Jesteś na:

Sok z buraka – właściwości, przeciwwskazania, ile pić dziennie? Jak zrobić sok z buraka?

16 18 20

Zarówno burak, jak i jego sok to produkty goszczące na stołach Polaków od wielu lat. W medycynie ludowej ceniony był już za swój bogaty skład oraz właściwości zdrowotne. Jest to produkt najczęściej polecany przez nasze babcie w okresie ciąży, a także znakomicie działający na problemy nowotworowe czy sercowo-naczyniowe.

Sok z buraka

Buraki, jak i ich sok, są wartościowymi i smacznymi produktami żywnościowymi, które rozpowszechnione są w całej Europie. W składzie tego warzywa odnotowujemy m.in. błonnik, niewielką ilość cukru oraz aminokwasów, dużą zawartość potasu i niewielką sodu. Charakteryzuje się on wysoką wartością odżywczą, szczególnie w przypadku witamin z grupy B, których okazuje się być bardzo bogatym źródłem. Dodatkowo biorąc pod uwagę szereg współwystępujących składników naturalnych t.j. mangan, kobalt, a w szczególności kwas foliowy i żelazo, stanowią skuteczne narzędzie w walce z niedokrwistością niedoborową. Dzięki naukowcom, którzy od kilku lat zajmują się tematem buraków wiemy, iż cechuje się obecnością betalain, a więc związków barwiących o dużej wartości przeciwutleniającej.

Sok z buraka – właściwości

Dzięki wyżej wspomnianym barwnikom – betalainom, wykazują aktywność przeciwnowotworową, przeciwzapalną oraz przeciwwirusową. Co ciekawe sok z buraków jest idealnym źródłem antyoksydantów. Stwierdzono, iż dostarcza aż 132 mg polifenoli w 100 ml soku (w tym aż 72 mg betalain). Jego skuteczność, a nawet hamowanie rozwoju, potwierdzono w badaniach na myszach odnośnie m.in. raka płuc oraz skóry, a nawet zmniejsza występowanie raka szyjki macicy u kobiet. Zwierzęta te lepiej przechodziły przez chemioterapię, w porównaniu do tych, które nie otrzymywały soku. Dodatkowo gryzonie te charakteryzowały się lepszym apetytem, a także dłuższym życiem. Ponadto uważa się, iż odpowiedzialne są za poprawę jakości życia pacjentów leczonych chemioterapeutykami. Jednakowoż odkryto, iż może być bardzo pozytywnym środkiem w ochronie pacjentów onkologicznych przed patologicznymi efektami stresu oksydacyjnego. Kolejnym zdrowotnym aspektem spożywania soku z buraków jest ograniczanie efektów genotoksycznych w kardiomiocytach, dzięki czemu ma aktywność kardioprotekcyjną. Z tego właśnie powodu nadaje się jako środek wspomagający walkę z chorobami układu sercowo-naczyniowego, a zwłaszcza regulujący nadciśnienie oraz niedociśnienie, a także stężenie cholesterolu. Mało tego istotnie wydłuża życie pacjentów cierpiących na białaczkę, co potwierdzono, podobnie jak wyżej podczas badań wykonanych na gryzoniach.

Podsumowując cechuje się także własnościami chroniącymi materiał genetyczny komórki, a także detoksykacyjnymi poprzez indukcję i aktywację enzymów. Jak wyżej wspomniano, jest także świetnym narzędziem w walce z niedokrwistościami niedoborowymi, ze względu na obecność dość dużej ilości kwasu foliowego i żelaza. Szczególnie zalecany jest dla kobiet w ciąży, gdyż nie tylko wspomaga utrzymanie prawidłowego stężenia kwasu foliowego w organizmie, co jest niezbędne dla prawidłowego rozwoju płodu, ale także wspomaga odpowiednie wykształcenie cewy nerwowej.  Co ciekawe pierwszy z tych związków wywiera wpływ na powstawanie neurostymulatorów, m.in. serotoniny, będącej hormonem szczęścia. Odpowiada ona za prawidłowy sen, a także apetyt. Ponadto ma udział w zwiększaniu odporności, gdyż ułatwia powstawanie i funkcjonowanie białych krwinek. Ze względu na wysoki udział witamin z grupy B, pomocny okazuje się być w łagodzeniu nerwicy, depresji, przeciwdziałaniu wystąpienia stresu, jak również obniża napięcie nerwowe. Istotny może być także charakter wzmagający koncentrację, refleks, pamięć oraz czujność.

