Jesteś na:

dieta wysokotłuszczowa

Oceń
dieta wysokotłuszczowa - 2.7/5. Oddano 3 głosy.

dieta wysokotłuszczowa Dieta wysokotłuszczowa to sposób odżywiania, w którym zapotrzebowanie kaloryczne organizmu jest zaspokajane w głównej mierze przez tłuszcze. W diecie rekomendowanej przez Instytut Żywności i Żywienie podstawę tę stanowią węglowodany. Dieta z minimalną ilością węglowodanów i zwiększoną ilością tłuszczów prowadzi do wytworzenia ciał ketonowych w organizmie, co może być niebezpieczne dla zdrowia. Do diet wysokotłuszczowych ketogenicznych zalicza się dietę Kwaśniewskiego, South Beach czy dietę Atkinsa. IŻŻ przestrzega przed dietami wysokotłuszczowymi szczególnie osoby mające na celu zmniejszenie masy ciała. Wyjątek stanowią osoby cierpiące na choroby neurodegradacyjne, którym dieta ta może pomóc zniwelować uporczywe objawy i zwiększyć rokowania.

Dieta wysokotłuszczowa – co jeść?

Na diecie wysokotłuszczowej podstawowym źródłem energii są tłuszcze. Przykładem diety wysoko tłuszczowej jest dieta Kwaśniewskiego, w której energia z tłuszczów wynosi 70–80% całego zapotrzebowania energetycznego. Podstawę jadłospisu stanowią tłuste mięsa, śmietana, masło, jaja, smalec, żółty ser, kiełbasy, wędliny.

Dieta wysokotłuszczowa na masę

Dieta z ograniczoną ilością węglowodanów i zwiększoną ilością tłuszczów powoduje zwiększenie produkcji testosteronu, co może ułatwić budowanie masy mięśniowej. Niestety organizm posiada także swoje ograniczenia, które powodują, że wzrost testosteronu następuje tylko do pewnego poziomu. Zbyt duża ilość lipidów w diecie może mieć całkiem odwrotny skutek. Według badań wynika, że na wzrost testosteronu ma wpływ także rodzaj tłuszczów. W rezultacie dieta wysokotłuszczowa stosowana na rozbudowę masy mięśniowej ma swoje zalety, ale także i wady, które mogą prowadzić do rozregulowania gospodarki hormonalnej.

Dieta wysokotłuszczowa na redukcję

Jedną z najbardziej znanych diet wysokotłuszczowych na redukcję jest dieta optymalna dr Kwaśniewskiego. Twórca diety uważa, że zmniejszenie do minimum udziału węglowodanów w diecie i zastąpienie ich najpierw białkiem a następnie tłuszczami, spowoduje spadek masy ciała nawet do 6 kg w ciągu miesiąca. Ponadto dieta ta zdaniem Kwaśniewskiego ma zmniejszyć ryzyko chorób układu krążenia w tym nadciśnienia i miażdżycy.