i zapomniana w codziennej diecie. Wystarczy jej bardzo niewiele, aby dostarczyć niezbędnych substancji regulujących pracę organizmu. Poznajmy właściwości lecznicze natki z pietruszki.