Jesteś na:

nabiał

Kefir – na odchudzanie i na oczyszczanie jelit. Jak zrobić kefir?

Paulina Hetwer ponad miesiąc temu

Kefir sprzyja walce ze zbędnymi kilogramami. Dlaczego jeszcze warto wypijać szklankę kefiru każdego dnia?

Nadmiar i niedobór serotoniny. Jak podnieść poziom serotoniny?

Dominika Guzik ponad miesiąc temu

Kiedy po raz pierwszy na początku XX wieku wyizolowano serotoninę zaczęto zastanawiać się nad rolą, a także powiązaniem jej niskiego poziomu z zaburzeniami nastroju oraz występowaniem stanów depresyjnych. Wraz z dopaminą uznawana jest za „hormon szczęścia”. To właśnie ona sprawia, że człowiek czuje się szczęśliwy, odczuwa przyjemność i euforię, a jej brak jest często powodem zaburzeń pracy wielu układów.

Laktoza – co to jest, produkty zawierające laktozą. Dla kogo dieta bez laktozy?

Dominika Guzik ponad miesiąc temu

Kiedy w organizmie występuje niedobór (brak lub obniżenie aktywności) enzymu beta-galaktozydazy, zwanego powszechnie laktazą – niestrawiony cukier mleczny przedostaje się do jelita grubego, gdzie ulega gwałtownej fermentacji pod wpływem obecnej tam flory bakteryjnej. Produkty tego procesu razem z niezhydrolizowaną laktozą działają drażniąco i wzdymająco na przewód pokarmowy, nasilając objawy nietolerancji.

Witamina B12 w diecie dziecka – działanie, występowanie, niedobór suplementacja

Martyna Jaros ponad miesiąc temu

Witamina B12 jest jedyną witaminą produkowaną wyłącznie przez komórki prokariotyczne. Równocześnie jest istotnym składnikiem codziennej diety ludzi i zwierząt, który zapobiega rozwojowi anemii złośliwej.

Kefir, maślanka, jogurt – czym się różnią, jak je wykorzystać

Dominika Guzik ponad miesiąc temu

Smak i cenne właściwości mlecznych napojów fermentowanych znano już od czasów starożytnych. Na przestrzeni dziejów trafiały one na stoły niemal wszystkich krajów basenu Morza Śródziemnego. Spożywane samodzielne lub jako dodatek do rozmaitych dań stanowią doskonałe uzupełnienie codziennego menu.

Sery – rodzaje, wartości odżywcze, produkcja, konsumpcja

Sabina Bachleda-Szeliga ponad miesiąc temu

Sery są produktami spożywczymi pozyskiwanymi z mleka. Ze względu na swój charakterystyczny smak oraz zapach są to surowce szczególnie lubiane lub wręcz znienawidzone przez konsumentów. Jakie wyróżniamy rodzaje serów? Czy warto po nie sięgać i jakie najlepiej wybierać?

L-karnityna i lecytyna a ryzyko chorób serca

Paulina Hetwer ponad miesiąc temu

O L-karnitynie i lecytynie zwykło mówić się w superlatywach. Okazuje się, że oprócz swoich dobrych stron kryją w sobie potencjał do niekorzystnych procesów w ludzkim organizmie. Wszystko to za sprawą bakterii zasiedlających jelita.

Witamina A w diecie dzieci – najlepsze źródła, suplementacja

Martyna Jaros ponad miesiąc temu

Prawidłowe żywienie dzieci, opierające się na zbilansowanej diecie dostarczającej odpowiedniej ilości składników odżywczych oraz witamin i składników mineralnych, ma ogromne znaczenie dla długości i jakości życia pociechy. Dla prawidłowego rozwoju pyscho-fizycznego ważne jest, aby dieta była pełnowartościowa, urozmaicona i smaczna.

Galaktozemia – przyczyny, objawy, diagnoza, leczenie, dieta

Dominika Guzik ponad miesiąc temu

Aby cukier mleczny mógł być źródłem energii, musi ulec przekształceniu do cukrów prostych. Powstały na skutek mutacji blok enzymatyczny uniemożliwia konwersję monosacharydu galaktozy i włączenie jej do procesu glikolizy. W efekcie, w tkankach i płynach ustrojowych organizmu człowieka, gromadzą się toksyczne substancje, które są odpowiedzialne za uszkodzenie narządów.

