Jesteś na:

białko

Oceń
białko - 3.4/5. Oddano 5 głosy.

białko Białko jest jednym ze składników odżywczych, których nie może zabraknąć w naszej codziennej diecie. Zarówno jednak niedobory białka jak i zbyt duże jego ilości mogą prowadzić do poważnych powikłań. Składnik ten jest podstawowym budulcem naszego ciała, dlatego szczególnie ważny jest w diecie dzieci i młodzieży. Artykuły zebrane poniżej, pozwolą wam samodzielnie obliczyć swoje dzienne zapotrzebowanie na białko oraz określić odpowiednie proporcje w posiłkach. Odnajdziecie również wiele cennych informacji na temat produktów będących najlepszym źródłem białka zarówno dla dzieci, kobiet w ciąży czy wegetarian.

Lizyna – właściwości. Lizyna w pożywieniu

Magdalena Olejnik ponad miesiąc temu

Lizyna zaliczana jest do aminokwasów egzogennych. Odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie całego organizmu człowieka. Przewlekłe zmęczenie, zawroty głowy, opryszczka, wypadanie włosów, czy niedokrwistość to jedne z najczęstszych objawów niedoboru tego składnika. W jakich produktach można znaleźć lizynę?

Histydyna – działanie i zastosowanie

Paulina Chrzan ponad miesiąc temu

Histydyna to aminokwas niezwykle często wchodzący w skład suplementów czy też odżywek białkowych mających na celu wspomaganie wzrostu masy mięśniowej, a także redukcji tkanki tłuszczowej. Niewiele osób wie, że prawdopodobnie jest ona też bardzo skuteczna w walce z otyłością. Przeczytaj artykuł i dowiedz się, czym tak naprawdę jest histydyna i jakie wykazuje działanie.

Dieta wysokobiałkowa

Białko wspomaga odchudzanie, ponieważ posiada niewielka ilość kalorii, a organizm na jego rozłożenie potrzebuje dodatkowej energii. Należy jednak uważać na diety wysokobiałkowe, ponieważ źle zbilansowana może znacznie obciążyć nerki i prowadzić do poważnych powikłań.

Aminokwasy BCAA – działanie, skutki uboczne. BCAA – czy warto?

Martyna Jaros ponad miesiąc temu

BCAA to najpopularniejszy suplement diety będący skoncentrowanym źródłem aminokwasów rozgałęzionych. Wybierany jest przez sportowców zawodowych oraz amatorów w celach przyspieszenia regeneracji mięśni oraz zapobiegania katabolizmowi tkanki mięśniowej po zakończonym treningu.

Leucyna – działanie i dawkowanie aminokwasu

Martyna Jaros ponad miesiąc temu

Mając na uwadze świadomość wpływu sposobu odżywiania się na syntezę białek mięśniowych oraz wzrost wydolności fizycznej, sportowcy zarówno zawodowi, jak i amatorzy coraz większą uwagę przykuwają do składu i jakości spożywanej diety.

Koktajle białkowe przed czy po treningu? Przepis na koktajl białkowy

Nie od dziś wiadomo, że sposób naszego odżywiania stanowi dokładne odzwierciedlenie tego jak funkcjonuje cały ustrój. Prawidłowo skomponowana dieta nie jest już kojarzona wyłącznie z odchudzaniem i syzyfową walką z dodatkowymi kilogramami, a stanowi głęboko zakorzeniony i ugruntowany element stylu życia.

Białko serwatkowe a odchudzanie

Białko serwatkowe zwiększa proces przemiany materii nawet o 40%, dlatego jest dobrym rozwiązaniem dla osób walczących z otyłością. Dodatkowo uzyskiwane metodą CFM nie obciąża tak układu pokarmowego, ponieważ jest błyskawicznie absorbowane. Jak ze wszystkim należy jednak i z tym uważać.

Aminokwasy – czym są? Aminokwasy endogenne i egzogenne

Martyna Jaros ponad miesiąc temu

Aminokwasy są pojedynczymi cegiełkami, które tworzą białka stanowiące podstawowy budulec tkanek wszystkich organizmów żywych. Rodzaj aminokwasów, które wchodzą w skład danego białka, jest ściśle skorelowany z funkcjami biologicznymi, jakie pełni ono w ciele.

Anabolizm i katabolizm – dowiedz się czym są i co na nie wpływa!

Jakub Wiącek ponad miesiąc temu

Różne ścieżki metaboliczne w różnych warunkach wywierają różny wpływ na homeostazę organizmu. Czym są anabolizm i katabolizm i jakie ścieżki nimi kierują?

Co to jest kazeina i gdzie występuje? Kazeina po treningu

Czym zatem jest kazeina? Czy występuje tylko w postaci suplementu diety? Jakie potencjalne korzyści mogą płynąć z jej konsumpcji w okresie okołotreningowym? Czy rzeczywiście powinna być stosowana w godzinach wieczornych? W niniejszym artykule postaramy się zaspokoić Państwa ciekawość udzielając odpowiedzi na powyższe pytania. Zapraszamy do lektury!

