Jesteś na:

Podstawy diety kobiet w ciąży

16 18 20

Niewłaściwe proporcje składników odżywczych w diecie matki mogą doprowadzić do poważnych i nieodwracalnych zaburzeń w rozwoju dziecka. Czego więc należy się wystrzegać, a na co zwrócić uwagę? Jak się odżywiać, aby jedzenie nie stało się kolejnym stresorem w ciąży?

 Warto chociaż trochę zapoznać się z fizjologią swojego ciała, aby lepiej rozumieć zachodzące w nim zmiany. W organizmie kobiety w ciąży następują ważne zmiany metaboliczne, przez co zwiększa się jej zapotrzebowanie na energię i składniki odżywcze. Musi ona zapewnić bieżący dowóz tych składników dla siebie i dziecka, stworzyć odpowiednie zapasy energetyczne na okres trwania ciąży oraz na czas karmienia, gdy dziecko pojawi się już na świecie. Nie oznacza to jednak, że w momencie stwierdzenia zajścia w ciążę, kobieta od razu powinna zwiększyć ilości spożywanej żywności. Jej potrzeby zwiększają się stopniowo, w II i w III trymestrze ciąży.

Co i ile jeść w ciąży?

Kobiety w ciąży powinny unikać jednostajnego żywienia, nawet jeśli starają się wybierać produkty zdrowe. Warto urozmaicać posiłki, próbować różnych warzyw i owoców, spożywać wymiennie różne rodzaje produktów zbożowych, czyli kasze, makarony, ryże, aby zapewnić sobie dowóz jak największej ilości witamin i składników mineralnych. Zapotrzebowanie na te składniki jest często większe w czasie ciąży i trudno je pokryć monotonną dietą. Szczegóły dotyczące żywienia kobiet w ciąży znajdziesz tutaj.

Jeśli przed zajściem w ciążę kobieta odżywiała się nieregularnie, to najwyższy czas, aby to zmienić. Każdego dnia powinna spożywać 3 główne posiłki i 2 mniejsze między nimi, tak, aby przerwy pomiędzy posiłkami nie były dłuższe niż 2-3 godziny. Dzięki takiemu odżywianiu nie powinna w ciągu dnia odczuwać głodu, nie dopuści do niebezpiecznych spadków stężenia glukozy we krwi i uchroni się przed przejadaniem.

Ile przytyć, czyli BMI w ciąży

Nie bez znaczenia jest to, jaka jest wyjściowa masa ciała przed ciążą. Gdy kobieta ma niedowagę istnieje wysokie ryzyko, że urodzi dziecko z niską masą urodzeniową. Jednak właściwy przyrost masy ciała w ciąży może ją przed tym uchronić! Dotyczy to zarówno kobiet szczupłych, jak i tych, które przed ciążą mają kilka kilogramów w nadmiarze. Poniżej przedstawiona jest liczba kilogramów, które kobieta powinna przytyć w zależności od wyjściowej wartości BMI.

BMI <19,8  →  12,5-18kg

BMI 19,8-26,0 →  11,5-16kg

BMI 26-29 →  7-11,5kg

BMI >29 →   <6 kg

Suplementy w ciąży

Kobiety nie zawsze są w stanie w pełni pokryć z dietą zwiększone zapotrzebowanie na wszystkie składniki pokarmowe. Aby nie doprowadzić do niedoborów tych składników, a tym samym do poważnych konsekwencji w rozwoju płodu, zaleca się, aby każda kobieta ciężarna stosowała suplementację. Dotyczy to szczególnie kwasu foliowego i kwasów tłuszczowych omega-3, jednak każdą formę suplementacji powinna skonsultować z lekarzem.

Podczas ciąży wzrasta zapotrzebowanie na niektóre składniki pożywienia:

Kwas foliowy – 0,4 mg / dobę

??????????????????

Suplementy dla kobiet w ciąży.

Żelazo – 26-27 mg / dobę

Magnez – 200-1000 mg / dobę

Wit. D3 – 800-1000 µg / dobę

Ca – 1200 mg / dobę

Jod – 250 µg / dobę

Kwasy tłuszczowe omega -3 – 200-300 mg DHA / dobę

Wit. E – 15-19 mg /dobę

Dieta kobiet w ciąży nie różni się znacznie od zasad prawidłowego żywienia. Muszą one zwrócić szczególną uwagę na kilka składników odżywczych, z pewnych artykułów żywnościowych zrezygnować, a o niektórych produktach zapomnieć na okres najbliższych miesięcy. Nie są to jednak wielkie wyrzeczenia dla kobiet, które najczęściej robią wszystko, aby ich ciąża przebiegła prawidłowo.

 

Sprawdź ile kalorii dziennie spalasz

Oblicz

Opublikowano ponad miesiąc temu
Oceń artykuł
Podstawy diety kobiet w ciąży - 3.5/5. Oddano 13 głosy.
Autor artykułu:

Opinie

  • ola 01.10.2014, 2:05

    Podstawa to kwsy omega. Ja je uzupełniałam za pomocą pregnoferu dha, bo jak niestety ale mieszkam w małym mieście i nie mam dostępu do świżych ryb

    Odpowiedz

Napisz swoją opinię

Twoja opinia jest ważna. Zarówno dla nas jak i innych osób korzystających z naszego serwisu.

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.
Obowiązkowe pola są oznaczone