Jesteś na:

Spirulina – co to jest? Spirulina dla dzieci, w ciąży, skutki uboczne

16 18 20

Spirulina to składnik, który od niedawna króluje na półkach sklepów ze zdrową żywnością jako jedne z najlepszych superfoods. Sceptyczni uważają, iż jest to kolejny chwyt marketingowy producentów żywności, a jej fani zachwalają korzystne działanie na organizm i niesamowity skład. Po której stronie leży prawda i czy warto sięgnąć po ten zielony proszek? Odpowiedzi na to i więcej pytań w artykule!

Co to jest spirulina?

Spirulina jest to swobodnie pływający, niebieskozielony glon morski, czyli alga. Od lat spożywana była w krajach Afryki środkowej. Charakteryzuje się wysoką wartością odżywczą. Jest jednym z niepowtarzalnych surowców roślinnych, dostarczających pełnowartościowego białka (na poziomie porównywalnym do mięsa i soi), w tym aminokwasy egzogenne (naturalnie głównie pochodzenia zwierzęcego), dlatego zalecana jest szczególnie dla osób stosujących dietę wegetariańską w celu uzupełniania ich niedoborów. Wśród składników obecnych w roślinie wymienić można także żelazo, witaminę B12 (również z tego względu zalecane dla wegan), B1, B2, B6, E, a nawet β-karoten, pozostałe składniki mineralne, jak: wapń, cynk, potas, sód, fosfor czy magnez. Dodatkowo bogata jest w kwas γ-linolenowy, czyli nienasycony kwas tłuszczowy. Często używany jest wspomagająco przy leczeniu nadwagi i otyłości, a także w okresie zmniejszonej odporności czy w okresie rekonwalescencji. Co ważne wpływa leczniczo na szereg przypadłości, m. in. choroby układu sercowo-naczyniowego, hipercholesterolemię, hiperglikemię, choroby zapalne, jak i zakażenia wirusowe, a nawet nowotwory. Wpływa na zwiększenie cholesterolu frakcji HDL, zmniejszając jednocześnie „niekorzystną” frakcję LDL, a także trójglicerydów. Spirulina wykazuje aktywność przeciwzapalną, a także przeciwutleniającą. Ciekawostką jest fakt, że została ona zalecona zarówno przez NASA i ESA jako jeden z podstawowych produktów żywnościowych podczas długoterminowych misji kosmicznych. Ponadto zapobiega wystąpieniu stresu oksydacyjnego i w związku z tym wolnych rodników, które wpływają na rozwój wielu chorób, nowotworów, a nawet depresji.

Spirulina dla dzieci

Zaczynając należy wspomnieć, że w oparciu o wiele badań przeprowadzonych na ten temat, alga ta nie wykazuje żadnej toksyczności, gdy jest spożywana z umiarem. Ze względu na swoją bogatą wartość odżywczą, wydaje się być idealnym składnikiem żywnościowym dla dzieci z małym apetytem. Dodatkowo wyjątkowa zawartość witamin, składników mineralnych, a także kwasów nienasyconych, idealnie wzbogaca codzienną dietę dziecka. Dzięki swoim właściwościom i obecnym składnikom działa jako niejakie „paliwo” wspomagające prawidłowy rozwój, wzrost, a także wzmacniający odporność dzieci. Ponadto podawanie pociechom potraw z dodatkiem tegoż surowca uczy je, aby jeść zdrowo, ukazuje iż dieta powinna być urozmaicona i daje dobry przykład na przyszłość. W tym przypadku szczególnie ważne jest pochodzenie spiruliny oraz dbałość o to, by wybierana przez nas, miała wykonane badania na zanieczyszczenia.