Dieta jogurtowa – produkty dozwolone zakazane, efekty, opinia dietetyka

Marta Gzyl ponad miesiąc temu

Wiele osób zmagających się z nadmiernymi kilogramami szuka skutecznych metod i stosuje różne diety mające na celu redukcję masy ciała. Jedną z takich diet odchudzających jest dieta jogurtowa. Dowiedzmy się na czym polega ta dieta, jakie są jej główne założenia i czy warto ją stosować.

Zdrowe produkty nie dla wszystkich bezpieczne

Sonia Walla ponad miesiąc temu

„Nie wszystko złoto, co się świeci” i… nie wszystko zdrowe, co za takie uchodzi. Nie wszystkie produkty, którym chętnie nadaliśmy etykietkę „zdrowej żywności” faktycznie na nią zasługują – a przynajmniej nie w stu procentach. Wiele tzw. zdrowych produktów ma swoją ciemną stronę, której nie do końca jesteśmy świadomi. Czas przyjrzeć się pozycjom na półce ze zdrową żywnością i zadecydować, czy faktycznie powinny się one tam znaleźć.

Ser topiony – jego skład Was zaskoczy

Bonavita.pl ponad miesiąc temu

Serki topione to popularne smarowidła do chleba. Dziś w sklepach możemy wybierać spośród wielu rodzajów. Serki śmietankowe, z dodatkami lub bez, posiadają jednak tę samą bazę. Czas poznać skład serków topionych!

Serwatka – powstawanie, skład, właściwości i zastosowanie

Damian Adamiak ponad miesiąc temu

Przez bardzo długi czas serwatka była niedoceniania i traktowana jako odpad. Rozpoczęcie nad nią badań laboratoryjnych wykazało, że stanowi ona cenne źródło wielu składników, a zwłaszcza cennych jakościowo białek.

Dieta w chorobie Hashimoto – budowa jelita wpływa na jakość życia chorych

Martyna Jaros ponad miesiąc temu

Poprawna budowa jelita warunkuje lepsze życie osobom chorym na Hashimoto

Charakterystyka 12 grup produktów spożywczych i ich znaczenie dla organizmu

Martyna Jaros ponad miesiąc temu

Żywność pod względem zawartości różnych składników możemy podzielić na dwanaście grup produktów. Każda z grup charakteryzuje się zawartością innego składnika. Wiedząc, który produkt może uzupełnić dany mikro- lub makroskładnik, łatwiej skomponować zdrową dietę zapewniającą wystarczającą podaż odpowiednich składników odżywczych dla organizmu.

Wpływ diety na raka jelita grubego

Aneta Pietrzak ponad miesiąc temu

W Polsce i na świecie choroby nowotworowe stanowią drugą przyczynę zgonów. Częstotliwość zachorowalności na nowotwór jelita grubego dotyczy w równym stopniu kobiet i mężczyzn.

Zdrowe jedzenie na mieście – jakich wyborów dokonywać, co zjeść

Zofia Mikoś ponad miesiąc temu

Jedzenie na mieście – czyli poradnik przetrwania w racjonalnym żywieniu.

Alternatywne źródła wapnia dla osób wykluczających z diety nabiał

Marta Konował ponad miesiąc temu

Wapń jest niezwykle ważnym pierwiastkiem. Bez niego trudno o prawidłowe funkcjonowanie organizmu. Najwięcej wapnia znajdziemy w nabiale, ale co jeśli nasza dieta wyklucza nabiał?

Stany zwiększonego zapotrzebowania na białko

Martyna Jaros ponad miesiąc temu

Zdrowy człowiek o przeciętnej ilości aktywności fizycznej w ciągu dnia średnio powinien spożywać ok. 1 g białka na 1 kg masy ciała na dobę. Istnieją jednak różne dolegliwości zwiększające zapotrzebowanie organizmu na białko. Sprawdź, czy należysz do tej grupy osób.

Dieta na obrzęki – produkty zalecane i zakazane

Aleksandra Musiał ponad miesiąc temu

Masz problem z zatrzymywaniem wody w organizmie? Czujesz się opuchnięta i ciężka? W pozbyciu się opuchlizny może pomóc Ci dieta!