Jesteś na:

Przyprawa curry – skład, właściwości. Jak zrobić sos curry?

16 18 20

Curry to bardzo charakterystyczna przyprawa, zazwyczaj o żółtej barwie i ciekawym smaku. Dostępna jest niemalże w każdym polskim sklepie. To właśnie dzięki niej jesteśmy w stanie przygotowywać potrawy o charakterystycznym smaku i aromacie. Jakie właściwości wykazuje? Z czego jest produkowana?

Przyprawa curry

Curry to mieszanka przypraw pochodzących z Indii. Swoją nazwę zawdzięcza brytyjskim kolonizatorom. W niektórych krajach curry oznacza danie, u nas znane jest jako mieszanka przyprawowa. Jej skład odgrywa istotną rolę w poprawie zdrowia. Kurkuma wspomaga pracę serca i hamuje rozwój komórek nowotworowych, chilli poprawia metabolizm, cynamon działa antyseptycznie i przeciwwirusowo, kumin łagodzi dolegliwości żołądkowe i przyspiesza trawienie, natomiast imbir rozgrzewa i dodaje energii.

Curry – skład

Curry w swoim składzie zawiera m.in. kurkumę, imbir, chili, cynamon, kardamon, sól, pieprz czarny, kolendrę, gałkę muszkatołową i gorczycę czarną, jednak jego skład nie jest z góry określony. Istnieją także regionalne odmiany mieszanki określanej jako curry masala albo curry powder. Przyprawa może mieć różne kolory, w zależności od tego, jaki pojedynczy składnik przeważa w mieszance.

Curry – właściwości

Poszczególne właściwości curry zależą od składników mieszanki. Zawarte w nim chilli pomaga konserwować żywność w upalnym indyjskim klimacie, kapsaicyna (składnik chili) działa przeciwnowotworowo, zmniejsza ryzyko chorób serca oraz redukuje tkankę tłuszczową. Badania wykazują, iż kurkumina (składnik kurkumy) zawarta w curry działa przeciwzapalnie i przeciwutleniająco. Kurkuma ułatwia też trawienie białek i zapobiega tworzeniu się toksyn w organizmie człowieka. Wspomaga pracę wątroby i zapobiega wzdęciom. Ma również działanie żółciopędne. Piperyna zawarta w pieprzu zapobiega powstawaniu stresu oksydacyjnego, działa przeciwutleniająco, wykazano również, że zwiększa działanie kurkuminy. Pieprz łagodzi wzdęcia, pomaga zwalczyć stany zapalne (np. przyzębia czy dróg moczowych) i redukuje odczuwanie bólu. Imbir poprawia ukrwienie ciała i mózgu, dzięki czemu zwiększa wydajność umysłową i rozgrzewa. Skutecznie łagodzi mdłości. Z tego powodu zalecany jest w chorobie lokomocyjnej. Kmin rzymski jest natomiast cennym źródłem żelaza w diecie (jednak przyprawy nie są najlepszym sposobem na zapobieganie anemii, ponieważ dodajemy ich stosunkowo niewiele do posiłków). Ponadto charakteryzuje się działaniem przeciwzapalnym i stymuluje wydzielanie trzustkowe. Gorczyca i kolendra  mają wspólne działanie w kwestii poprawy pracy układu pokarmowego. Działają stymulująco na pracę przewodu pokarmowego, wydzielanie żołądkowe, a przy tym charakteryzują się zdolnością do unieszkodliwiania drobnoustrojów i bakterii. Cynamon natomiast wykazuje właściwości przeciwbakteryjne, przeciwpasożytnicze, obniża poziom glukozy we krwi oraz poziom cholesterolu w surowicy, tym samym działając korzystnie na układ sercowo-naczyniowy.

Jak zrobić sos curry?

Głównym składnikiem sosu jest przyprawa curry, która zawiera cenne dla zdrowia składniki odżywcze. Sos jest prosty i szybki w przygotowaniu, sprawdzi się świetnie z drobiem lub rybą.

Przepis na sos curry

Składniki:

  • 1 łyżeczka masła
  • 3 łyżeczki przyprawy curry
  • Jogurt naturalny grecki

Wykonanie:

  1. Masło rozpuścić w garnuszku, dodać curry i gotować przez 2 min.
  2. Następnie do rozpuszczonego masła dolać pół szklanki wrzątku i gotować przez kolejne 4 min.
  3. Na koniec zagęścić jogurtem greckim i chwilę gotować, aż sos trochę zgęstnieje.
  4. Sos jest gotowy do podania.

rozwiń

Sprawdzi się na zimno, jako świetny dodatek do sałatek oraz kanapek.

