Jesteś na:

Ranking pięciu najpopularniejszych diet

16 18 20

Dieta, dieta, dieta… To słowo spędza nam sen z powiem, kojarzy się z milionami wyrzeczeń i ciągłym głodowaniem. Jednak nie musi tak być. Dieta to również styl życia, sposób odżywiania.

Sprawdź przygotowany przeze mnie ranking najpopularniejszych diet i znajdź najlepszą dla siebie.

W Internecie pojawia się wiele diet, niestety nie wszystkie są skuteczne. Nierzadko też nadmiar informacji na temat tego jak powinniśmy się odżywiać, przyprawia nas o ból głowy. Z tego powodu postanowiłam przygotować bardzo krótki, ale przejrzysty ranking pięciu najpopularniejszych diet i w paru zdaniach przedstawić wam ich zalety i wady oraz sposób, w jaki powinno się je stosować.

Ocena każdej z diet zamieszczona jest pod jej nazwą (przedział od 1 do 10). Pod uwagę wzięto następujące cechy: skuteczność, trudność w stosowaniu oraz szybkość efektów.



DIETA PALEOLITYCZNA

Ocena: 7/10

Jest to dieta polegająca na naśladowaniu sposobu odżywiania naszych przodków, którzy jedli wyłącznie to, co mogli upolować lub zebrać. Dopuszcza się kilka posiłków w tygodniu, nietrzymających się tej zasady.

Zalety:

  • Wyklucza żywność wysoko przetworzoną, będącą głównym winowajcą otyłości.
  • Zapewnia szybką i trwałą redukcję wagi.
  • Dostarcza dużej ilości warzyw, nasion i owoców.
  • Nie wymaga żmudnego przeliczania kalorii.
Jest to dieta naśladująca sposób odżywiania naszych przodków.

Jest to dieta naśladująca sposób odżywiania naszych przodków.

Wady:

  • Bardzo wysoka cena naturalnej żywności oraz problem w zdobywaniu pożywienia.
  • Wyklucza produkty zbożowe oraz nabiał.

Podsumowanie: Dieta jest bardzo dobra, ponieważ podkreśla wartość produktów naturalnych i zapewnia ogromną dawkę witamin oraz antyoksydantów, a także błonnika. Minusem jest natomiast mała dostępność produktów oraz wymóg zmiany nawyków na całe życie, a także jej kosztowność.

DIETA DUKANA

Ocena: 4/10

Dieta dzieli się na 4 etapy. Polega na spożywaniu w poszczególnych fazach jedynie produktów białkowych, z późniejszą możliwością urozmaicenia jadłospisu.

Zalety:

  • Bardzo szybka utrata wagi, jedzenie bez ograniczeń.
  • Spożywanie dużej ilości wody.

Wady:

  • Dużo efektów ubocznych, prawdopodobieństwo uszkodzenia nerek i wątroby
  • Wymaga dużych wyrzeczeń
  • Zbyt szybka redukcja wagi

Zobacz więcej informacji na temat zalet i wad diety proteinowej.

Podsumowanie: Dieta Dukana nie jest dietą współcześnie zalecaną. Wymaga ona wielu wyrzeczeń, a po jej zakończeniu grozi nam szybki powrót do poprzedniej wagi. Według mojej opinii istnieje wiele innych bezpieczniejszych diet, dlatego ta zyskuje bardzo niską ocenę.

DIETA ATKINSA

Ocena: 6/10

Polega ona na ograniczeniu spożycia węglowodanów i wprowadzaniu organizmu w stan ketozy, podczas którego zaczyna on korzystać z tłuszczu, jako źródła energii. Dopuszczalne są jedynie minimalne dawki cukrów (do 20 g na początku), które przez całe życie powinny być utrzymywane na poziomie 80 – 120 g.

Poznaj szczegóły diety Atkinsa i zobacz, z jakich etapów się składa.

Zalety:

  • Dieta wyklucza produkty przetworzone, cukier rafinowany oraz wszelkie słodycze.
  • Duża ilość błonnika i witamin, ze względu na wysokie spożycie warzyw.
  • Szybka redukcja wagi.
Dieta Atkinsa wyklucza produkty przetworzone.

Dieta Atkinsa wyklucza produkty przetworzone.

Wady:

  • Spore efekty uboczne (podobne jak w diecie Dukana).
  • Ograniczanie węglowodanów, co dla niektórych może być niewykonalne.
  • Wymaga ogromnych wyrzeczeń.