Ile pić dziennie soku z buraka?

Ze względu na zdrowotny charakter soku z buraka oraz zupełny brak efektów ubocznych, produkt ten można spożywać codziennie, nawet kilka razy w ciągu dnia. Nie zostało wyznaczone maksymalne spożycie, gdyż składniki zawarte w nim nie wykazują toksyczności, a więc picie tego soku to samo zdrowie. Szczególnie zalecany jest kobietom w ciąży, gdyż przynosi wiele korzystnych efektów dla rozwijającego się płodu.

Sok z buraka czerwonego – przeciwwskazania

Sok z buraka należy do produktów naturalnych nie wykazujących toksyczności w żadnych dawkach. Jedynymi osobami, które muszą uważać na ten produkt są chorzy podatni na kamienie nerkowe. Dodatkowo w niektórych wypadkach, mimo teoretycznie niskiego indeksu glikemicznego surowego buraka, wypicie soku niekiedy zwiększa dość istotnie stężenie glukozy we krwi, co może być niebezpieczne dla diabetyków. Warto po wprowadzeniu go do diety sprawdzać poziom glukozy, by mieć pewność, iż jest to produkt bezpieczny, jak twierdzą diabetolodzy, każdy przypadek jest indywidualny i potrafi zaskoczyć.

Jak zrobić sok z buraka?

Samodzielne przygotowanie soku z buraka nie jest skomplikowane i nie wymaga umiejętności kuchennych. Wystarczy umyte i obrane buraki pokroić w mniejsze kawałki, a następnie umieścić je w sokowirówce. Tak przygotowany sok można pić od razu lub z dodatkiem przypraw, soku z cytryny, czy też pietruszki lub koperku. Sok można przygotować także w inny sposób, kiedy nie posiadamy sokowirówki. Wystarczy w tym celu umyte i obrane warzywo, w mniejszych kawałkach zblendować na koktajl, który wedle upodobania, rozcieńczając wodą, łatwo doprowadzić do pożądanej konsystencji.

Podsumowując sok z buraka to bogate źródło składników mineralnych oraz witamin, a także przeciwutleniaczy. W wyniku ich oddziaływania otrzymujemy szereg korzyści leczniczych, jakie powstają po spożyciu tego produktu. Ze względu na brak toksyczności oraz efektów ubocznych nie występuje maksymalna dawka, jakiej nie można przekroczyć.

Literatura:

  • A. Piasek, A. Bartoszek, J. Namieśnik: „Substancje pochodzenia roślinnego przeciwdziałające kardiotoksyczności towarzyszącej chemioterapii nowotworów.”, Postepy Hig Med Dosw. (online), 2009; 63: 142-158.
  • E. Klewicka: „Betacyjaniny – biodostępność i biologiczna aktywność.”, ŻYWNOŚĆ. Nauka. Technologia. Jakość, 2012, 2 (81), 5 – 21
    3. I. Wawer: „Chemia i farmacja bliżej natury, czyli jak przedłużyć życie w zdrowiu.”, CHEMIK 2010, 64, 4, 1-4.

Oceń
Sok z buraka – właściwości, przeciwwskazania, ile pić dziennie? Jak zrobić sok z buraka? - 7.6/10. Oddano 8 głosy.
Paulina Chrzan
ponad tydzień temu Dietetyk z zamiłowaniem do zawodu. Szczególnym zainteresowaniem darzy dietetykę kliniczną, której różne koncepcje i nowości na bieżąco weryfikuje z aktualnymi i rzetelnymi badaniami naukowymi.

Twoja opinia jest ważna. Zarówno dla nas jak i innych osób korzystających z naszego serwisu.

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.
Obowiązkowe pola są oznaczone

Chcesz być na bieżąco?