Ryż brązowy

16 18 20
Kalorie: 322 kcal Białko: 7.1 g Tłuszcze: 1.9 g Węglowodany: 68.1 g

Brązowy ryż uznawany jest za zdrowszy odpowiednik ryżu białego. Nic w tym dziwnego – ma o wiele więcej właściwości prozdrowotnych niż całkowicie oczyszczone, białe ziarno. Ryż jest jednym z najpopularniejszych produktów żywnościowych na całym świecie. Aż połowa populacji mieszkańców naszej planety żywi się ryżem codziennie. Jest to też jedna z najstarszych roślin uprawnych – w Chinach ryż uprawiano już ponad dziewięć tysięcy lat temu i uprawiany jest on tam do tej pory. Jeśli weźmiemy pod uwagę, że Chińczycy są dość zdrowym narodem, warto korzystać z ich zdobyczy kulinarnych i stosować ryż brązowy w codziennej kuchni.

Czym się różni ryż brązowy od tego, który jest nam najbardziej znany? W procesie jego produkcji usuwa się wyłącznie najbardziej zewnętrzną i niejadalną warstwę, a reszta ryżowej łuski pozostaje. W efekcie ryż jest nieco ciemniejszy i twardszy po przygotowaniu, ale pociąga to za sobą mnóstwo właściwości zdrowotnych.

Ryż brązowy – właściwości

Ryż brązowy najwięcej substancji odżywczych kryje w swojej łusce. Zawiera ona przede wszystkim dużo błonnika, który oczyszcza przewód pokarmowy ze złogów i toksyn, pęcznieje w żołądku i na długo zapewnia uczucie sytości. Wpływa też na obniżenie poziomu ciśnienia krwi oraz złego cholesterolu LDL. Ryż brązowy polecany jest osobom na diecie odchudzającej, gdyż zawiera mnóstwo węglowodanów złożonych, które są o wiele dłużej rozkładane w organizmie niż węglowodany proste z ryżu białego, a to oznacza, że na dłużej zapewniają uczucie sytości.

Ale to nie wszystko – węglowodany złożone nie powodują gwałtownych wyrzutów insuliny we krwi, dzięki czemu nie doprowadzają do powstania uczucia głodu. Stabilizacja poziomu cukru we krwi ma jeszcze jedną zaletę – ryż brązowy mogą bez obaw spożywać osoby cierpiące na cukrzycę, ponieważ ma niski indeks glikemiczny i uwalnia glukozę powoli, nie powodując jej skoków w organizmie. W medycynie wschodniej od stuleci jest stosowany jako skuteczny środek leczniczy dla cukrzyków.

Brązowy ryż jest też doskonałym źródłem witamin i minerałów. Zawiera witaminę B6, E i K, kwas foliowy, tiaminę, niacynę i kwas pantotenowy. Spośród pierwiastków najwięcej jest w brązowym ryżu magnezu, wapnia, fosforu, potasu, miedzi, manganu, cynku i selenu. Taki kompleks witamin i minerałów dostarcza organizmowi większość niezbędnych dla niego substancji. Brązowy ryż to doskonały produkt dla osób, które są na diecie odchudzającej. Z jednej strony, ułatwia trzymanie się diety, gdyż opóźnia pojawienie się uczucia głodu, a z drugiej strony – dostarcza mnóstwo witamin i minerałów, które podczas restrykcyjnej diety dostarczane są w niepełnej ilości.

Ryż brązowy zastosowanie

Brązowy ryż doskonale sprawdzi się wszędzie tam, gdzie używamy ryżu białego. Trzeba tylko pamiętać, że wymaga on nieco dłuższej obróbki termicznej niż zwykły ryż – w przeciwnym razie może być trochę za twardy. Ryż brązowy doskonale sprawdza się w sałatkach, w towarzystwie mięsa czy aromatycznych sosów. Jest świetnym zamiennikiem dla ziemniaków oraz białego ryżu czy makaronu – osoby, które dbają o zdrowe i świadome odżywianie zdecydowanie powinny korzystać z jego wartości smakowych i odżywczych jak najczęściej. Brązowy ryż świetnie smakuje także w wersji słodkiej – można podawać go z owocami czy bakaliami. Taki słodki deser czy przekąska nie tylko na dłużej zapewni uczucie sytości, ale też nie spowoduje nadmiernego przybierania na wadze.

Zobacz również:
Oceń
ponad miesiąc temu