Jesteś na:

Sposoby na kaca – sok pomidorowy, kefir, elektrolity, glukoza, aspiryna, cytryna

16 18 20

Jeden powód kaca i tysiąc sposobów, jak się go pozbyć. Który z nich jest najskuteczniejszy? Sok pomidorowy czy woda z cytryną? A może żaden z nich?

Objawy kaca

Choć symptomy „dnia następnego” większość z nas zna dobrze z autopsji, warto przypomnieć najczęstsze objawy, z którymi zmagamy się zwykle dzień po zakrapianej imprezie. Samo zjawisko kaca spowodowane jest nie tylko samym alkoholem etylowym, ale i jego metabolitami wtórnymi – aldehydem octowym i kwasem etanowym. Związki te powstają z etanolu w następstwie jego przemian w organizmie. Pierwszy z nich jest głównym winowajcą bólu głowy, zaś drugi silnie podrażnia żołądek, powodując nudności i wymioty. W łagodnej fazie zatrucia alkoholem, zwanej potocznie kacem, mamy więc najczęściej do czynienia z uporczywym bólem głowy, nudnościami i zaburzeniami koncentracji. Często towarzyszy nam też uczucie pragnienia, wynikające z odwodnienia organizmu oraz utraty przez niego elektrolitów. Po ich uzupełnieniu i nawodnieniu ciała objawy zwykle stają się mniej dokuczliwe.

Kac jest efektem nieumiejętnego picia alkoholu. Choć oczywiście w myśl zasady „lepiej zapobiegać, niż leczyć” rozsądnie byłoby pić taką ilość trunków, by nie musieć tego na drugi dzień żałować, jednak wielu osobom trudno zachować umiar. Pozostaje więc wypróbować mniej lub bardziej sprawdzone metody, które mają nam pomóc w szybszym niwelowaniu objawów zatrucia alkoholowego. Które z nich są skuteczne i na jakiej zasadzie działają?

Sok pomidorowy na kaca

Sok z pomidorów okazuje się być niezwykle skutecznym sposobem na walkę z kacem, głównie dzięki wysokiej zawartości potasu i witaminy C, które są „wypłukiwane” przez alkohol. Ponadto jest też lekkostrawny i zawiera stosunkowo dużą ilość wody, która pomoże nawodnić organizm. Dostarczone z nim elektrolity – głównie potas – uzupełnią te utracone przez ciało. Drżenie mięśni i zaburzenia pracy serca po spożyciu alkoholu również są wywołane niedoborem potasu, a wypicie soku pomidorowego w pewnym stopniu może zniwelować te objawy. Dodając do niego szczyptę soli (jako źródła sodu) powstaje świetny napój z elektrolitami, który pomoże uzupełnić „wypłukane” z organizmu braki!

Kefir na kaca

Zimny kefir to coś, po co wiele osób sięga jako lek na kaca. Większość argumentuje to stwierdzeniem, iż fermentowane produkty mleczne dobrze gaszą pragnienie i nie zalegają na podrażnionym wciąż żołądku. Co więcej, zawarty w nich kwas mlekowy ma w pewnym stopniu neutralizować szkodliwe działanie alkoholu. Kefir jest też źródłem węglowodanów w formie łatwoprzyswajalnej, jest więc chętnie wybierany przez „wczorajszych” imprezowiczów. Choć niektórym osobom faktycznie przyniesie ulgę i będzie skuteczny, z pewnością nie powinny po niego sięgać osoby z nietolerancją laktozy i alergią na białka mleka.

Elektrolity na kaca

Większość objawów kaca wynika właśnie z utraty elektrolitów, czyli sodu i potasu przez organizm. Zostają one „wypłukiwane” wraz z wodą podczas zakrapianej imprezy. Przywrócenie ich odpowiedniego poziomu znacząco niweluje męczące objawy kaca, tj. ból głowy czy uczucie pragnienia. Elektrolity można nabyć w aptece lub też spróbować stworzyć własny napój izotoniczny, np. z dodatkiem szczypty soli himalajskiej do szklanki wody.

Glukoza na kaca

Alkohol może obniżać stężenie glukozy we krwi, prowadząc nawet to zjawiska hipoglikemii. Mimo iż źródłem glukozy w diecie są wszystkie produkty węglowodanowe, glukoza podana w formie czystej – np. suplementu – dużo łatwiej się wchłania i szybciej podnosi poziom cukru. Odczuwalny jest wtedy wzrost energii i poprawa samopoczucia. Glukoza dodawana jest do większości preparatów z elektrolitami. Choć może nieco pomóc w niwelowaniu objawów kaca, ostrożność powinny zachować osoby chore na cukrzycę i insulinooporność.

