Jesteś na:

składniki mineralne

Chlor – właściwości. Chlorki we krwi, norma

Monika Kubiś dietetyk kliniczny tydzień temu

Czy wiesz, że chlor należy do grupy makroelementów, co oznacza że jego zapotrzebowanie przewyższa wartość 100 mg na dobę? Jakie jest jego dzienne zapotrzebowanie? Szczegółowe informacje znajdziesz w poniższym artykule.

Nadmiar i niedobór krzemu. Na co pomaga krzem?

Dominika Suślik ponad tydzień temu

Krzem nie bez powodu nazywany jest pierwiastkiem zdrowia i młodości. Uważany jest za niezbędny mikroelement, biorący udział w rozwoju kości, zębów, chrząstek, włosów i paznokci. Uczestniczy w procesach starzenia się i zdrowienia organizmu.

Niedobór magnezu – objawy, skutki. Jak uzupełnić niedobór magnezu?

Paulina Chrzan ponad miesiąc temu

Magnez jest składnikiem, który jest całkowicie niezbędny do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Okazuje się, że jego niedobory nie tylko zwiększają podatność na wystąpienie zmian miażdżycowych czy osteoporotycznych, ale także ryzyko pojawienia się nowotworów. W zapobieganiu przypadłości niezwykle istotna jest dieta, która może obfitować zarówno w związki utrudniające przyswajalność pierwiastka, jak i te znacznie polepszające. Przeczytaj artykuł i dowiedz się więcej na temat jego niedoboru!

Niedobór sodu – objawy. Jak uzupełnić niedobór sodu w organizmie?

Paulina Chrzan ponad miesiąc temu

Sód jest składnikiem obecnym praktycznie w każdy produkcie przetworzonym, poprzez dodatek soli kuchennej do konserw, sałatek, wędlin, itp. Dookoła słyszymy, że podaż zarówno sodu, jak i soli powinna zostać ograniczona, ale czy dla wszystkich? Przeczytaj artykuł i dowiedz się, czym jest niedobór sodu, jak się objawia i komu grozi!

Niedobór wapnia – objawy, objawy skórne, skutki

Paulina Chrzan ponad miesiąc temu

Wapń jest niezbędnym składnikiem do prawidłowego funkcjonowania układu kostnego oraz mięśniowego. Jest to pierwiastek, bez którego nasz organizm nie potrafi funkcjonować. Jego niedobór, choć początkowo bezobjawowy, jest niezwykle niebezpieczny dla naszego zdrowia. Niestety coraz częściej stan ten odnotowywany jest nie tylko wśród osób starszych, u których jego wchłanianie zostaje upośledzone, ale także u coraz młodszych osób, a nawet dzieci. Przeczytaj artykuł i dowiedz się, czym jest i jak objawia się niedobór wapnia w ustroju!

Fosfor – nadmiar i niedobór. Produkty bogate w fosfor

Czy fosfor rzeczywiście jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania organizmu? Jakie konsekwencje zdrowotne płyną z jego niedoboru bądź nadmiaru? Z jakich produktów możemy dostarczyć wymaganą dla naszych organizmów ilość? Na te i inne pytania znajdziecie Państwo odpowiedź w dzisiejszym artykule. Zapraszamy do lektury!

Jod – właściwości. Objawy niedoboru jodu. Produkty bogate w jod

Agnieszka Pankowska ponad miesiąc temu

Pierwiastki śladowe występują w organizmach roślinnych i zwierzęcych w bardzo niewielkiej ilości. Są one jednak niezbędne do wielu różnych przemian zachodzących w organizmie. Jednym z pierwiastków śladowych potrzebnych do życia jest jod. Jego rozpowszechnienie w środowisku nie jest równomierne. Największa ilość jodu znajduje się w oceanach. Po utlenieniu jodki obecne w morzach i oceanach przedostają się do atmosfery, a stamtąd w postaci opadów ponownie trafiają do wód oraz gleby [1].

Miedź w organizmie – niedobór i nadmiar. Właściwości miedzi

Patrycja Nawojowska ponad miesiąc temu

Wszystkie organizmy żywe potrzebują miedzi do wzrostu, rozwoju i przetrwania. Chociaż miedź jest pierwiastkiem śladowym, pełni ważne funkcje w organizmie, a jej niedobór, jak i nadmiar są szkodliwe.

