Jesteś na:

błonnik

Otręby pszenne, żytnie, owsiane, orkiszowe i gryczane – które wybrać?

Martyna Jaros ponad tydzień temu

Zbawienny wpływ na perystaltykę naszych jelit ma błonnik pokarmowy. Niestety dietę większości Polaków możemy określić jako łatwostrawną, co oznacza, że spożywamy mniejszą ilość błonnika niż podają zalecenia Instytutu Żywności i Żywienia. Z pomocą mogą przyjść otręby dodawane do jogurtu, zupy czy też ciast, gdyż już niewielka ich porcja zawiera cenne nie tylko dla przewodu pokarmowego włókno pokarmowe.

Kalettes – pochodzenie, właściwości i zastosowanie nowego warzywa

Sonia Walla ponad tydzień temu

Wydawać by się mogło, że natura obdarowała nas całkiem pokaźną ilością warzyw i owoców różnych odmian. Mimo to, człowiek stale szuka sposobów, by odkryć nowe gatunki roślin lub… stworzyć nowe. Takim sposobem powstało kalettes – krzyżówka jarmużu i brukselki. Jak wygląda, skąd pochodzi, jakie ma właściwości odżywcze i z czym najlepiej smakuje?

Ryż paraboiled – właściwości, wartości odżywcze i zastosowanie

Martyna Jaros ponad miesiąc temu

Jakie wartości odżywcze niesie za sobą spożywanie ryżu parabolicznego oraz jakimi cechami kulinarnymi charakteryzuje się ten gatunek zboża? Zapraszam do lektury!

Różne gatunki ryżu – który najlepszy?

Martyna Jaros ponad miesiąc temu

Na świecie istnieje wiele gatunków ryżu, które między sobą różnią się nie tylko zawartością błonnika, skrobi, składników mineralnych oraz witamin, ale i zastosowaniem, kolorem, wyglądem ziarenek, smakiem, czasem przygotowania i… wieloma innymi cechami. Poznajmy bliżej najpopularniejsze rodzaje bezglutenowego zboża oraz zastanówmy się: który z nich wybrać?

Skrobia oporna – właściwości, rodzaje, źródła

Martyna Jaros ponad miesiąc temu

Skrobię oporną zaliczaną do frakcji błonnika nierozpuszczalnego w wodzie, możemy śmiało zakwalifikować do żywności o prozdrowotnych właściwościach. Dlaczego warto zainteresować się skrobią oporną i w jaki sposób możemy sami ją wytworzyć w żywności? Zapraszam do lektury artykułu!

Len mielony a odchudzanie – wpływ na jelita i efekty stosowania

Martyna Jaros ponad miesiąc temu

To, że len jest bogatym źródłem wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, szczególnie z rodziny omega 3, wie każdy z nas. Małe ziarenka lnu są również źródłem składników mineralnych oraz cennego błonnika pokarmowego, kwasów tłuszczowych, a także białka roślinnego. Jak zatem drobne nasiona lnu mogą wpływać na pracę jelit oraz wspomagać odchudzanie?

Błonnik w nadmiarze może szkodzić!

Bonavita.pl ponad miesiąc temu

Dziś wciąż mówi się o tym, aby zwiększyć podaż błonnika w diecie. Wiele osób przez małe spożycie warzyw dostarcza go stanowczo za mało. Jednak uwaga! Jego nadmiar również może spowodować poważne konsekwencje.

Dieta wysokobłonnikowa – zasady, produkty, wskazania i przeciwwskazania

Paulina Hetwer ponad miesiąc temu

Dieta wysokobłonnikowa może stać się remedium na dokuczliwe zaparcia. Przeczytaj co jeść, aby pomóc swoim jelitom.

Pasty wegetariańskie – dla kogo, zalety, przepis

Martyna Jaros ponad miesiąc temu

Szybkie w przygotowaniu, smaczne i łączące różnorodne składniki, których kombinacje są nieograniczone. Stanowią świetny dodatek zarówno do makaronu pełnoziarnistego, razowego pieczywa czy warzyw pokrojonych w zgrabne słupki. Zdrowe, pełne błonnika, składników mineralnych i witamin. Mowa o pastach wegańskich!

