Jesteś na:

Potas – właściwości, niedobór i źródła w jedzeniu

16 18 20

Mimo faktu, że potas znajduje się praktycznie we wszystkich produktach, zdarza się, że zjadamy go za mało. Bez niego nie jesteśmy w stanie sprawnie funkcjonować. Potrzebny jest układowi nerwowemu, mięśniom a przede wszystkim sercu.



Potas

Potas jest pierwiastkiem niezbędnym do prawidłowego funkcjonowania całego organizmu. Podobnie jak chlor i sód należy do elektrolitów, czyli minerałów rozpuszczalnych w wodzie i przenoszących ładunki elektryczne. Organizm człowieka w 75% składa się z wody, potas jest wszędzie – wewnątrz komórek, w przestrzeni międzykomórkowej, w chłonce i we krwi. Dla sprawnego działania człowiek powinien dbać o zachowanie odpowiednich proporcji pomiędzy wszystkimi elektrolitami.

Potas – właściwości

Potas z łatwością potrafi przemieszczać się pomiędzy błonami komórkowymi dostarczając komórkom potrzebnych substancji odżywczych i wynosząc zbędne produkty przemiany materii.  Bierze udział w regulacji ciśnienia osmotycznego (pomiędzy wnętrzem komórki, a jej środowiskiem zewnętrznym) oraz w powstawaniu impulsów nerwowych. Kolejną istotną jego funkcją jest regulacja pH (równowagi kwasowo-zasadowej) oraz kontrola ciśnienia krwi. Odpowiada również za metabolizm węglowodanów, białek i wydzielanie insuliny.

Potas – skutki niedoboru

Niewielkie niedobory tego pierwiastka są nieodczuwalne dla organizmu. Kiedy jednak braki stają się większe pojawia się przemęczenie, apatia oraz senność. Niski poziom potasu może objawiać się również podenerwowaniem. Za inne przejawy mogące sygnalizować niedobór uważa się puchnące nogi i ręce, nadciśnienie oraz nieregularne bicie serca. Skurcze nóg w szczególności, gdy nasilają się po wysiłku lub w upalne dni również stanowią objaw braków potasu. Wyżej nadmienione symptomy są sposobem organizmu na poinformowanie o konieczności uzupełnienia niedoborów. Dzienne zapotrzebowanie organizmu na potas dla dorosłej osoby wynosi 2000–3000 mg.

Zażywane przez długi czas środki moczopędne, leki nasercowe oraz leki stosowane przy nadciśnieniu mogą powodować, że z moczem będzie wydalany potas. Osoby przebywające na dietach odchudzających, zmagające się z biegunkami, wymiotami oraz stosujące środki przeczyszczające są grupą szczególnego ryzyka wystąpienia niedoboru potasu.

Suplementacja potasu zalecana jest cukrzykom, aby poprawić ich wrażliwość na insulinę, jednak zażywanie jakichkolwiek środków musi odbywać się w porozumieniu z lekarzem. W końcu jego nadmiar może również prowadzić do poważnych konsekwencji zdrowotnych, jak, np. u osób z chorymi nerkami. Ich nieprawidłowa praca może być przyczyną zgromadzenia się jonów, co zaburza pracę serca i może stanowić poważne zagrożenie życia. Zbyt duża ilość potasu w połączeniu z niektórymi lekami na arytmię, niewydolność serca oraz nadciśnienie może prowadzić do zaburzeń pracy mięśnia sercowego.

Potas w jedzeniu – źródła

Potas jest pierwiastkiem, który występuje w większości dostępnych produktów – wyjątkiem są cukry oraz tłuszcze. Najwięcej jest go w suszonych owocach: figach, morelach, rodzynkach i jabłkach. Dużo potasu mają również: banany, awokado, pomidory, ziemniaki, owoce cytrusowe oraz zielone warzywa liściaste.

Najbogatsze źródła potasu (zawartość potasu w 100 g produktu)

  • morele suszone – 1666 mg
  • figi suszone – 938 mg
  • awokado – 600 mg
  • banany – 395 mg
  • ziemniaki – 357 mg
  • seler – 320 mg
  • kiwi – 290 mg
  • pomidory – 282 mg
  • grejpfruty – 277 mg

Regularne dostarczanie potasu usprawnia funkcjonowanie organizmu. Niedoboru można w łatwy sposób uniknąć, jeżeli tylko wprowadzi się w życie prawidłowo zbilansowaną dietę, którą wspomoże się suplementacją.

Oceń
Potas – właściwości, niedobór i źródła w jedzeniu - 7.0/10. Oddano 21 głosy.
ponad miesiąc temu

Twoja opinia jest ważna. Zarówno dla nas jak i innych osób korzystających z naszego serwisu.

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.
Obowiązkowe pola są oznaczone

Chcesz być na bieżąco?