Jesteś na:

Prawdziwe kakao – właściwości. Kakao z mlekiem i wodą. Jakie kakao wybrać?

16 18 20

Kakao jest produktem doskonale znanym każdemu i najprawdopodobniej znajduje się w każdej lub w większości kuchni. Niestety zwykle dokonując wyboru produktu nie zwracamy uwagi na jego skład oraz jakość, przez to wybieramy nie to prawdziwe kakao, pełne wartości odżywczych i korzystnych właściwości zdrowotnych, ale to wysokoprzetworzone, o niskiej zawartości kakao i dużej ilości składników dodatkowych, w szczególności cukru czy aromatów i barwników. Warto wiedzieć, które kakao najlepiej wybrać, by cieszyć się jego smakiem i zdrowotnymi właściwościami.

Prawdziwe kakao

Kakao jest znane i cenione od wieków w Ameryce Środkowej i Południowej, które są jej rodzimym krajem. Początki jego uprawy szacuje się na ok. 1 500 r. p.n.e. Warto zwrócić uwagę na to, iż Majowie oraz Aztekowie cenili je bardziej niż złoto, a nawet wykorzystywali jako środek płatniczy. W Europie drzewo to, a właściwie nasiona, pojawiły się wraz z powracającym z wyprawy Krzysztofem Kolumbem. Prawdziwe kakao wyprodukowane jest z organicznych ziaren kakaowca, pochodzących z obszarów naturalnego pochodzenia rośliny. Ważne jest to, że nie przechodzi procesu obróbki. W swoim składzie zawiera szereg składników mineralnych, jak np. magnez, żelazo, miedź, cynk, wapń, a także potas. Dodatkowo okazuje się być świetnym źródłem przeciwutleniaczy, które zajmują aż 10% objętości nasiona (więcej niż w zielonej herbacie). Niestety procesy technologiczne wpływają na obniżenie wartości odżywczej ziarna, gdyż największą charakteryzują się surowe poddane jedynie procesowi suszenia.

Właściwości kakao

Właściwości zdrowotne prawdziwego kakao są szerokie i sięgają wielu różnych składowych układów organizmu. Uznaje się, że niezwykle skutecznie blokuje działanie cholesterolu frakcji LDL, przez co zmniejsza ryzyko zachorowania na choroby układu krążenia, a co ważne zapobiega wystąpieniu udaru mózgu czy nadciśnienia. Wykazuje się czynnością przeciwmiażdżycową, a także przeciwnowotworową, ze względu na obecność dość dużej ilości przeciwutleniaczy. W związku z tym niszczy także wolne rodniki i bierze udział w procesie ulepszania elastyczności tętnic.

Jednocześnie chroni przed tworzeniem zakrzepów, a także wspomaga produkcję krwi. Co więcej zmniejsza ryzyko zachorowania na cukrzycę, jak również łagodzi stres, zwiększa wydajność umysłu i wpływa na polepszenie samopoczucia. Ciekawy jest fakt, że pełni funkcję wspomagającą trawienie i zmniejszającą apetyt, a nawet jest od wieków znanym afrodyzjakiem. Wykorzystywane jest również jako środek moczopędny oraz przeciwkaszlowy. W związku z pozytywnym wpływem na układ nerwowy wykazuje działanie przyspieszające pracę serca, rozszerzające naczynia krwionośne i obniżające ciśnienie tętnicze.

Kakao z mlekiem

Kakao z mlekiem jest chyba najczęściej spożywanym napojem mlecznym w naszych domach, szczególnie przez dzieci. Niestety to zwykle wybierane pełne jest substancji dodatkowych, przede wszystkim cukru, które znacząco obniża wartość odżywczą produktu oraz zwiększa jego kaloryczność. W efekcie mogą pojawić się nieprzyjemne skutki takie jak np. otyłość czy próchnica zębów, a nawet cukrzyca, gdyż nawet ta, do niedawna uważana za chorobę dorosłych, obecnie dotyka coraz młodsze osoby. Ciekawym faktem jest to, że krowie mleko, według źródeł wchodzi w interakcje ze składnikami kakao powodując, iż traci ono swoje zdrowotne właściwości, a dodatkowo okazuje się być silniejszym alergenem i może uczulać. Dlatego właśnie przygotowując napój kakaowy na mleku warto sięgnąć po mleko roślinne, które stanowi idealny dodatek do kakao. Najlepiej w tym celu użyć 12 łyżeczek kakao i zalać je gorącym mlekiem. Można także całość gotować, jednak dłuższy wpływ temperatury spowoduje zanik składników aktywnych odpowiedzialnych za działanie lecznicze.

Kakao z wodą

Przygotowanie napoju kakaowego z dodatkiem wody na pewno sprawi, że płyn ten będzie mniej kaloryczny niż taki z dodatkiem mleka. Samo kakao, oczywiście to dobrej jakości, charakteryzuje się stosunkowo niską wartością energetyczną, natomiast sama woda nie ma jej w ogóle. W tym celu wystarczy użyć 12 łyżeczek kakao i zalać je ciepłą, lecz nie wrzącą wodą. Przygotowując można proszek gotować wraz z wodą, niestety długotrwały wpływ temperatury spowoduje pogorszenie jakości terapeutycznej produktu.

Jakie kakao wybrać?

Dokonując wyboru dobrego kakao należy zwrócić uwagę szczególnie na skład produktu. Jak już wspomniałam wiele dostępnych i tanich napojów instant, oraz proszków produkowanych z wysokoprzetworzonych ziaren, zawiera szereg dodatków, które naturalnie nie znajdują się w produkcie, jak np. aromaty, cukier, sól, węglan wapnia czy emulgatory (m.in. lecytyna sojowa). Najlepszym produktem będzie ten bez zawartości cukru oraz o jak najwyższej zawartości kakao. Im ciemniejszy proszek, tym lepiej. Idealnym wyborem będzie surowe kakao nieprzetworzone w postaci całych ziaren lub też w postaci proszku.

Podsumowując kakao to produkt wart uwagi każdego. Oprócz niepowtarzalnego i charakterystycznego aromatu wywołuje wiele niezwykłych korzyści zdrowotnych. Warto zwrócić uwagę na skład i jakość wybieranego przez nas produktu, by nie truć się sztucznymi dodatkami, a jedynie cieszyć pozytywnymi skutkami wynikającymi z jego spożycia.

Skuteczna dieta odchudzająca

Dowiedź się jak schudnąć
Oceń
Prawdziwe kakao – właściwości. Kakao z mlekiem i wodą. Jakie kakao wybrać? - 7.4/10. Oddano 16 głosy.
Paulina Chrzan
ponad miesiąc temu Dietetyk z zamiłowaniem do zawodu. Szczególnym zainteresowaniem darzy dietetykę kliniczną, której różne koncepcje i nowości na bieżąco weryfikuje z aktualnymi i rzetelnymi badaniami naukowymi.

Twoja opinia jest ważna. Zarówno dla nas jak i innych osób korzystających z naszego serwisu.

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.
Obowiązkowe pola są oznaczone

Chcesz być na bieżąco?