Przepis na dip curry

Składniki:

  • Cebula (pół)
  • Olej rzepakowy (łyżka)
  • Jogurt naturalny (150g)
  • Skrobia (30g)
  • Przyprawa curry (3 łyżeczki)

Wykonanie:

  1. Cebulę bardzo drobno posiekać.
  2. Na patelni rozgrzać olej i wrzucić przygotowaną cebulę.
  3. Podsmażyć chwilę, nie dopuszczając do zarumienienia cebuli.
  4. Następnie na patelnię, dodać jogurt, skrobię i przyprawę curry.
  5. Sos podgrzewać na wolnym ogniu, cały czas mieszając aż zgęstnieje.

rozwiń

Podsumowując curry można używać do przygotowania różnego rodzaju potraw orientalnych. Z kolei sosy z zawartością curry bardzo dobrze sprawdzają się w połączeniu z drobiem i rybami, a dip na zimno do kanapek czy sałatek. Oprócz walorów smakowych posiada wiele właściwości zdrowotnych m.in. zmniejsza poziom cholesterolu we krwi, działa przeciwzapalnie i zmniejsza ryzyko otyłości.

Literatura:

[1] Ng TP, Chiam PC, Lee T, Chua HC, Lim L, Kua EH., Curry consumption and cognitive function in the elderly, Am J Epidemiol. 2006 Nov 1;164(9):898-906. Epub 2006 Jul 26, [dostęp on-line] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16870699

[2] John M. Ringman, Sally A. Frautschy, Gregory M. Cole, Donna L. Masterman, and Jeffrey L. CummingsA Potential Role of the Curry Spice Curcumin in Alzheimer’s Disease, Curr Alzheimer Res. Author manuscript; available in PMC 2006 Dec 15, [dostęp on-line] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1702408/

[3] Tuntipopipat S, Muangnoi C, Chingsuwanrote P, Parengam M, Chantravisut P, Charoenkiatkul S, Svasti S., Anti-inflammatory activities of red curry paste extract on lipopolysaccharide-activated murine macrophage cell line, Nutrition. 2011 Apr;27(4):479-87. doi: 10.1016/j.nut.2010.04.009. Epub 2010 Aug 13, [dostęp on-line] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20708382

[4] Srinivasan K.Black pepper and its pungent principle-piperine: a review of diverse physiological effects Crit Rev Food Sci Nutr. 2007;47(8):735-48, [dostęp on-line] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17987447

[5] Shoba G, Joy D, Joseph T, Majeed M, Rajendran R, Srinivas PS., Influence of piperine on the pharmacokinetics of curcumin in animals and human volunteers, Planta Med. 1998 May;64(4):353-6, [dostęp on-line] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9619120

[6] Vijayakumar RS, Surya D, Nalini N., Antioxidant efficacy of black pepper (Piper nigrum L.) and piperine in rats with high fat diet induced oxidative stress, Redox Rep. 2004;9(2):105-10, [dostęp on-line] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15231065

[7] Gruenwald J, Freder J, Armbruester N., Cinnamon and health, Crit Rev Food Sci Nutr. 2010 Oct;50(9):822-34. doi: 10.1080/10408390902773052, [dostęp on-line] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20924865

[8] Priyanga Ranasinghe, Shehani Pigera, GA Sirimal Premakumara, Priyadarshani Galappaththy, Godwin R Constantine, and Prasad KatulandaMedicinal properties of ‘true’ cinnamon (Cinnamomum zeylanicum): a systematic review, BMC Complement Altern Med. 2013; 13: 275, [dostęp on-line] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3854496/

Kup dietę za 20zł

Sprzedaż online w kilka minut
Oceń
Katarzyna Urbańska
ponad miesiąc temu Dietetyk, absolwentka Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu i kursów doszkalających w Akademii Dietetyki oraz Nutri Center.

Twoja opinia jest ważna. Zarówno dla nas jak i innych osób korzystających z naszego serwisu.

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.
Obowiązkowe pola są oznaczone

Chcesz być na bieżąco?