Spirulina w ciąży

W celu ustalenia bezpieczeństwa spożycia spiruliny dla kobiet ciężarnych przeprowadzono szereg badań. Zgodnie z wynikami uznano, że nie jest to surowiec toksyczny ani teratogenny. Jej spożycie nie wpływało na zmianę masy ciała dzieci, a także nie powodowało niekorzystnych skutków w rozwoju i wzroście zarodka oraz płodu. Można stwierdzić, że jest ona całkowicie bezpieczna dla matek i ich dzieci. Dodatkowo ze względu na w. w. wysoką gęstość odżywczą stanowi niesamowite źródło składników pokarmowych zarówno dla matki, jak i jej jeszcze nienarodzonego dziecka i zapobiega niedoborom w diecie. Rozwagę należy zachować przy wyborze produktu. Spirulina uprawiana w otwartym źródle wody, może wykazywać zawartość rtęci i innych metali ciężkich, co po spożyciu może powodować wzrost tych składników w organizmie matki i dziecka prowadząc do negatywnych skutków. Należy pamiętać, że zwykle dostępna jest ta, pochodząca z kontrolowanych źródeł wody, która nie wiąże się z żadnym ryzykiem. Zastosowanie znajduje również w leczeniu chorób zwyrodnieniowych, głównie reumatoidalnego zapalenia stawów. Powoduje ona hamowanie zmian powstałych w wyniku rozwoju  przypadłości.

Skutki uboczne spiruliny

Spirulina może wchodzić w interakcje z niektórymi farmaceutykami, m. in. lekami immunosupresyjnymi. Dodatkowo niekiedy po spożyciu surowca może wystąpić drobne swędzenie skóry czy gorączka i zaburzenia snu. Przy zbyt dużym spożyciu może rozwinąć się ból brzucha, a także inne podrażnienia żołądka oraz nudności i zawroty głowy. W niektórych przypadkach mogą pojawić się częste krwawienia z nosa, zwiększone zapotrzebowanie na wodę czy wzrost masy ciała, związany właśnie ze zwiększonym nawadnianiem komórek. Ważne jest wyżej wspomniane pochodzenie spiruliny, aby nie zawierała ona metali ciężkich, które powodują toksyczne skutki uboczne.

Podsumowując spirulina to superfoods, które warto włączyć do swojej diety, szczególnie w przypadku wegan, dzieci czy kobiet ciężarnych. Jej dodatek uzupełni codzienną rację pokarmową nie tylko w pełnowartościowe białko, ale również szereg witamin i składników mineralnych. Nie oznacza to, że teraz będziemy dodawać ją do każdego posiłku. Jak już wspominałam, podobnie jak w przypadku innych produktów, ważny jest umiar, bezpieczny będzie dodatek 1020 g spiruliny w ciągu dnia . Ze względu na swoje bezpieczeństwo może być stosowana przez każdego, jednak należy zachować ostrożność przy wyborze odpowiedniego surowca oraz zadbać o jego odpowiednie pochodzenie.

Literatura:

  1. A. L. Lupatini, L. M. Colla, C. Canan, E. Colla: „Potential application of microalga Spirulina platensis as a protein Skurce.”, Journal of the Science of Food and Agriculture, Volume 97, Issue 3 February 2017.
  2. E. Lamer-Zarawska, B. Kowal-Gierczak, J. Niedworok: „Fitoterapia i leki roślinne.”, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2007.
  3. E. A. Ali, B. M. Barakat, R. Hassan: „Antioxidant and Angiostatic Effect of Spirulina platensis Suspension in Complete Freund’s Adjuvant-Induced Arthritis in Rats.”, PLoS One. 2015; 10(4): e0121523.
  4. Q. Wu, L. Liu, A. Miron, B. Klimova, D. Wan, K. Kuca: „The antioxidant, immunomodulatory, and anti-inflammatory activities of Spirulina: an overview.:, Archives of Toxicology August 2016, Volume 90, Issue 8, pp 1817–1840.
  5. R. Deng, T. J. Chow: „Hypolipidemic, Antioxidant and Antiinflammatory Activities of Microalgae Spirulina.”, Cardiovasc Ther. Author manuscript; available in PMC 2011 Aug 1.
  6. T.K. Mao, J. Van de Water, M.E. Gershwin: „Effect of Spirulina on the Secretion of Cytokines from Peripheral Blood Mononuclear Cells.”, Journal of Medicinal Food. March 2009, 3(3): 135-140.

Oceń
ponad tydzień temu

Twoja opinia jest ważna. Zarówno dla nas jak i innych osób korzystających z naszego serwisu.

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.
Obowiązkowe pola są oznaczone

Chcesz być na bieżąco?