Seler

16 18 20
Kalorie: 21 kcal Białko: 1.6 g Tłuszcze: 0.3 g Węglowodany: 2.8 g

Seler jest okrągłym warzywem korzeniowym o intensywnym aromacie. Chętnie korzysta się z niego przygotowując różnego rodzaju zupy warzywne, stanowi element potrawek oraz surówek. Jakie ma właściwości odżywcze?

Seler jest rośliną dwuletnią zaliczaną do grupy warzyw korzeniowych. Posiada mięsisty, spichrzowy korzeń w kształcie mniej lub bardziej zbliżonym do kuli. Częścią jadalną jest korzeń, ale do aromatyzowania zup oraz przygotowywania bulionów wykorzystuje się liście selera, które następnie się odrzuca. Do Polski seler przywędrował za czasów królowej Bony, która nauczyła Polaków korzystać z rozmaitych włoskich warzyw, w tym włoszczyzny, której elementem jest tytułowy seler.

Właściwości korzenia selera – witaminy i składniki mineralne

Seler jest warzywem niskokalorycznym o wysokiej zawartości błonnika pokarmowego. Zalecany jest osobom na diecie, która ma na celu utratę masy ciała, gdyż błonnik pęczniejąc w żołądku zwiększa uczucie sytości. Polecany jest również dla osób z przewlekłymi zaparciami oraz osobom z jelitem drażliwym z postacią zaparciową, ponieważ dzięki wysokiej zawartości włókna pokarmowego wpływa regulująco na procesy zachodzące w przewodzie pokarmowym, reguluje częstość wypróżnień oraz zwiększa masę stolca. Działa odtruwająco, gdyż błonnik chłonie toksyny, które wraz z kałem zostają wydalone z naszego organizmu. Ponadto zapobiega miażdżycy i schorzeniom układu sercowo-naczyniowego, co również podyktowane jest wysoką zawartością błonnika pokarmowego, który chłonie i zapobiega wchłanianiu do krwiobiegu części cholesterolu pokarmowego. Takie działanie mobilizuje organizm do wykorzystania gromadzonego w organizmie związku, dzięki czemu jego stężenie w organizmie ulega obniżeniu.

W korzeniu selera nie brakuje cennych dla zdrowia i urody składników mineralnych oraz witamin. Znajdują się w nim zapobiegający wysokiemu ciśnieniu krwi potas, zwiększający wrażliwość organizmu na działanie insuliny magnez oraz zapobiegające rozwojowi anemii żelazo. Dostarcza również wzmacniających układ szkieletowy, strukturę kości i zębów wapń oraz fosfor. Zawarte są w tym warzywie również witaminy A, E i C o silnym działaniu antyutleniającym, dzięki którym seler posiada właściwości antynowotworowe, ograniczające stres oksydacyjny i przedłużające żywotność komórek somatycznych ciała.

Kalorie – ile kalorii ma korzeń selera?

100 g selera korzeniowego dostarcza ok. 21 kcal, z czego 2,8 g węglowodanów, 1.6 g białka oraz 4.9 g błonnika pokarmowego.

Seler korzeń – zastosowanie

Seler stanowi element włoszczyzny, stąd jego zastosowanie do przygotowywania zup, potrawek warzywnych oraz wywarów. Seler korzeniowy dobrze komponuje się z jabłkiem i rodzynkami oraz włoskimi orzechami tworząc smaczną surówkę. Ugotowanego selera dodaje się do sałatki jarzynowej. Te warzywo można zakonserwować, przygotować z niego purée lub zdrowe chipsy na przekąskę.

Seler to białe i wartościowe warzywo, które najczęściej spożywamy w formie ugotowanej.
W 100 g zawiera aż 4,9 g błonnika pokarmowego, co wystarczy do pokrycia 20% dziennego zapotrzebowania na ten składnik w ciągu dnia! Jedźmy selera i cieszmy się zdrowiem
na dłużej!

Zobacz również:
Oceń
ponad miesiąc temu