Suszone pomidory

16 18 20
Kalorie: 213 kcal Białko: 5 g Tłuszcze: 14 g Węglowodany: 23 g

Połówki świeżych pomidorów posypane solą, suszone na słońcu, a następnie zanurzone w słoiku z aromatyzowaną ziołami oliwą z oliwek lub olejem słonecznikowym, aby nabrały miękkości. Posiadają wyrazisty, charakterystyczny i przyjemny lekko kwaskowy smak. Suszonych pomidorów nie muszę nikomu przedstawiać, ale warto poznać ich wyjątkowe właściwości!

Pomidory zdominowały kuchnię włoską. Wykorzystuje się w niej pomidory świeże, duszone, suszone, gotowane, pieczone. Ciekawym jest, że obróbka kulinarna w bardzo korzystny sposób wpływa na wartości odżywcze pomidorów. W przetworach pomidorowych znajduje się m.in. więcej likopenu oraz potasu!

Właściwości suszonych pomidorów – witaminy i składniki mineralne

Pomidory suszone w zalewie z oliwy lub oleju są kalorycznym produktem spożywczym, co nie powinno nas zniechęcać do ich spożywania. Kaloryczność można w łatwy sposób obniżyć odciskając nadmiar tłuszczu w ręczniku papierowym. Polecam ten zabieg jedynie osobom, które w szczególny sposób dbają o ilość spożywanych kalorii, gdyż oliwa z oliwek lub słonecznikowy olej spożywany na surowo stanowią cenne źródło przeciwutleniaczy, jednonienasyconych kwasów tłuszczowych, steroli roślinnych oraz witamin rozpuszczalnych w tłuszczach. Wymienione tłuszcze wpływają nawilżająco na skórę od wewnątrz, działają antymiażdżycowo oraz korzystnie na stężenie cholesterolu we krwi, co obniża ryzyko chorób sercowo-naczyniowych. Ponadto zwiększają przyswajalność występujących w nich witamin A,D,E,K, które aby zostały przyswojone przez organizm potrzebują tłuszczu.

Suszone pomidory posiadają silny potencjał antyoksydacyjny, co zawdzięczają likopenowi. Jego ilość w pomidorach suszonych jest znacznie wyższa niż w pomidorach świeżych lub z puszki. Suszone pomidory działają antynowotworowo, likwidują nadmiar wolnych rodników oraz wpływają korzystnie na wygląd skóry. Potwierdzono jego korzystny wpływ na zapobieganie rozwojowi nowotworów przewodu pokarmowego, płuc, piersi, jajnika i prostaty. Suszone pomidory dostarczają również sporej ilości potasu, który działa moczopędnie, obniża ciśnienie tętnicze krwi oraz reguluje gospodarkę wodno-elektrolitową organizmu. Znajdziemy w nich także żelazo, wapń oraz magnez. Z witamin należy wymienić tokoferol, który jest związkiem antyutleniającym oraz znaną witaminą młodości. W pomidorach suszonych występują również witaminy z grupy B, które wpływają pozytywnie na pracę układu nerwowego oraz przemiany metaboliczne.

Kalorie – ile kalorii mają suszone pomidory?

100 g suszonych pomidorów odsączonych z oleju dostarcza ok. 213 kcal, z czego 23 g węglowodanów, 14.0 g tłuszczu oraz 5 g białka.

Suszone pomidory – zastosowanie

Suszone pomidory są charakterystycznym składnikiem sałatek w stylu kuchni francuskiej lub włoskiej. Komponują się z oliwkami, serem feta, mozzarellą oraz sałatą i świeżymi warzywami. Można położyć je na pizzy, wykorzystać do sosów makaronowych, nadziewania mięsa lub dodać do hummusu i past do pieczywa z fasoli, awokado lub jajka.

Suszone pomidory są smacznym dodatkiem do rozmaitych potraw. Warto korzystać z nich szczególnie w porze jesienno-zimowej, kiedy dostęp do świeżych warzyw jest czasowo ograniczony.

Zobacz również:
Oceń
ponad miesiąc temu