Białko w diecie wegetariańskiej

Najlepszym źródłem białka dla wegetarian są rośliny strączkowe, orzechy, jaja. Warto do swoich posiłków również dodawać nasiona dyni, które w 100 g zawierają więcej białka niż w 100 g wołowiny.

Serwatka z mleka – na co pomaga? Co zrobić z serwatki?

Ewa Świndryk ponad miesiąc temu

Niepozorna serwatka, będąca produktem ubocznym produkcji sera, stanowi bogate źródło składników odżywczych w tym dobrej jakości białka. Sprawdź prozdrowotne działanie serwatki!

Dieta niskobiałkowa – produkty, jadłospis. Pieczywo niskobiałkowe

Niestety w szczególnych przypadkach chorobowych jak w chorobach nerek i wątroby przebiegających z niewydolnością tych narządów, wskazana jest eliminacja lub znaczne ograniczenie niektórych z nich, a w tym konkretnym przypadku białka. Dzisiejszy artykuł ma zatem charakter edukacyjny i może stanowić podpowiedź dla osób borykających się z podobnymi problemami. Zapraszamy do lektury!

Białko serwatkowe – efekty i skutki uboczne. Białko serwatkowe a odchudzanie

Katarzyna Urbańska ponad miesiąc temu

Jak wybrać najlepsze białko serwatkowe? Właściwości zdrowotne oraz jego możliwe skutki uboczne.

Odmiany i właściwości grochu. Jak gotować groch?

Katarzyna Urbańska ponad miesiąc temu

Właściwości grochu. Jak gotować groch, aby nie stracił cennych składników odżywczych? Białko z groszku, dla kogo polecane?

Śniadanie białkowo-tłuszczowe – czy przed treningiem to dobry pomysł?

Marcin Grzelak ponad miesiąc temu

Śniadanie białkowo-tłuszczowe stało się dość popularnym rozwiązaniem w obecnych czasach. Obiegowe opracowania pojawiające się na rozmaitych blogach, portalach społecznościowych i forach internetowych głoszą, iż uwzględnianie węglowodanów w porannym posiłku może obniżyć efektywność redukcji tkanki tłuszczowej. Czy jednak tak „zero-jedynkowe” podejście do tematu jest, aby na pewno słuszne?

Dieta na zdrowe stawy – co należy jeść a czego unikać?

Sonia Walla ponad miesiąc temu

Stawy – element naszej anatomii, z którego istnienia zdajemy sobie sprawę często dopiero wtedy, gdy boleśnie dają o sobie znać. Powstałe z biegiem czasu zwyrodnienia utrudniają swobodny ruch i aktywność fizyczną. Mimo że z wiekiem kondycja stawów ulega stopniowemu pogorszeniu, odpowiednia dieta może znacząco zahamować szybkość tego postępu. Co jeść a czego unikać, by nasze stawy pozostały sprawne jak najdłużej?

Białko serwatkowe – działanie, przed czy po treningu, opinie

Marcin Grzelak ponad miesiąc temu

Białko serwatkowe jest jednym z najczęściej kupowanych suplementów przez osoby aktywnie fizycznie. Na temat stosowania odżywek białkowych do tej pory narosło wiele teorii. Niektórzy twierdzą, że preparaty tego typu stanowią niezbędny element diety mającej na celu efektywne budowanie masy mięśniowej. Wbrew temu co mogłoby się wydawać prawda jest zgoła inna.

6 sposobów na zwiększenie przyswajalności białka

Marcin Grzelak ponad miesiąc temu

Niestety wiele osób nie zdaje sobie sprawy z tego, że zła obróbka termiczna, czy zbyt szybkie jedzenie pokarmu może zredukować wyżej wymienioną zależność. Jeśli chcesz się dowiedzieć jak poprawić przyswajanie protein, to koniecznie przeczytaj ten artykuł.

Najlepsze dodatki do Smoothie owocowych i warzywnych

Ewa Świndryk ponad miesiąc temu

Według najnowszych zaleceń Instytutu Żywności i Żywienia, owoce i warzywa powinny stanowić podstawę naszej diety. Chcąc urozmaicić codzienny jadłospis spróbuj przygotować pożywne Smoothie, będące doskonałą alternatywą dla zwykłych soków.

Białko roślinne i zwierzęce – które lepsze?

Paulina Michalak ponad miesiąc temu

Ze względu na rolę aminokwasów dostarczanych z dietą w metabolizmie białek ustrojowych, białko pokarmowe należy obok tłuszczów i węglowodanów do głównych składników diety. Jakie źródła tego składnika odżywczego najlepiej wybierać?

Kefir, maślanka, jogurt – czym się różnią, jak je wykorzystać

Dominika Guzik ponad miesiąc temu

Smak i cenne właściwości mlecznych napojów fermentowanych znano już od czasów starożytnych. Na przestrzeni dziejów trafiały one na stoły niemal wszystkich krajów basenu Morza Śródziemnego. Spożywane samodzielne lub jako dodatek do rozmaitych dań stanowią doskonałe uzupełnienie codziennego menu.