Jesteś na:

Proste i niezawodne sposoby na radzenie sobie ze stresem

16 18 20

Sposoby na radzenie sobie ze stresem są zwykle bardzo proste i szybko da się je wprowadzić w życie. Trzeba tylko chcieć. Uświadomienie sobie jak zgubny wpływ ma on na organizm może być pierwszym krokiem do szybkiego podjęcia sensownych działań w kierunku jego wyeliminowania.

Stres jest bardzo niepożądanym zjawiskiem. Zaburza prace wielu układów i wyprowadza organizm ze stanu homeostazy. W przypadkach zagrożenia życia jest on jednak reakcją pożądaną, która często pozwala przeżyć. Po co właściwie pojawia się on w życiu codziennym i jak sobie z nim radzić?



Stres

Stres to zespół różnych reakcji hormonalnych prowadzących do zaburzenia homeostazy wielu układów w organizmie. Kortyzol, adrenalina oraz noradrenalina, ale w pewnej mierze także wazopresyna, tyroksyna, glukagon oraz endorfiny są źródłem głównych objawów stresu. Współdziałają one ze sobą tworząc siedliska zapalne i powodując wiele szkodliwych reakcji, ale także przygotowują wspólnie organizm do…walki lub ucieczki.

Adrenalina odpowiedzialna jest za akcję serca i jej zmiany, czyli głównie tętno, ale także ciśnienie krwi oraz jej skład. W sytuacjach stresowych może dojść u osób wrażliwszych na działanie tego hormonu do zaburzeń funkcjonowania serca, tachykardii (przyspieszone tętno) lub bradykardii (obniżone tętno). Jest to szczególnie niebezpieczne w przypadku osób starszych, z rozrusznikami serca lub bardzo młodych. Noradrenalina równie jak adrenalina działa na układ współczulny redukując wszystkie funkcje w organizmie, które nie są przydatne w sytuacji stresowej. Hamuje aktywność układu trawiennego, reguluje kierunek przepływu krwi z naczyń do serca, kontroluje szerokość źrenic i odpowiada za metabolizm kwasów tłuszczowych. Noradrenalina współdziałając z adrenaliną poprawia także wydolność oskrzeli poszerzając ich ujście.

Stres krótkotrwały pojawia się nagle i niesie ze sobą wiele reakcji pobudzających organizm do „walki lub ucieczki”.

Stres krótkotrwały pojawia się nagle i niesie ze sobą wiele reakcji pobudzających organizm do „walki lub ucieczki”.

Kortyzol jest hormonem odpowiedzialnym głównie za metabolizm tłuszczów i glukozy, ale także za redukcję stanów zapalnych w organizmie oraz zatrzymywanie soli. U większości ludzi podczas krótkotrwałej sytuacji stresowej nie wytwarza się on w tak dużej ilości, aby poważnie zaszkodzić. Jego niebezpieczna dla zdrowia ilość wytwarzana jest podczas stresu chronicznego, który jest długotrwały i zwykle ustaje na krótko. W zwiększonych dawkach kortyzol może zaszkodzić poważnie gospodarce węglowodanowej i spowodować nadmierne gromadzenie tkanki tłuszczowej oraz rozwój insulinooporności. Osoby, których organizm cierpi na nadmiar kortyzolu poznać można po specyficznej budowie ciała, otyłości brzusznej oraz pulchnej twarzy i chudych kończynach. Kortyzol odpowiedzialny jest także za zatrzymywanie wody w organizmie oraz rozpad białek np. podczas długotrwałego wysiłku fizycznego.

Wyróżnia się stres krótkotrwały i chroniczny. Stres krótkotrwały pojawia się nagle, zwykle jest silny i niesie ze sobą wiele reakcji pobudzających organizm do „walki lub ucieczki”. Nie ma on na tyle poważnych skutków, które mogłyby trwale zaszkodzić poszczególnym układom. Zaburza jednak znacznie gospodarkę hormonalną, może powodować problemy trawienne, wrzody lub problemy sercowe. Stres chroniczny natomiast jest o wiele gorszym rodzajem stresu. Pojawia się w związku z występowaniem trudnych sytuacji życiowych, często od nas niezależnych, które nasilają jego występowanie i sprawiają, że trwa on długo i nieprzerwanie. Ten rodzaj stresu prowadzi do powolnego wyniszczenia organizmu zarówno fizycznie jak i psychicznie.

Objawy stresu to m.in:

  • wzmożona akcja serca oraz przyspieszony oddech
  • odczucie gorąca, nadmierna potliwość
  • „ssanie” w żołądku
  • bóle brzucha, nudności
  • roztrzęsienie, drgawki
  • bóle głowy
  • odczucie ucisku w klatce lub duszności
  • niepokój psychiczny, “rozbite” myśli
  • smutek lub poczucie bezradności
  • zachowania agresywne

Jak sobie radzić ze stresem?

