Jesteś na:

Sok z dyni – właściwości Jak zrobić sok z dyni?

16 18 20

Jesień jest szczególnym czasem w ciągu roku, kiedy infekcje i przeziębienia bardzo często nam towarzyszą. Z pomocą przychodzą nam wówczas specyfiki lecznicze zakupione w pobliskiej aptece. Zapominamy jednak o naturalnych produktach, których spożywanie przyczynia się do wzmocnienia i poprawy odporności organizmu.  

Sok z dyni

Dynia należy do jednych z najstarszych warzyw uprawianych przez człowieka. Zaliczana jest do roślin dyniowatych i występuje w ponad 100 odmianach i różnych kształtach. Dynia jest warzywem lekkostrawnym, niskokalorycznym oraz zawiera bardzo dużo różnych składników odżywczych, których ilość ściśle związana jest z gatunkiem oraz odmianą.

Dynia dostarcza witaminy A, C, E i K oraz witamin z grupy B. Zawarte są w niej również składniki mineralne takie jak fosfor, żelazo, wapń, cynk, potas i magnez. Charakterystyczną barwę dynia zawdzięcza beta-karotenowi oraz luteinie, a strukturę miąższu wysokiej zawartości błonnika pokarmowego. Wymienione składniki odżywcze znajdują się w świeżym warzywie oraz w mniejszej ilości w przygotowanym z niego soku.

Właściwości soku z dyni

Świeży sok z dyni posiada szereg właściwości prozdrowotnych, które równie chętnie wykorzystywano w lecznictwie. Sok z dyni działa moczopędnie, eliminuje nadmiar wody z organizmu, dlatego znajduje zastosowanie w leczeniu chorób nerek oraz układu krążeniowego. Działa odtruwająco, detoksykująco i wspiera pracę wątroby oraz reguluje przemiany metaboliczne. Sok z dyni posiada właściwości przeciwutleniające, dzięki czemu zapobiega chorobom układu sercowo-naczyniowego, stwardnieniu rozsianemu oraz nowotworom.

Zawarte w soku z dyni beta-karoten, luteina oraz witamina A wspierają wzrok oraz zapobiegają kurzej ślepocie. Ponadto wzmacniają skórę i działają pozytywnie na koloryt skóry, przyspieszają jej regenerację i przyczyniają się do oczyszczania skóry, która staje się promienna i świeża. Witamina E znana jest jako witamina młodości, ponieważ działa przeciwutleniająco na komórki somatyczne ciała, zapobiega starzeniu się organizmu i rozwojowi nowotworów. Sok z dyni działa korzystnie na układ nerwowy, obniża podatność organizmu na działanie stresu oraz przyspiesza gojenie się ran. Polecany jest osobom z anemią, ponieważ zawiera żelazo transportujące tlen po organizmie człowieka, co zapobiega niedotlenieniu.

Ciekawą właściwością soku pozyskiwanego z dyni jest jego działanie wspierające układ odpornościowy. Dynia posiada właściwości przeciwdrobnoustrojowe i przeciwgrzybicze. Regularne picie tego napoju, zmniejsza podatność organizmu na infekcje, stąd szczególnie w okresie jesiennym, kiedy dynia jest warzywem sezonowym warto skorzystać z jej dobrodziejstwa.

Jak zrobić sok z dyni?

Do przygotowania soku z dyni będzie potrzebna sokowirówka lub inny sprzęt, który służy do uzyskiwania soku z warzyw i owoców. Jeśli nie masz takiego, istnieje inny sposób przygotowania soku, który przedstawię poniżej. Można wykonać sok jednoskładnikowy dyniowy albo dwuskładnikowy dyniowo-marchewkowy lub dyniowo-jabłkowy. Jeśli jesteś fanem bardziej wyrafinowanych smaków, do gotowego soku dyniowego warto dodać cynamon oraz niewielką ilość soku wyciśniętego z cytryny.

Dla posiadaczy sokowirówki, przygotowanie soku jest proste „jak bułka z masłem”. Dynię należy umyć, obrać z niejadalnej skórki i usunąć pestki. Następnie wystarczy pokroić odpowiednią ilość dyni i ewentualnie marchewki, a następnie umieścić w sokowirówce, a sprzęt wykona za nas całą pracę.

Jeśli nie posiadasz specjalistycznego sprzętu, to nie problem. Dynię umyj, obierz i po usunięciu pestek zetrzyj na tarce o najdrobniejszych oczkach. Następnie starte warzywo umieść w garnku i zalej szklanką wody. Postaw na gazie i gotuj aż dynia zmięknie. Następnie zblenduj całość lub odsącz na sicie. Sok gotowy!

Sok z dyni może stanowi ciekawą propozycję na urozmaicenie jesiennego żywienia. Dostarcza szeregu wartości odżywczych, jest smaczny i poprawia nastrój. Z powodzeniem możesz go przygotować i podać również dzieciom, ponieważ dynia należy do jednych z pierwszych warzyw, które można podawać niemowlętom podczas rozszerzania diety.

 

Literatura:

Sosińska E.: Możliwości wykorzystania miąższu dyni na cele spożywcze.

Kulczyński B., Człapka-Matyasik M., Gramza-Michałowska A.: Wartość żywieniowa dyni. Bromatologia i Chemia Toksykologiczna 2016, XLIX, 3, str. 698-701.

Oceń
Sok z dyni – właściwości Jak zrobić sok z dyni? - 9.0/10. Oddano 3 głosy.
ponad tydzień temu

Twoja opinia jest ważna. Zarówno dla nas jak i innych osób korzystających z naszego serwisu.

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.
Obowiązkowe pola są oznaczone

Chcesz być na bieżąco?