Dieta niskoresztkowa – zasady, wskazania, produkty oraz jadłospis

Martyna Jaros ponad miesiąc temu

Dieta niskoresztkowa dostarcza organizmowi wysokiej dawki energii, która w całości zostaje wykorzystana przez organizm, nie obciążając jelit, dzięki czemu znajduje zastosowanie w stanach chorobowych układu pokarmowego oraz u osób w kilku dobach po zabiegach operacyjnych.

Oczyszczanie jelit – dieta, efekty i skutki zanieczyszczenia

Paulina Michalak ponad miesiąc temu

Wiele autorytetów współczesnego świata medycyny uważa, że jelito grube jest najbardziej zaniedbanym przez ludzi organem. Bagatelizować go jednak nie można. Masz problemy z wypróżnianiem, a może cierpisz na bezsenność? Sprawdź czym jeszcze skutkuje zanieczyszczenie jelit i w jaki sposób możesz je oczyścić.

Obieranie warzyw – wady, zalety i wpływ na wartości odżywcze

Martyna Jaros ponad miesiąc temu

Warzywa i owoce są cennym źródłem witamin, składników mineralnych, substancji bioaktywnych i błonnika, a składniki te zgromadzone są w większości tuż lub wewnątrz skórki okrywającej tkanki roślinne. Ważna jest zatem odpowiedź na pytanie: czy warto obierać warzywa i owoce ze skórki?

Choroba Leśniowskiego-Crohna – dieta oraz niezawodne przepisy

Paulina Hetwer ponad miesiąc temu

Jeżeli cierpisz na chorobę Leśniowskiego Crohna – czy zdarza Ci się restrykcyjnie ograniczać swoją dietę w obawie przed kolejnym zaostrzeniem? Pozbądź się obaw i ciesz się smakiem ulubionych potraw!

Kilka niezawodnych sposobów na zaparcia

Bonavita.pl ponad miesiąc temu

Zaparcia mogą poważnie utrudnić codzienne funkcjonowanie. Wie o tym każdy, kto choć raz się z nimi zmagał. Dziś przedstawiamy parę wskazówek, jak sobie poradzić z tym problemem.

Błonnik chroni przed chorobami płuc

Bonavita.pl ponad miesiąc temu

Chcesz mieć zdrowe jelita i płuca? Zadbaj, aby w Twojej diecie nie zabrakło błonnika. Dzięki temu będziesz cieszyć się świetnym zdrowiem i sylwetką!

Czerymoja – właściwości i zastosowanie

Paulina Michalak ponad miesiąc temu

Jej kremowa konsystencja jest jak wykwintnie skomponowany smakowo deser, przypominający lody. Jeśli raz spróbujesz ten owoc, wiedz, że na pewno stanie się on jednym z Twoich ulubionych.

Skutki nadmiaru błonnika w diecie

Martyna Jaros ponad miesiąc temu

Włókno pokarmowe stanowi ważny element codziennego jadłospisu, ponieważ reguluje perystaltykę jelit, przeciwdziała chorobom cywilizacyjnym m. in. otyłości, hipercholesterolemii oraz cukrzycy. Błonnik w diecie jest składnikiem pożądanym, jednak jego nadmiar może wykazywać negatywne skutki na fizjologiczne funkcjonowanie organizmu.

Otręby – sposób produkcji, wartości odżywcze, właściwości i rodzaje

Martyna Jaros ponad miesiąc temu

Niedoceniany produkt uboczny otrzymywany podczas przemiału zbóż, kryje w sobie bogactwo składników dietetycznych, których organizm potrzebuje do prawidłowego funkcjonowania. Oprócz balastowego składnika – błonnika, który zbawiennie wpływa na stan jelit, otręby dostarczają licznych składników mineralnych, witamin oraz zapobiegają rozwojowi chorób krążenia i otyłości.

Kasza owsiana i jęczmienna jako źródło beta-glukanu w diecie

Martyna Jaros ponad miesiąc temu

Beta-glukan to jedna z frakcji błonnika, która rozpuszcza się w wodzie. Ze względu na swoje korzystne walory żywieniowe została zakwalifikowana jako składnik żywności funkcjonalnej, dlatego produkty zawierające w składzie tę frakcję powinny na stałe zagościć w codziennym jadłospisie.

Wpływ diety na raka jelita grubego

Aneta Pietrzak ponad miesiąc temu

W Polsce i na świecie choroby nowotworowe stanowią drugą przyczynę zgonów. Częstotliwość zachorowalności na nowotwór jelita grubego dotyczy w równym stopniu kobiet i mężczyzn.