Jesteś na:

Sok z kiszonej kapusty – właściwości, wpływ na odchudzanie

16 18 20

Sok z kiszonej kapusty, charakteryzujący się specyficznym smakiem, niesie z sobą wiele prozdrowotnych korzyści. Dlaczego warto włączyć ten napój do diety i jaki wpływ może to mieć na naszą masę ciała?

Kapusta zarówno ta świeża, jak i kiszona stanowi podstawę wielu tradycyjnych polskich potraw i gości w naszej kuchni już od wielu lat. Jak się okazuje, nie tylko samo warzywo niesie z sobą bogactwo wartości odżywczych. To samo możemy powiedzieć o soku z kiszonej kapusty, który często po odsączeniu kapusty jest wyrzucany. Jak się okazuje to duży błąd! Jakie korzyści zdrowotne możemy uzyskać wprowadzając do jadłospisu sok z kiszonej kapusty?

Sok z kiszonej kapusty

Sok z kiszonej kapusty uzyskiwany jest jako pozostałość po odsączeniu kapusty poddanej kiszeniu w wyniku zasolenia oraz procesu fermentacji. Cukry zawarte w kapuście, pod wpływem działania takich szczepów bakterii jak Leuconostoc, Lactobacillus plantarum oraz Pediococcus ulegają przemianie do kwasu mlekowego, który ostatecznie stanowi także składnik uzyskanego soku i nadaje mu charakterystyczny kwaśny smak. Gotowy sok posiada mętną barwę oraz naturalny osad, a 100 g dostarcza około 27 kcal.

Właściwości soku z kiszonej kapusty

Wprowadzenie do jadłospisu potraw z dodatkiem kiszonych produktów, zarówno kapusty, jak i soku z niej uzyskiwanego, niesie z sobą wiele korzyści zdrowotnych. Duża zawartość związków o działaniu antyoksydacyjnym witamin C, E, karotenoidów oraz polifenoli powoduje, że sok z kiszonej kapusty wykazuje działanie przeciwnowotworowe. Sok stanowi też źródło siarki, która wpływa korzystnie na wygląd naszych paznokci, włosów i skóry.

Ponadto sok z kiszonej kapusty jest doskonałym źródłem probiotyków, czyli bakterii wykazujących korzystne działanie na nasz układ pokarmowy, a także stanowiących pierwszą linię obrony dla naszego organizmu. Zachowanie równowagi bakteryjnej flory jelitowej warunkuje prawidłowe funkcjonowanie organizmu ludzkiego. W przypadku jej zaburzenia, na przykład u osób po antybiotykoterapii, sok z kiszonej kapusty może stanowić naturalne źródło dobroczynnych bakterii, które przyspieszą obudowę bioty bakteryjnej jelit.

Regularne spożywanie soku z kiszonej kapusty skutecznie wzmacnia naszą odporność i zmniejsza ryzyko infekcji, dlatego warto sięgnąć po sok w okresie jesienno-zimowym, kiedy dostęp do świeżych owoców i warzyw jest ograniczony. Napój wykazuje właściwości grzybobójcze, a niektóre badania pokazują, iż sam sok może okazać się pomocny w zwalczaniu Candidy albicans.

Sok z kiszonej kapusty na odchudzanie

Sok z kiszonej kapusty niesie z sobą liczne korzyści. Jak się okazuje jego regularne spożywanie, może też wpłynąć korzystnie na naszą masę ciała i pomóc w utracie nadmiaru kilogramów. Dzieje się tak za sprawą probiotyków. Jak wykazują niektóre badania, osoby spożywające pokarmy będące naturalnymi probiotykami lub stosujące suplementację, chudną szybciej w porównaniu do osób, które takiej diety nie stosują. Jednym z czynników mogących wywoływać taki efekt jest zmniejszenie wchłaniania tłuszczu dostarczanego wraz z dietą.

Regularne spożywanie soku z kiszonej kapusty niesie z sobą wiele korzyści zdrowotnych, dlatego warto wprowadzić sok jako dodatek do zbilansowanego jadłospisu. Należy jednak pamiętać, że kwaśny napój nie może być uwzględniony w diecie osób z problemami żołądkowymi, albowiem niskie pH może przyczynić się do pojawienia dolegliwości bólowych. Sok z kiszonej kapusty nie tylko reguluje pracę układu trawiennego, ale też może pomóc w utrzymaniu prawidłowej masy ciała.

 

Literatura:

  1. Krajka-Kuźniak V. Szaefer H. Bartoszek A. Modulation of rat hepatic and kidney phase II enzymes by cabbage juices: comparison with the effects of indole-3-carbinol and phenethyl isothiocyanate. Br J Nutr. 2011 Mar;105(6):816-26.
  2. Bajpai VK. Kang SC. Heu S. Microbial conversion and anticandidal effects of bioconverted product of cabbage (Brassica oleracea) by Pectobacterium carotovorum pv. carotovorum 21. Food Chem Toxicol. 2010 Oct;48(10):2719-24.
  3. Korzeńowska- Ginter R. Grużyńska M. Wykorzystanie kulinarne warzyw kapustnych w aspekcie właściwości prozdrowotnych. Probl Hig Epidemiol 2013, 94(3): 639-641.
  4. Ogawa A. Kobayashi T. Sakai F. Lactobacillus gasseri SBT2055 suppresses fatty acid release through enlargement of fat emulsion size in vitro and promotes fecal fat excretion in healthy Japanese subjects. Lipids Health Dis. 2015 Mar 20;14:20.
  5. Resta-Lenert S. Barrett KE. Live probiotics protect intestinal epithelial cells from the effects of infection with enteroinvasive Escherichia coli (EIEC). Gut. 2003 Jul;52(7):988-97.
  6. Gupta V. Garg R. Probiotics. Indian J Med Microbiol. 2009 Jul-Sep;27(3):202-9.

Oceń
Sok z kiszonej kapusty – właściwości, wpływ na odchudzanie - 10.0/10. Oddano 1 głosy.
ponad tydzień temu

Twoja opinia jest ważna. Zarówno dla nas jak i innych osób korzystających z naszego serwisu.

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.
Obowiązkowe pola są oznaczone

Chcesz być na bieżąco?