Podsumowanie: Dobry sposób na szybką redukcję wagi, jednak kosztem wielu niebezpiecznych efektów ubocznych. Umiejętnie stosowana, pozwala na całe życie zachować szczupłą sylwetkę i cieszyć się pięknym ciałem. Pozwala także spożywać duże ilości tłuszczów. Wymaga ogromnej motywacji i samozaparcia przez całe życie.

DIETA MONTIGNACA

Ocena: 9,5/10

Według mojej opinii zdecydowanie najlepsza pozycja spośród wszystkich diet. Zakłada spożywanie produktów o jak najniższym indeksie glikemicznym. Składa się z dwóch faz, w pierwszej spożywa się wyłącznie produkty o indeksie poniżej 50, następna – trwająca całe życie – zakłada spożywanie produktów o indeksie poniżej 80.

Zalety:

  • Zapobiega skokom cukru we krwi, a tym samym uczuciu ciągłego głodu.
  • Zalecana osobom z cukrzycą oraz problemami z wilczym głodem. Działa prozdrowotnie.
  • Nie wymaga liczenia kalorii, zapewnia szybką redukcję nadprogramowych kilogramów i zdrową sylwetkę.
  • Zaleca spożywanie tłuszczów nienasyconych.
Dieta Motignaca zakłada spożywanie produktów o niskim indeksie glikemicznym.

Dieta Motignaca zakłada spożywanie produktów o niskim indeksie glikemicznym.

Wady:

  • Początkowe sprawdzanie indeksu glikemicznego poszczególnych produktów jest uciążliwe.
  • Mogą wystąpić efekty uboczne.
  • Ograniczanie niektórych warzyw i owoców, niezbędnych ze względu na zawartość witamin i minerałów.

Podsumowanie: Umiejętnie stosowana jest wspaniałym sposobem na uchronienie się przed cukrzycą i skokami poziomu insuliny. Podczas jej stosowania czujemy się lekko i nie mamy napadów głodu. Dieta wyklucza przetworzone, szkodliwe produkty, zatem bez problemu możemy ją stosować przez całe życie, wprowadzając od czasu do czasu owoce lub warzywa o wyższym indeksie glikemicznym.

DIETA KOPENHASKA

Ocena: 2/10

Jest to bardzo rygorystyczny sposób na zrzucenie wagi, polega na spożywaniu przez 13 dni monotonnych posiłków, które mają na celu przyspieszyć przemianę materii i spowodować szybką utratę kilogramów. Dietę można stosować nie częściej niż raz na dwa lata.

Zalety:

  • Szybka redukcja wagi (choć często, to głównie woda)
  • Przyspieszenie przemiany materii.

Wady:

  • Monotonny, często niezrozumiały jadłospis (jak np. kubek kawy z rana, kostka cukru), który nie dostarcza wszystkich składników odżywczych i podrażnia żołądek.
  • Wiele efektów ubocznych, rozpoczynając od zaparć i bólów brzucha, aż po złe samopoczucie i osłabienie.
  • Dieta wyłącznie dla osób prowadzących minimalną aktywność fizyczną i umysłową (proponuje ona ok. 500 – 800 kcal dziennie)
  • Efekt jojo gwarantowany.
Dietę kopenhaską można stosować nie częściej niż raz na dwa lata.

Dietę kopenhaską można stosować nie częściej niż raz na dwa lata.

To jednak nie wszystkie zalety i wady diety kopenhaskiej. Zobacz więcej.

Podsumowanie: Jest to jedna z najbardziej niebezpiecznych diet, dlatego szczerze odradzam jej stosowanie. Zamiast wspomóc przemianę materii, może nam zaszkodzić na całe życie. Zdecydowanie nie mogą jej stosować osoby uprawiające jakikolwiek sport, chorowite, słabe oraz niedożywione. Wymaga ogromnych wyrzeczeń, a już niewielkie odstępstwa, jak zjedzenie ciastka czy chipsa, powodują konieczność jej przerwania.

Podsumowując, najlepszą dietą jest dieta zrównoważona, którą możemy stosować przez całe życie. Taką właśnie wydaje się być Dieta Montignaca, która wygrała w rankingu. Nie wymaga ona miliona wyrzeczeń oraz nie przewiduje efektu jojo. Każdą z diet jak najbardziej można dostosować do samego siebie, pamiętać jednak należy o badaniu swojego stanu zdrowia, zarówno przed, podczas, jak i po zakończeniu każdej z nich.

Oceń
Ranking pięciu najpopularniejszych diet - 6.0/10. Oddano 4 głosy.
ponad miesiąc temu

Twoja opinia jest ważna. Zarówno dla nas jak i innych osób korzystających z naszego serwisu.

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.
Obowiązkowe pola są oznaczone

Chcesz być na bieżąco?