Jesteś na:

Rzodkiewka. Właściwości, wartości odżywcze, witaminy i wpływ na karmienie piersią

16 18 20

Mała i niepozorna, często stanowi kompozycję przydomowych ogródków. Rzodkiewka, jako jedna z pierwszych pojawia się po zimie i cieszy wiosennym smakiem nowalijek. Dodawana często do sałatek, niekiedy wędruje na kanapki jako ich dekoracja, a także do wielu innych potraw. W tym małym, owalnym warzywie, o charakterystycznym, dość pikantnym smaku znajduje się wiele witamin i minerałów, które szczególnie, często po długiej i mroźnej zimie, są nam tak potrzebne, a smak pierwszych wiosennych warzyw jest niepowtarzalny i długo wyczekiwany.   

Rzodkiewka

Swą sławę rzodkiewka zdobyła już u starożytnych Egipcjan, gdzie stanowiła wielki przysmak faraonów, a z kolei swe europejskie korzenie zawdzięcza Rzymianom, którzy rozpowszechnili jej uprawę. Dzisiaj rzodkiewka jest bardzo popularnym warzywem, którego uprawy można znaleźć niemal wszędzie.

Rzodkiewka (Raphanus dativus var. sativus) to warzywo korzeniowe, które uprawiane jest przede wszystkim dla walorów smakowych. Istnieje wiele odmian rzodkiewki i w zależności od tego możemy spotkać się z różnym jej kolorem, smakiem i kształtem. Na rynku kupimy rzodkiewki o okrągłym, bardziej podłużnym czy walcowatym kształcie w kolorach od białego po fioletowy oraz o różnym stopniu ostrości, mniej i bardziej pikantne.

Ponadto rzodkiewka cieszy się tak dużym powodzeniem ze względu na łatwość w uprawie. Trzeba zaznaczyć, że młode, wczesne odmiany warzywa są znacznie łagodniejsze w smaku niż te późniejsze. Dlatego wybierając rzodkiewkę, warto mieć to na uwadze.

Rzodkiewka – właściwości

Jako, że stanowią jedne z pierwszych wiosennych warzyw, cenione są za świeży i tak wyczekiwany smak młodych warzyw, świetnie likwidują zmęczenie i odżywiają cały organizm po zimie. Kompozycja składników odżywczych sprawia, że rzodkiewka polecana jest osobom z niedokrwistością, korzystnie wpływając na procesy krwiotwórcze. Bogactwo witamin wzmacnia odporność, a minerały zapobiegają powstawaniu nadciśnienia tętniczego krwi, dotleniają mózg i wzmagają koncentrację, a także wpływają pozytywnie na napięcie mięśni. Zobacz jaka dieta wspomaga koncentrację i pamięć. Rzodkiewka świetnie reguluje procesy trawienne oraz jako produkt niskokaloryczny, sprawdza się w dietach z niską podażą energetyczną, co więcej, daje poczucie sytości na dłużej, gdyż w przewodzie pokarmowym chłonie wodę. Olejki eteryczne zawarte w rzodkiewce skutecznie leczą dolegliwości, które towarzyszą przeziębieniom, a właściwości antyseptyczne i antybakteryjne zapobiegają powstawaniu infekcji.

Rzodkiewka nie tylko wzmacnia organizm od środka, ale także można zaobserwować jej zewnętrzne działanie. Działa upiększająco na włosy, skórę i paznokcie, wzmacnia je i nadaje zdrowego wyglądu.

Rzodkiewka – wartości odżywcze

Rzodkiewki, choć małe i nie wyglądające na bogactwo składników odżywczych zawierają bardzo duże ilości ważnego składnika mineralnego – potasu, który korzystnie wpływa na funkcjonowanie mięśnia sercowego i układu nerwowego, wzmagając koncentrację i procesy zapamiętywania. Ponadto w jej składzie znajdziemy fosfor, wapń, żelazo, cynk i mangan, które również tworzą ważne elementy w całym układzie jakim jest organizm ludzki. Siarka jest ważnym składnikiem, który wpływa na piękny wygląd włosów i cery. Rzodkiewka posiada także ważny do prawidłowej pracy jelit i pasażu treści pokarmowej błonnik, a spożycie 100 g rzodkiewki, wzbogaca organizm jedynie o 21 kcal.

Rzodkiewka – witaminy

Rzodkiewka bardzo dobrze wzmacnia odporność organizmu dzięki zawartości witaminy C, ale nie tylko. Wzmacnia również system nerwowy i poprawia funkcjonowanie procesów metabolicznych w organizmie, a to za sprawą witamin z grupy B. Szczególnie istotna jest zawartość witaminy B6, która stanowi ważny koenzym wielu reakcji biochemicznych. Zawartość witaminy K wpływa korzystnie na procesy krwiotwórcze wspólnie z innymi składnikami, a kwas foliowy ma niebagatelne działanie na prawidłowy rozwój układu nerwowego.

Rzodkiewka a karmienie piersią

Dobrze zbilansowana dieta bogata w witaminy i minerały jest bardzo ważna nie tylko dla prawidłowego odżywiania mamy, która karmi piersią, ale także dziecka, ponieważ wpływa na jakość mleka. Rzodkiewka jest bardzo zdrowym warzywem, ale może wywoływać pewne dolegliwości u maluszków. Oczywiście zależy to od indywidualnych predyspozycji, zawsze jednak wprowadzając produkty i rozszerzając ich zakres, należy obserwować reakcję dziecka. Większość osób nie poleca spożywania rzodkiewek w trakcie ciąży, jednak nie zawsze dotyczy to wszystkich mam.

Rzodkiewka choć jest małym warzywem, zawiera liczne wartości odżywcze, które wzbogacają organizm. Nadaje charakterystycznego, pikantnego posmaku wielu potrawom, a niektórzy chrupią ją jako zdrową przekąskę. Warto sięgać po rzodkiewkę, szczególnie tę młodą, kiedy pojawia się jako pierwsza na warzywnych straganach.

 

Oceń
Rzodkiewka. Właściwości, wartości odżywcze, witaminy i wpływ na karmienie piersią - 7.3/10. Oddano 126 głosy.
ponad miesiąc temu

Twoja opinia jest ważna. Zarówno dla nas jak i innych osób korzystających z naszego serwisu.

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.
Obowiązkowe pola są oznaczone

Chcesz być na bieżąco?