Jesteś na:

Spirulina – działanie, zastosowanie, tabletki, proszek, dawkowanie

16 18 20

Spirulina to naturalna alga hodowana w wodach słonych i słodkich. Jest organizmem samożywnym. Kiedyś zaliczana do roślin ze względu na obecność chlorofilu, obecnie do bakterii samożywnych. Jej właściwości zachwalają dietetycy, instruktorzy fitness oraz pasjonaci zdrowego odżywiania. Czy rzeczywiście spirulina na to zasługuje?

Spirulina

Spirulina jest zaliczana do żywności superfoods nie bez powodu. Posiada bogaty i wartościowy skład, walory odżywcze i liczne właściwości prozdrowotne. Choć znana jest od lat, największa popularnością cieszy się właśnie teraz.

Wartość energetyczna spiruliny w 100 g wysuszonego produktu to 290 kcal. Jeśli chodzi o wartość odżywczą jest to produkt niezwykle bogaty w białko, które stanowi około 60 % składu, węglowodany 24 %, a tłuszcze 8%. Spirulina jest bogatym źródłem błonnika pokarmowego około 3,6 g na 100 g suchego produktu.

Spirulina zawiera również całe bogactwo składników mineralnych takich jak: wapń, żelazo, magnez, fosfor, potas, cynk.

Działanie Spiruliny

Udowodnione działanie prozdrowotne spiruliny:

  • wspomaga działania obronne organizmu (walczy z patogenami);
  • posiada właściwości antyoksydacyjne i przeciwzapalne;
  • wykazuje działania przeciwwirusowe;
  • wykazują działania przeciwbakteryjne;
  • wykazuje działanie przeciwalergiczne;
  • hamuje procesy kancerogennych (rakotwórczych);
  • zapobiega hiperlipidemii (obniża poziom trójglicerydów we krwi, a także poprawa proporcji cholesterolu HDL do LDL);
  • obniża poziom stresu oksydacyjnego (szczególnie ważne u sportowców).

Wszystkie te cudowne właściwości spirulina zawdzięcza obecności w swoim składzie takich składników jak:

  • fikocyjanina (niebieski barwnik, posiada właściwości antyoksydacyjne, działa przeciwzapalnie, przeciwnowotworowo, antybakteryjnie, blokuje działanie wolnych rodników, zmniejsza przyswajalność cholesterolu);
  • Β-karotenoidy (barwniki, prekursory witaminy A, wykazują działanie antyoksydacyjne);
  • spirulan wapnia (polisacharyd, który wykazuje działanie przeciwwirusowe, poprzez blokowanie replikacji wirusów, oraz antynowotworowe, hamując przerzuty niektórych rodzajów nowotworów);
  • immulina (polisacharyd, który wykorzystuje się podczas nowoczesnych metod walki z nowotworami);
  • kwas γ-linolenowy (pomaga w prewencji chorób układu krążenia, wykazuje działanie antykancerogenne w przypadku niektórych nowotworów).

W takim razie kto powinien sięgnąć po spirulinę?

Stosować mogą ją wszyscy, nie ma przeciwwskazań. Szczególnie jednak polecana jest osobom borykającym się z nadwagą, chorobami układu krążenia, alergikom, osobom cierpiącym na przewlekłe choroby zapalne, nowotwory, sportowcom.

Zastosowanie spiruliny

Spirulina znajduje swoje zastosowanie w medycynie jako suplement diety. Sprzedawana jest w postaci tabletek, proszku a nawet chipsów. Dostępna w sklepach ze zdrową żywnością, sklepach zielarskich, aptekach.

Która postać suplementu jest najlepsza?

To zależy od hodowli, z której pochodzi. Tabletki przeznaczone są do bezpośredniego spożycia, popijając wodą. Natomiast proszek możemy dodać do zielonych, zdrowych koktajli, a nawet wypieków (nadając np. ciastu piękny zielony kolor).

Spirulinę wykorzystuje się także w kosmetyce przede wszystkim ze względu na swoje właściwości bakteriobójcze do produkcji kosmetyków.

Przepis na zielony koktajl owocowo-warzywny z dodatkiem spiruliny

Składniki:

  • Garść szpinaku
  • Sok z 2 jabłek
  • Banan
  • Łyżeczka spiruliny

Przygotownaie: wszystkie składniki dokładnie blendujemy. W razie potrzeby można dosłodzić koktajl miodem. Taki koktajl może być wspaniałą formą śniadania, rano kiedy brak nam energii i czasu na przygotowanie czasochłonnego posiłku.

rozwiń

Dawkowanie spiruliny

Przy suplementowaniu spiruliny zarówno w proszku, tabletek czy innej dostępnej postaci należy sugerować się wytycznymi producenta, które powinny znajdować się na opakowaniu preparatu. Jak ze wszystkim, ważny jest umiar. Istotne jest również sprawdzenie pochodzenia preparatu, który chcemy suplementować, by był bezpieczny dla naszego zdrowia, pochodził z dobrego niezanieczyszczonego źródła.

Literatura:

  1. Miklaszewska M et al. Biotechnologiczny potencjał cyjanobakterii z rodzaju Arthrospira Biotechnologia 2008
  2. Spirulina prevents atherosclerosis by reducing hypercholesterolemia in rabbits fed a high-cholesterol diet. Cheong SH1, Kim MY, Sok DE, Hwang SY, Kim JH, Kim HR, Lee JH, Kim YB, Kim MR. w: Journal of Nutritional Science and Vitaminology. 2010;56(1):34-40.
  3. Hypolipidemic, Antioxidant and Antiinflammatory Activities of Microalgae Spirulina. Ruitang Deng and Te-Jin Chow. w: Cardiovascular Therapeutics. 2010 Aug; 28(4): e33–e45.
  4. https://ndb.nal.usda.gov/ndb/foods/show/3306?manu=&fgcd=&ds=

Oceń
Spirulina – działanie, zastosowanie, tabletki, proszek, dawkowanie - 7.8/10. Oddano 4 głosy.
ponad miesiąc temu

Twoja opinia jest ważna. Zarówno dla nas jak i innych osób korzystających z naszego serwisu.

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.
Obowiązkowe pola są oznaczone

Chcesz być na bieżąco?