Jesteś na:

Różnice między zdrowym jedzeniem, eko i dietetycznym

16 18 20

W ostatnim czasie bardzo modne stały się określenia “zdrowe”, “eko” i “dietetyczne” jedzenie. Niektórzy myślą, że kupując jedzenie w sklepie ze zdrową żywnością jest ono dietetyczne lub też tylko żywność opatrzona certyfikatem jest zdrowa. Nic bardziej mylnego! Dietetyczne jedzenie wcale nie musi być zdrowe, a zdrowa żywność wcale nie musi być eko. Chodź te pojęcia często się zazębiają to jednak diabeł tkwi w szczegółach i warto znać znaczenie tych pojęć, aby być świadomym konsumentem i nie dać się nabić w butelkę.

Zdrowe odżywianie

To sposób odżywiana, który polega na przyjmowaniu takich produktów, które pokrywają zapotrzebowanie na wszystkie niezbędne składniki odżywcze oraz wodę. Osoby pragnące zdrowo się odżywiać powinny zwracać uwagę na to, aby ich posiłki były różnorodne oraz aby wybierana żywność zawierała substancje zmniejszenie ryzyko występowania chorób dietozależnych jak otyłość, cukrzyca, choroby układu krążenia. Żywność spełniająca te warunki znajduje się nie tylko w sklepach ekologicznych, ale też na targach, w warzywniakach i na zwykłych półkach sklepowych.

Żywność ekologiczna

Nazywana też zdrową żywnością, choć nie zawsze musi wiązać się ze zdrowym odżywianiem. Według definicji jest to “żywność wytworzona bez udziału środków ochrony roślin, nawozów mineralnych, regulatorów wzrostu roślin i biologicznie aktywnych dodatków paszowych”. Oznacza to, że żywność posiadająca na opakowaniu symbol zielonego listka, czyli eko certyfikat jest całkowicie wolna od chemii, a jej produkcja nie powoduje ingerencji w naturę. Takim certyfikatem może być opatrzona zarówno mąka biała (która nie jest związana ze zdrowym odżywianiem) jak i pełnoziarnista (która jest zalecana dla osób dbających o szczupłą sylwetkę).

Dietetyczna żywność

Z kolei dietetyczna żywność to taka, która jest przeznaczona dla osób o specjalnych potrzebach np. żywność bez glutenu, dla osób chorych na cukrzycę lub nie tolerujących laktozy, dla sportowców itd. Jej proces wytwarzania lub skład różni się od produktów wytwarzanych w sposób tradycyjny. Produkty bezglutenowe, które znajdują się w sklepach ze zdrową żywnością, wcale nie muszą być ekologiczne, jeśli nie posiadają stosownego certyfikatu, ani zdrowe ponieważ często produkowane są ze składników o wysokim IG.

Kupując żywność w sklepach nie zawsze należy się sugerować napisami na opakowaniach, warto też zwrócić uwagę na skład i stosowne certyfikaty. Producenci nieraz próbują zwodzić konsumentów i do nazw produktów dodają przedrostek “eko”, “bio”, “fit”, ale wcale nie świadczy to o właściwościach danego produktu. Jeśli chcemy się odżywiać zdrowo róbmy to mądrze! Wybierajmy sezonowe owoce i warzywa, unikajmy gotowych produktów, a w miarę możliwości finansowych kupujmy produkty ekologiczne tj. mięso, jajka czy ryby.

 

 

Oceń
Różnice między zdrowym jedzeniem, eko i dietetycznym - 10.0/10. Oddano 1 głosy.
ponad miesiąc temu

Twoja opinia jest ważna. Zarówno dla nas jak i innych osób korzystających z naszego serwisu.

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.
Obowiązkowe pola są oznaczone

Chcesz być na bieżąco?