Sole mineralne. Funkcje soli mineralnych

Martyna Jaros ponad miesiąc temu

W publikacjach naukowych oraz książkach tematycznych dotyczących zasad zdrowego odżywiania lub opisujących wartość odżywczą produktów spożywczych, napotykamy się na termin "soli mineralnych" lub "składników mineralnych". Wiadomym jest, że związki te są niezbędne do prawidłowego funkcjonowanie ustroju człowieka i należy dostarczać je do organizmu każdego dnia wraz ze spożywanym pożywieniem oraz wodą. Jednak, czym są "sole mineralne" i jakie pełnią funkcje?

Woda mineralna – wysoko- i niskozmineralizowana, skład. Jaka jest najlepsza woda mineralna?

Paulina Chrzan ponad miesiąc temu

Każdy wie, że picie wody jest zdrowe. Większość z nas ma przy sobie codziennie butelkę tego płynu i żyje ze świadomością, iż jego styl życia jest fit. Jednak niewiele osób wie, czym różnią się wody dostępne na półkach sklepowych oraz co kryje się pod nazwą wody wysoko-, czy też nisko zmineralizowanych. Różnica ta jest dość istotna i warto wiedzieć, jak dokonać odpowiedniego wyboru.

Magnez – rola w organizmie, niedobór, skutki niedoboru. Co wypłukuje magnez?

Agnieszka Pankowska ponad miesiąc temu

Składniki mineralne należą do związków niezbędnych, czyli egzogennych. Oznacza to, że muszą zostać dostarczone do naszego organizmu wraz ze spożywanym pokarmem. Ze względu na ich ilość w organizmie dzielimy je na makro- oraz mikroelementy. Do makroelementów zaliczamy pierwiastki, na które dzienne zapotrzebowanie wynosi ponad 100 mg. Do tej grupy należy m.in. magnez [1].

Niedobór żelaza – objawy skutki, dieta. Jak uzupełnić niedobór żelaza?

Małgorzata Mleko ponad miesiąc temu

Żelazo to pierwiastek należący do mikroelementów, który jest niezbędnym składnikiem do transportu tlenu w ustroju. W organizmie człowieka znajduje się przede wszystkim w hemoglobinie, a także mioglobinie i enzymach biorących udział w oddychaniu komórkowym oraz rozkładających szkodliwy nadtlenek wodoru. Pozostała część odkładana jest w wątrobie, śledzionie, nerkach, surowicy krwi oraz szpiku.

Magnez – objawy niedoboru, działanie. Jaki preparat magnezowy wybrać?

Ewa Świndryk ponad miesiąc temu

Bolesne skurcze, drganie powiek, łamliwe paznokcie i wypadające włosy, objawy te często są bagatelizowane, a mogą świadczyć o niedoborze magnezu. Sprawdź czy problem ten dotyczy i Ciebie.

Chrom – objawy niedoboru i suplementacja. Właściwości odchudzające chromu

Małgorzata Mleko ponad miesiąc temu

Chrom to mikroelement, którego właściwości zdrowotne zostały odkryte podczas badań nad cukrzycą. Często jest on polecany w trakcie odchudzania – czy jednak będzie wystarczający podczas redukcji masy ciała? Z czym wiąże się niedobór tego pierwiastka? Co powinniśmy wiedzieć na temat jego suplementacji zanim się na nią zdecydujemy? Na te i inne pytania znajdziecie odpowiedź w poniższym artykule.

Nasiona chia czy siemię lniane – co lepsze?

Małgorzata Mleko ponad miesiąc temu

Odkąd nasiona chia stały się popularne na naszym rynku wiele osób zaczęło zastanawiać się, czym one właściwie różnią się od dobrze znanego nam siemienia lnianego. Czy jest w nich coś, co powoduje, że są o wiele zdrowsze od nasion lnu? A może zupełnie przeciwnie?

Kwas fitynowy – działanie nieporządane, źródła

Paulina Hetwer ponad miesiąc temu

Kwas fitynowy to ciemna strona ciemnego pieczywa. Ziarna zbóż, choć bogate w witaminy i pierwiastki, zawierają substancję antyodżywczą – rzeczony kwas fitynowy.

Stan paznokci a niedobory witaminowe

Marta Gzyl ponad miesiąc temu

Jeżeli nagle nasze paznokcie stały się łamliwe, rozdwojone, pojawiły się na nich przebarwienia lub płytka pokryta jest poprzecznymi lub podłużnymi rowkami może być to sygnał, że w organizmie coś się dzieje.

Miód rzepakowy – skład, właściwości i zastosowanie

Paulina Hetwer ponad miesiąc temu

Polska to jeden z krajów przodujących w pozyskiwaniu miodu. W 2006 roku na jedną polską pszczelą rodzinę przypadało aż 20 kg miodu. Grzechem byłoby przejść wobec tego faktu obojętnie i nie wykorzystać cennych właściwości jakie produkt ten niesie ze sobą.