Jesteś na:

białko

Oceń
białko - 3.5/5. Oddano 4 głosy.

białko Białko jest jednym ze składników odżywczych, których nie może zabraknąć w naszej codziennej diecie. Zarówno jednak niedobory białka jak i zbyt duże jego ilości mogą prowadzić do poważnych powikłań. Składnik ten jest podstawowym budulcem naszego ciała, dlatego szczególnie ważny jest w diecie dzieci i młodzieży. Artykuły zebrane poniżej, pozwolą wam samodzielnie obliczyć swoje dzienne zapotrzebowanie na białko oraz określić odpowiednie proporcje w posiłkach. Odnajdziecie również wiele cennych informacji na temat produktów będących najlepszym źródłem białka zarówno dla dzieci, kobiet w ciąży czy wegetarian.

Co to jest kazeina i gdzie występuje? Kazeina po treningu

Czym zatem jest kazeina? Czy występuje tylko w postaci suplementu diety? Jakie potencjalne korzyści mogą płynąć z jej konsumpcji w okresie okołotreningowym? Czy rzeczywiście powinna być stosowana w godzinach wieczornych? W niniejszym artykule postaramy się zaspokoić Państwa ciekawość udzielając odpowiedzi na powyższe pytania. Zapraszamy do lektury!

Serwatka z mleka – na co pomaga? Co zrobić z serwatki?

Ewa Świndryk ponad miesiąc temu

Niepozorna serwatka, będąca produktem ubocznym produkcji sera, stanowi bogate źródło składników odżywczych w tym dobrej jakości białka. Sprawdź prozdrowotne działanie serwatki!

Dieta niskobiałkowa – produkty, jadłospis. Pieczywo niskobiałkowe

Niestety w szczególnych przypadkach chorobowych jak w chorobach nerek i wątroby przebiegających z niewydolnością tych narządów, wskazana jest eliminacja lub znaczne ograniczenie niektórych z nich, a w tym konkretnym przypadku białka. Dzisiejszy artykuł ma zatem charakter edukacyjny i może stanowić podpowiedź dla osób borykających się z podobnymi problemami. Zapraszamy do lektury!

Dieta wysokobiałkowa

Białko wspomaga odchudzanie, ponieważ posiada niewielka ilość kalorii, a organizm na jego rozłożenie potrzebuje dodatkowej energii. Należy jednak uważać na diety wysokobiałkowe, ponieważ źle zbilansowana może znacznie obciążyć nerki i prowadzić do poważnych powikłań.

Białko serwatkowe – efekty i skutki uboczne. Białko serwatkowe a odchudzanie

Katarzyna Urbańska ponad miesiąc temu

Jak wybrać najlepsze białko serwatkowe? Właściwości zdrowotne oraz jego możliwe skutki uboczne.

Odmiany i właściwości grochu. Jak gotować groch?

Katarzyna Urbańska ponad miesiąc temu

Właściwości grochu. Jak gotować groch, aby nie stracił cennych składników odżywczych? Białko z groszku, dla kogo polecane?

Śniadanie białkowo-tłuszczowe – czy przed treningiem to dobry pomysł?

Marcin Grzelak ponad miesiąc temu

Śniadanie białkowo-tłuszczowe stało się dość popularnym rozwiązaniem w obecnych czasach. Obiegowe opracowania pojawiające się na rozmaitych blogach, portalach społecznościowych i forach internetowych głoszą, iż uwzględnianie węglowodanów w porannym posiłku może obniżyć efektywność redukcji tkanki tłuszczowej. Czy jednak tak „zero-jedynkowe” podejście do tematu jest, aby na pewno słuszne?

Białko serwatkowe a odchudzanie

Białko serwatkowe zwiększa proces przemiany materii nawet o 40%, dlatego jest dobrym rozwiązaniem dla osób walczących z otyłością. Dodatkowo uzyskiwane metodą CFM nie obciąża tak układu pokarmowego, ponieważ jest błyskawicznie absorbowane. Jak ze wszystkim należy jednak i z tym uważać.

Dieta na zdrowe stawy – co należy jeść a czego unikać?

Sonia Walla ponad miesiąc temu

Stawy – element naszej anatomii, z którego istnienia zdajemy sobie sprawę często dopiero wtedy, gdy boleśnie dają o sobie znać. Powstałe z biegiem czasu zwyrodnienia utrudniają swobodny ruch i aktywność fizyczną. Mimo że z wiekiem kondycja stawów ulega stopniowemu pogorszeniu, odpowiednia dieta może znacząco zahamować szybkość tego postępu. Co jeść a czego unikać, by nasze stawy pozostały sprawne jak najdłużej?

Białko serwatkowe – działanie, przed czy po treningu, opinie

Marcin Grzelak ponad miesiąc temu

Białko serwatkowe jest jednym z najczęściej kupowanych suplementów przez osoby aktywnie fizycznie. Na temat stosowania odżywek białkowych do tej pory narosło wiele teorii. Niektórzy twierdzą, że preparaty tego typu stanowią niezbędny element diety mającej na celu efektywne budowanie masy mięśniowej. Wbrew temu co mogłoby się wydawać prawda jest zgoła inna.

6 sposobów na zwiększenie przyswajalności białka

Marcin Grzelak ponad miesiąc temu

Niestety wiele osób nie zdaje sobie sprawy z tego, że zła obróbka termiczna, czy zbyt szybkie jedzenie pokarmu może zredukować wyżej wymienioną zależność. Jeśli chcesz się dowiedzieć jak poprawić przyswajanie protein, to koniecznie przeczytaj ten artykuł.

