Śledź

16 18 20
Kalorie: 161 kcal Białko: 16.3 g Tłuszcze: 10.7 g Węglowodany: 0.0 g

Śledź to jedna z najbardziej popularnych ryb spożywanych w Polsce. W naturze występuje on w dużych ławicach na terenie Oceanu Atlantyckiego i łączących się z nim mórz. Żyje także w Bałtyku. Jest nieduży, jego długość to około 30 cm. Ma srebrnoszare łuski. Jego mięso jest bogate w składniki odżywcze. Zalicza się go do grona ryb tłustych. Zawiera także wiele ości.

Matiasy to młode śledzie, które łowione są w maju, jeszcze przed rozpoczęciem przez nie tarła. Ich mięso jest najdelikatniejsze. Latem łowi się ryby z mleczem i ikrą, wówczas zawierają one najwięcej tłuszczu, są też najbardziej słone.

Śledź – właściwości

Śledź to dobre źródło bardzo cennych kwasów omega-3. Naukowcy coraz częściej potwierdzają, że mają one wpływ na zmniejszenie się ryzyka zachorowania na chorobę Alzheimera. Tego typu tłuszcze chronią także przed zachorowaniem na nowotwory.  Powodują również zmniejszenie frakcji cholesterolu LDL we krwi, dzięki czemu zapobiegają pojawieniu się miażdżycy.

100 g śledzia to porcja 160 kcal. Ryba ta zawiera sporo potasu. Ten składnik nie tylko ma pozytywny wpływ na pracę serca, ale również pomaga pozbyć się nadmiaru wody z organizmu, dzięki czemu nie powinny o nim zapominać osoby będące na diecie.

Białko zawarte w mięsie ryb jest pełnowartościowe i w dodatku łatwe do przyswojenia. Witamina B12, którą spożyć można w 100 g śledzia, aż czterokrotnie przewyższa dzienną zalecaną dawkę. Powinny ją jeść dzieci w okresie wzrostu, ale także osoby starsze.

W mięsie śledzia znajduje się bardzo dużo witaminy E. To naturalny przeciwutleniacz, zapobiegający uszkodzeniom komórek organizmu. Wpływa ona także na płodność. Jej niedobory mogą być jedną z przyczyn problemów z zajściem w ciążę. Mężczyźni także docenią działanie witaminy E, ponieważ wpływa ona na prawidłową wydolność mięśni i sprzyja wytwarzaniu nasienia. Tak jak witaminy A, D i K jest rozpuszczalna w tłuszczach. Z tego powodu tłuste ryby morskie to jej doskonałe źródło.

Śledź zastosowanie

Śledzie podaje się w różnej formie. Można je piec w piekarniku, z wykorzystaniem folii aluminiowej, można je również dusić albo gotować na parze. To potrawa lekkostrawna, nie obciążająca przewodu pokarmowego.

W kuchni polskiej śledź pojawia się najczęściej w formie marynowanej. Dodatkiem do niego zazwyczaj jest cebula, śmietana, olej oraz pomidory. Śledzie to także popularna ryba w formie puszkowanej. Dzięki temu mogą być przechowywane przez dłuższy czas bez udziału konserwantów. W tym przypadku zabezpieczeniem przed bakteriami powodującymi zepsucie się ryby, jest obróbka cieplna, przede wszystkim gotowanie. Najlepiej jeść ryby świeże lub mrożone, ale nie zawsze można je łatwo dostać w sklepie.

Śledzie wędzone na gorąco to piklingi, natomiast na zimno – kipery. Te pierwsze są poddawane temu procesowi w całości, natomiast kipery się oczyszcza.

Zobacz również:
Oceń
ponad miesiąc temu