Soczewica czerwona

16 18 20
Kalorie: 327 kcal Białko: 25.4 g Tłuszcze: 3 g Węglowodany: 48.6 g

Soczewica to jedna z najstarszych uprawianych przez człowieka roślin. Należy do grupy strączkowych, rodziny motylkowatych. Współcześnie pola uprawne soczewicy występują w Ameryce Północnej, Indiach, Turcji. W czasach starożytnych była bardzo rozpowszechniona, stanowiąc podstawę wyżywienia ludności. Jej staropolska nazwa to sakówka. Soczewica czerwona uznawana jest za najbardziej delikatną odmianę tej rośliny. Jest również najszybsza w przygotowaniu, ponieważ nie wymaga długiej obróbki cieplnej. Posiada najdrobniejsze ziarna. Tak naprawdę jest to soczewica brązowa, która została pozbawiona łupinki, co istotnie przyśpiesza proces jej gotowania.



Soczewica czerwona – właściwości

Wszystkie odmiany soczewicy, także czerwona, to doskonałe źródło białka łatwego w przyswojeniu przez organizm, które staje się pełnowartościowe w połączeniu z produktami zbożowymi Dlatego jest ona bardzo ważna w codziennej diecie wegan, którzy muszą uzupełniać niedobory substancji budulcowych.  100 g czerwonej soczewicy zawiera aż 25,4 g białka. Soczewica czerwona ma wysokie wartości odżywcze, dlatego powinna pojawić się w diecie dzieci i osób starszych oraz dorosłych wykonujących ciężką pracę fizyczną. Zawiera aminokwas – lizynę o udowodnionych właściwościach przeciwnowotworowych.

Niski indeks glikemiczny sprawia, że soczewica to doskonałe uzupełnienie diety diabetyków. Wysoka zawartość błonnika poprawia naturalną przemianę materii. Jest lekkostrawna, dlatego bez obaw można codziennie jeść dania na jej bazie. Dzięki zwiększeniu ruchów perystaltycznych jelit na skutek spożywania dużej ilości włókna surowego, ograniczeniu ulega kontakt substancji rakotwórczych z błoną śluzową jelit. Błonnik tworzy przyjazne środowisko dla rozwoju prawidłowej flory bakteryjnej dalszych odcinków przewodu pokarmowego.

W czerwonej soczewicy znaleźć można szczególnie bogate zasoby cynku, magnezu, fosforu oraz witamin z grupy B. Zwłaszcza obecność kwasu foliowego jest istotna dla kobiet w ciąży. Ta witamina przeciwdziała pojawieniu się wad rozwojowych u płodu, wspomagając jednocześnie rozwój mózgu u dziecka. Wpływa także na zapobieganie pojawieniu się typowo kobiecych schorzeń. Bardzo istotny jest prawidłowy stosunek w organizmie wapnia do fosforu. Wapń to podstawowy składnik budulcowy kości, natomiast fosfor warunkuje prawidłową gospodarkę tego składnika mineralego. W czerwonej soczewicy znajduje się duża dawka obu tych składników.

Czerwona soczewica zawiera niewielkie ilości tłuszczu, który jest jednak bardzo łatwo przyswajalny dla człowieka. Nasiona zawierają także duże ilości skrobi, czyli węglowodanu złożonego, odpowiedzialnego za dostarczenie organizmowi energii.

Soczewica czerwona – zastosowanie

Soczewicę czerwoną stosować można jako podstawę do tworzenia past i sosów. Dobrze pasuje do indyjskiego curry. Soczewicę najlepiej jest ugotować samodzielnie, produkty dostępne w puszce mają wyższy indeks glikemiczny. Ziarna należy uprzednio przepłukać.

Na jej bazie przygotować można ciekawe burgery. Służy również jako delikatny w smaku farsz do pierogów. Wszelkiego typu pożywne zupy nie mogą obejść się bez dodatku czerwonej soczewicy. To produkt stosunkowo tani i łatwo dostępny. Chociaż kojarzy się z dietą wegetariańską, również osoby jedzące mięso powinny w jak największym stopniu wprowadzić czerwoną soczewicę do swojej diety.

Zobacz również:
Oceń
ponad miesiąc temu