Radzenie sobie ze stresem wymaga bardzo silnej psychiki i długotrwałej intensywnej pracy nad kontrolą własnych emocji. Stres oczywiście można wyciszyć lekami uspokajającymi z grupy benzodiazepin (głównie nasennymi) lub stosowanymi w terapiach przeciwko uzależnieniom. Można także stosować leki zmniejszające reaktywność układu nerwowego. Powodują jednak senność, otępiałość i rozkojarzenie, co uniemożliwia normalne funkcjonowanie w życiu społecznym.

Najszybszą drogą do poradzenia sobie ze stresem jest stawienie czoła sytuacjom życiowym, które go powodują. Nie należy zamartwiać się rzeczami, które nie są zależne od nas i których nie jesteśmy w stanie w żaden sposób zmienić. Często nadmiar obowiązków powoduje załamanie i zmniejszenie pewności siebie. Warto uświadomić sobie swoją wartość, aby być w stanie rozwiązać każdy problem i wypełnić każde postawione przed nami zadanie.

Inną opcją jest aktywność fizyczna oraz kontakt z przyjaciółmi. Także typowe aktywności codzienne jak: spacer, kontakt ze zwierzętami, naturą, robienie tego, co się kocha pomoże nam przywrócić równowagę psychiczną.Własne hobby oraz rozwijanie zainteresowań i umiejętności może okazać się najlepszym sposobem na odstresowanie. Róbmy to co kochamy i bądźmy z tego dumni, twórzmy osiągi i chwalmy się nimi. Stres będzie ostatnią rzeczą, jaka przyjdzie nam do głowy.

Sposoby na stres

Sposobów na stres jest mnóstwo jednak na każdego działa coś innego. Warto wypróbować kilka z nich i znaleźć dla siebie najlepszy:

  • naciskanie dłońmi na stół/blat – jest to „ćwiczenie” rozluźniające napięcia w ciele. Usiądź na krześle i mocno spodami dłońmi naciśnij na blat stołu czy biurka. Utrzymaj taką pozycję przez kilkanaście sekund i puść. Powtórz ćwiczenie kilka razy. Od razu poczujesz ulgę.
  • sport – sport to najlepszy sposób na rozładowanie długotrwałego stresu i zapobieganie jego nawrotom. Każda forma intensywnej aktywności wprowadza w dobry nastrój, a uprawiana regularnie pomoże w lepszym kontrolowaniu emocji.
  • wykrzyczenie emocji – jeśli istnieje taka możliwość wykrzycz się, zacznij śpiewać, nucić lub gwizdać. Nawet rozmowa z samym sobą czy zwykłe żucie gumy pomoże ci uwolnić się od złych emocji.
  • przyjemności smakowe – spożywanie pokarmów z zawartością cukru, krótkotrwale może rozładować napięcie emocjonalne. Należy jednak pamiętać, aby nie przesadzać z ilością, bowiem łatwo może to odbić się na sylwetce. Pozwólmy więc sobie na sorbet lodowy czy koktajl owocowy.
  • relaksacja – masaż, rozmowa, odpoczynek, ciepła herbata czy kakao, chwila z książką, wszystkie te aktywności, które kojarzą nam się z odpoczynkiem są w stanie uspokoic emocje. Pomagają także olejki eterytczne jak lawendowy czy pomarańczowy, które wprowadzają w dobry nastrój. Mieszkańcy krajów północnych, szczególnie Skandynawii praktykują rozkładanie skórek pomarańczy w domu dla poprawy nastroju z powodu braku słońca i witaminy D. Może warto spróbować wzbogacić dom w nutkę cytrusów.
  • szczera rozmowa – rozmowa z przyjacielem, znajomy, a nawet z kimś obcym może pomóc się uspokoić i trzeźwo spojrzeć na problem. Najlepiej wybrać osoby, na których możemy polegać. Przed rozmową jedna uprzedźmy je, iż jesteśmy zestresowani i nie chcemy ich niczym urazić.
  • wizyta u psychologa/psychiatry – jeśli proste metody nie pomagają, spróbuj udać się do psychiatry, który po diagnozie skieruje nas do psychologa na odpowiednią psychoterapię. Psycholog nie jest jednak osobą, która jest niezbędna w każdym przypadku. Warto poprosić psychologa o propozycje metod, które mogłyby pomóc w naszym indywidualnym przypadku.

Stres jest zjawiskiem bardzo negatywnym, choć w niektórych przypadkach nawet i pożądanym. Rzadko kiedy pojawiają się jednak sytuacje, które wymagają od nas ogromnego wyrzutu adrenaliny. Stres niekorzystnie wpływa na wiele układów i trwający chronicznie doprowadzić może nawet do wyniszczenia organizmu. Warto uświadomić sobie co go wywołuje i jakie przesłanki oraz słabe punkty w naszej psychice doprowadzają do jego powstawania. Jest to bowiem podstawa do dalszej diagnozy i znalezienia najlepszego rozwiązania na radzenie sobie z jego atakami.

Oceń
Proste i niezawodne sposoby na radzenie sobie ze stresem - 7.9/10. Oddano 19 głosy.
ponad miesiąc temu

Twoja opinia jest ważna. Zarówno dla nas jak i innych osób korzystających z naszego serwisu.

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.
Obowiązkowe pola są oznaczone

Chcesz być na bieżąco?