Roszponka

16 18 20
Kalorie: 21 kcal Białko: 2 g Tłuszcze: 0.4 g Węglowodany: 3.6 g

Roszponka jest wyjątkowym rodzajem wśród warzyw liściastych, ponieważ składa się z małych rozet złożonych z pojedynczych, jajowatych listków o słabo rozbudowanym systemie korzeniowym. Posiada charakterystyczny orzechowy aromat, dzięki czemu jej dodatek do potraw sprawia, że dania nabierają wykwintnego smaku i wyglądu.

Roszponka zaliczana jest do warzyw liściastych z rodziny kozłkowatych. Wywodzi się z krajów śródziemnomorskich, Afryki oraz Azji. Jej liście posiadają zabarwienie jasnozielone, żółtawe lub ciemnozielone. To bardzo smaczna roślina, która gości szczególnie w diecie osób na diecie redukcyjnej oraz amatorów gotowania. Posiada neutralny, lekko orzechowy smak i aromat, który nadaje potrawom elegancji i wykwintności.

Właściwości roszponki – witaminy i składniki mineralne

Roszponka zasobna jest w składniki mineralne i witaminy, a dodatkowo stanowi cenne źródło błonnika pokarmowego w diecie. Działa pobudzająco na trawienie, wspiera przemiany metaboliczne. Posiada niski indeks glikemiczny oraz jest niskokaloryczna i lekkostrawna, dlatego poleca się jej spożywanie osobom na diecie redukcyjnej z problemem tolerancji glukozy oraz zaburzeniami żołądkowo-jelitowymi. Dzięki wysokiej zawartości witamin z grupy B działa kojąco i uspokajająco na organizm oraz pomaga walczyć ze stresem. Zawarte są w niej żelazo i kwas foliowy, czyli składniki, na które wyższe dzienne zapotrzebowanie mają kobiety. Żelazo zapobiega anemii, a kwas foliowy uczestniczy w procesach cyklu menstruacyjnego oraz warunkuje prawidłowe wytworzenie cewy nerwowej u płodu. Jego odpowiednia podaż w diecie kobiety planującej oraz będącej w ciąży, obniża występowanie wad wrodzonych u płodu. W roszponce znajduje się również cynk i magnez, które wchodzą w skład wielu enzymów oraz potas, który reguluje gospodarkę wodno-elektrolitową i obniża ciśnienie krwi, przy jednoczesnej niskiej podaży sodu wraz z dietą.

W roszponce nie brak również witamin o charakterze przeciwutleniaczy. Drobne i niepozorne listki zasobne są w witaminę A oraz C, które wspomagają organizm w walce z nadmiarem wolnych rodników nadtlenowych. Nadmiar wolnych rodników przyczynia się do rozwoju miażdżycy naczyń krwionośnych, nowotworów oraz chorób neurodegeneracyjnych w wieku starszym. Witamina C wzmacnia ponadto odporność oraz naczynia krwionośne i uczestniczy w procesach wytwarzania kolagenu napinającego skórę. Witamina A wzmacnia włosy oraz paznokcie, nawilża skórę, wspiera procesy reprodukcyjne oraz zapobiega występowaniu zmian w układzie nerwowym, szkieletowym i immunologicznym.  

Kalorie – ile kalorii ma roszponka?

100 g roszponki dostarcza 21 kcal, z czego 3,6 g węglowodanów, 2 g białka oraz 1,7 g błonnika.

Roszponka – zastosowanie

Roszponka stanowi często element mieszanki sałat. Sprawdzi się do przygotowania sałatki z kurczakiem i malinami, serem feta i oliwkami oraz dekorowania potraw. Roszponkę można również dodać do kanapek zamiast sałaty. Francuzi zajadają się zapiekaną roszponką w cieście naleśnikowym. Można ją poddusić lub użyć jako składnik deserów, ponieważ posiada orzechowy aromat.

Smaczną roszponką można zastąpić sałatę lub uzupełnić smakowo kompozycję sałat w sałatce. Jej wysoka wartość odżywcza może budzić podziw, gdyż niepozorne drobne listki wyglądają niewinnie, podczas gdy kryją w sobie mnóstwo witamin i składników mineralnych cennych dla zachowania zdrowia.

Zobacz również:
Oceń
ponad miesiąc temu