Pomidor

16 18 20
Kalorie: 15 kcal Białko: 0.9 g Tłuszcze: 0.2 g Węglowodany: 2.4 g

Intensywnie czerwony i okrągły, lekko różowy i słodszy malinowy, żółty, żebrowany, koktajlowy. Pomidorów nie trzeba przedstawiać nikomu, ponieważ to popularne i smaczne warzywo, które dostępne jest do spożycia bez względu na porę roku. Jakie korzystne właściwości niesie za sobą ich spożywanie? Sami się zdziwicie, że aż tak wiele!

Pomidory zaliczane są do grupy roślin psiankowatych, które są popularnie hodowane w naszym kraju. Istnieje wiele odmian pomidorów: od małych i okrągłych koktajlowych, przez większe i podłużne pomarańczowe lub żółte, słodkie i okrągłe malinowe, po duże pomidory zwyczajne, na żebrowanych bawolich sercach kończąc. Bez względu na gatunek, to warzywo powinno znaleźć swoje miejsce w diecie każdego!

Właściwości pomidorów – witaminy i składniki mineralne

Pomidory stanowią źródło soli mineralnych, witamin, przeciwutleniaczy oraz aminokwasów. W pomidorach odkryto występowanie aż 20 spośród 21 niezbędnych organizmowi do prawidłowego funkcjonowania aminokwasów. Pomidory stanowią źródło potasu, który wspiera pracę mięśni, warunkuje zachowanie równowagi gospodarki wodno-elektrolitowej oraz kwasowo-zasadowej. Z tego powodu polecane są sportowcom oraz osobom z nadciśnieniem tętniczym i zaburzeniami elektrolitowymi. Pomidory stanowią dobre źródło wzmacniającej naczynia krwionośne, skórę oraz neutralizującej wolne rodniki witaminy C. Dostarczają również beta-karotenu, który uznawany jest za naturalną substancję chroniącą skórę przed promieniowaniem UV oraz wzmacniającej narząd wzroku i skórę. Warto spożywać te warzywa w okresie letnim, kiedy dojrzewają na słońcu, gdyż wtedy zawierają najwięcej składników odżywczych!

Pomidory oraz przetwory pomidorowe są szczególnie wskazane jako źródło substancji cennych w profilaktyce nowotworów prostaty i przewodu pokarmowego. Dlaczego? Zawarty w nich likopen oraz beta-karoten są cenionymi substancjami o działaniu hamującym nowotworzenie oraz wzmacniają odporność organizmu, która jest istotna w prewencji licznych chorób. Przeciwutleniacze zapobiegają miażdżycy naczyń krwionośnych, a tym samy zawałom serca i innym schorzeniom tego narządu. Pełnią również istotną rolę w zapobieganiu chorobom neurodegeneracyjnym, stąd zalecenia by osoby starsze nie unikały tego produktu w swojej codziennej diecie.

Kalorie – ile kalorii mają pomidory?

100 g pomidora dostarcza 19 kcal, z czego 3 g węglowodanów, 1 g białka oraz 1,2 g błonnika pokarmowego.

Pomidory – zastosowanie

Pomidory posiadają wszechstronne zastosowanie w kuchni. Stanowią bazowy składnik włoskiego caprese oraz sałatki greckiej. Świetnie nadają się do przygotowywania dań kuchni włoskiej, francuskiej i meksykańskiej. Po ich obraniu ze skórki i rozgotowaniu, przygotowuje się smaczne sosy do pizzy, keczup lub sosy do makaronów z dodatkiem rozmaitych ziół i przypraw. Pomidory są dobrym warzywem do faszerowania serem lub mięsnym farszem, jak i przygotowania wyśmienitej zupy pomidorowej! Dla fanów kuchni tradycyjnej polecam surówkę z pomidorów i cebuli, przygotowanie domowych przetworów, dodanie ich do jajecznicy lub zwyczajnie pokrojenie i ułożenie na kanapce.

Pomidory są smaczne, zdrowe a przygotowane z nich przetwory nadają się na każdą okazję. Są przy tym niskokaloryczne i bogate w cenne dla zdrowia mikroelementy, za których spożycie, organizm odwdzięczy ci się zdrowym „wnętrzem” oraz piękną skórą, włosami i paznokciami.

Zobacz również:
Oceń
6.0/10. Oddano 1 głosy.
ponad miesiąc temu