Aspiryna na kaca

Choć zażycie tabletki na ból głowy spowodowany przez kaca jest często praktykowanym zabiegiem, nie jest to najlepszy sposób. Nie chodzi tylko o maskowanie objawów, które nasz organizm wysyła, a które pod wpływem środka przeciwbólowego są tłumione, ale i fakt iż będąc pod wpływem alkoholu spożycie jakichkolwiek leków jest ryzykowne – może bowiem dojść nawet do uszkodzenia wątroby. Aspiryna może działać niekorzystnie na śluzówkę przewodu pokarmowego, dodatkowo ją podrażniając. Może to nawet zwiększać ryzyko krwawień, szczególnie jeśli jest przyjmowana na czczo. Zdecydowanie nie jest ani najlepszym, ani najzdrowszym sposobem na pozbycie się objawów alkoholowego zatrucia.

Woda z cytryną na kaca

Jeden z najważniejszych kroków, jakie możemy podjąć, żeby pomóc sobie w zminimalizowaniu objawów kaca, jest uzupełnienie utraconych płynów. Alkohol odwadnia, a skutkiem braku odpowiedniej ilości wody w organizmie jest m.in. uporczywy ból głowy. Szklanka wody z cytryną popijana co kilkanaście minut, małymi łykami, z pewnością pomoże w przywróceniu odpowiedniego nawodnienia. Choć kilka kropel cytryny nie będzie dla nas wystarczającym źródłem utraconej witaminy C, z pewnością dostarczy jej w pewnej ilości, a poza tym wzbogaci smak wypijanej wody.

Co jest dobre na kaca?

Sposobów na kaca jest mnóstwo – nie wszystkie jednak gwarantują skuteczność. Wśród tych bardziej sprawdzonych, wymienić można:

  • spożycie tłustego posiłku – jajecznica, domowy rosół, tłusty kawałek mięsa dobrej jakości… choć dania te nie wpisują się w lekkostrawny jadłospis, mogą się okazać całkiem skuteczne w niwelowaniu objawów „dnia następnego”. Tłuszcz zawarty w tych posiłkach wpływa bowiem pozytywnie na tempo i metabolizowanie wchłanianego alkoholu. Pamiętajmy jednak, że jeśli do objawów kaca należą również zaburzenia ze strony przewodu pokarmowego, a ponadto na co dzień nie radzimy sobie z trawieniem tłustych posiłków, najprawdopodobniej spożycie takich dań mogłoby nasilić dyskomfort. Wszystko więc sprowadza się do sprawności naszego układu pokarmowego i tym, jak poradzi sobie z większą ilością tłuszczu;
  • zupy – wspomniany już rosół lub nieco lżejsze zupy są świetną propozycją w jadłospisie „skacowanych”. Pomidorowa (źródło potasu) czy ogórkowa i żurek (kwaśne – pobudzą układ pokarmowy), mogą okazać się dobrym sposobem na lekkostrawny posiłek po imprezie. Pomogą nam również uzupełnić utracone płyny i związki mineralne. Wybierajmy jednak te bez śmietany i niezagęszczone mąką;
  • owoce – zawarta w nich fruktoza może przyspieszać metabolizm alkoholu i jego rozkład do mniej toksycznych metabolitów. Warto wybierać te o wysokiej zawartości fruktozy, np. banan, który będzie jednocześnie dobrym źródłem potasu;
  • kasza gryczana, migdały, kakao – zasobne w magnez, czyli związek mineralny, którego niedobór może być pogłębiony przez spożywanie alkoholu;
  • woda – mineralna i niegazowana, tak by nie podrażniać dodatkowo żołądka;
  • abstynencja – metoda „klin klinem” zdecydowanie nie jest polecana jako sposób na zminimalizowanie objawów kaca. Ten bowiem w końcu i tak do nas wróci – być może ze zdwojoną siłą.

Kac jest następstwem nieumiejętnego picia alkoholu i niewiele da się zrobić – poza „mierzeniem siły na zamiary” – aby go uniknąć. Choć skutków takiego postępowania nie da się całkowicie wyeliminować, sprawdzone sposoby na kaca mogą pomóc nam przetrwać czas, gdy nasz organizm oczyszcza się z zafundowanych mu toksyn. Który z powyższych sposobów na kaca jest najlepszy? Jest to kwestia mocno indywidualna, jednak uzupełnienie płynów i elektrolitów wydaje się być najważniejszym z kroków, jakie powinniśmy podjąć, by kac szybciej minął.

Oceń
Sposoby na kaca – sok pomidorowy, kefir, elektrolity, glukoza, aspiryna, cytryna - 10.0/10. Oddano 1 głosy.
ponad miesiąc temu

Twoja opinia jest ważna. Zarówno dla nas jak i innych osób korzystających z naszego serwisu.

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.
Obowiązkowe pola są oznaczone

Chcesz być na bieżąco?