Białko w diecie wegetariańskiej

Najlepszym źródłem białka dla wegetarian są rośliny strączkowe, orzechy, jaja. Warto do swoich posiłków również dodawać nasiona dyni, które w 100 g zawierają więcej białka niż w 100 g wołowiny.

Najlepsze dodatki do Smoothie owocowych i warzywnych

Ewa Świndryk ponad miesiąc temu

Według najnowszych zaleceń Instytutu Żywności i Żywienia, owoce i warzywa powinny stanowić podstawę naszej diety. Chcąc urozmaicić codzienny jadłospis spróbuj przygotować pożywne Smoothie, będące doskonałą alternatywą dla zwykłych soków.

Białko roślinne i zwierzęce – które lepsze?

Paulina Michalak ponad miesiąc temu

Ze względu na rolę aminokwasów dostarczanych z dietą w metabolizmie białek ustrojowych, białko pokarmowe należy obok tłuszczów i węglowodanów do głównych składników diety. Jakie źródła tego składnika odżywczego najlepiej wybierać?

Kefir, maślanka, jogurt – czym się różnią, jak je wykorzystać

Dominika Guzik ponad miesiąc temu

Smak i cenne właściwości mlecznych napojów fermentowanych znano już od czasów starożytnych. Na przestrzeni dziejów trafiały one na stoły niemal wszystkich krajów basenu Morza Śródziemnego. Spożywane samodzielne lub jako dodatek do rozmaitych dań stanowią doskonałe uzupełnienie codziennego menu.

Dieta paleo w żywieniu sportowców – wady i zalety

Marcin Grzelak ponad miesiąc temu

Dieta paleo nazywana też często dietą naszych przodków. To koncepcja żywieniowa, o której ostatnio mówi i pisze się dość wiele. Mimo wielu zwolenników omawiany sposób odżywiania budzi często dużo kontrowersji. W niniejszym artykule postaram się przedstawić zalety, a także wady korzystania z diety paleolitycznej.

Dieta wegetariańska dla sportowca – źródła białka, suplementacja, wpływ na wyniki

Marcin Grzelak ponad miesiąc temu

Przyjęło się uważać, że produkty pochodzenia zwierzęcego stanowią integralną część diety osób aktywnych fizycznie. Rzeczywiście mięso, jaja, nabiał czy ryby mogą stanowić wartościowy składnik każdej zdrowej diety, a ich wykluczenie z codziennego menu wiązać się z licznymi niedoborami żywieniowymi. Może to utrudniać rozwój zdolności wysiłkowych i rozbudowę muskulatury. Jednak czy całkowita eliminacja produktów pochodzenia zwierzęcego uniemożliwia rozwój ogólnie pojętej formy sportowej?

Tauryna – działanie, dawkowanie, skutki uboczne, cena

Marcin Grzelak ponad miesiąc temu

Tauryna bywa przedstawiana w różnym świetle, z jednej strony poleca się ją jako antykatabolik, a z drugiej jako substancję o działaniu pobudzającym. Czy tauryna jest suplementem wartym uwagi, czy jednak to kolejny produkt o wątpliwym działaniu?

Mięso białe i czerwone – klasyfikacja, wartości odżywcze, wpływ na zdrowie

Marta Gzyl ponad miesiąc temu

Mięso należy do grupy produktów pochodzenia zwierzęcego. Wyróżnia się mięso białe i czerwone. To indywidualne preferencje konsumentów wpływają na to, którego z nich znajduje się w diecie więcej. Jednakże jak każdy inny składnik pożywienia również rodzaj spożywanego mięsa wpływa na stan zdrowia. Poznajmy główne różnice między mięsem białym a czerwonym.

Katabolizm mięśni – co to jest, przyczyny, objawy, ochrona

Marcin Grzelak ponad miesiąc temu

Katabolizm jest szczególnie szkodliwy dla osób pracujących nad poprawą kompozycji sylwetki. Proces rozpadu białek mięśniowych może mieć różne podłoże, jednak istnieją sposoby na to, aby uchronić się przed tym zjawiskiem. Żeby zmniejszyć negatywny wpływ katabolizmu na organizm najpierw trzeba zapoznać się z mechanizmem jego działania.

Białko w diecie sportowca – zapotrzebowanie, produkty bogate w białko

Zofia Mikoś ponad miesiąc temu

Białko jest niezbędne do życia, szczególnie w diecie sportowców.

Metoda 100, czyli zasady diety z ograniczeniem cukru

Martyna Jaros ponad miesiąc temu

Trener personalny Jorge Criuse proponuje dietę, w której węglowodany stanowią niewielki udział w diecie, a ich ilość nie może przekraczać 100 kcal na dobę. W jaki sposób argumentuje zasady swojej metody na redukcję masy ciała? Czy warto skorzystać z metody 100?

Dieta w zespole nerczycowym – produkty zalecane i zakazane oraz przykładowy jadłospis

Martyna Jaros ponad miesiąc temu

Zespołem nerczycowym określamy schorzenie, które polega na uszkodzeniu błony filtracyjnej kłębuszków nerkowych. Skutkiem owej dysfunkcji jest utrata dużej ilości białka wraz z moczem oraz składników mineralnych, które nie zostają zwrotnie wchłonięte do krwiobiegu.