Jesteś na:

Papryka żółta – właściwości, wartości odżywcze i witaminy

16 18 20

Kojarzy się ze schyłkiem lata i zapowiedzią jesiennej pory. Przygotowujemy z niej wiele przetworów na zimę, ale także cenimy jej smak w sałatkach oraz innych daniach. Faszerowana, duszona, w kompozycji z innymi warzywami smakuje bardzo dobrze. Papryka jest niezwykle cennym warzywem pod względem wartości odżywczych, a ta w kolorze żółtym posiada liczne właściwości wspierające pracę organizmu.

Papryka żółta

Istnieje wiele odmian papryki. Samo warzywo wywodzi się z Ameryki Południowej, a Węgry rozsławiły paprykę, która króluje w ich narodowej, tradycyjnej kuchni. Należy do rodziny psiankowatych, a obecnie stanowi produkt żywnościowy doceniany na całym świecie. Jako warzywo stanowi powszechnie stosowany dodatek do potraw, ale nierzadko staje się także jego bazą. W zależności od barwy, papryka może posiadać nieco różniące się od siebie właściwość. Niewątpliwie jest skarbnicą witamin i składników mineralnych.

Papryka żółta – właściwości

Bogactwo wartości odżywczych sprawia, że żółta papryka jest coraz częściej wykorzystywanym produktem w kuchni, zastępując lub uzupełniając paprykę czerwoną. Posiada właściwości antyoksydacyjne, przeciwdziała starzeniu się komórek oraz zwalcza wolne rodniki, co niewątpliwie wpływa również na wygląd zewnętrzny. Pomaga zachować młodość i sprężystość skóry. Pomocna jest w problemach z układem krwionośnym, gdyż reguluje ciśnienie krwi, a także pracę serca. Korzystnie wpływa również na układ nerwowy. Przyspiesza spalanie tkanki tłuszczowej i dodatnio wpływa na narząd wzroku. Pomaga w problemach skórnych, jest produktem, który dobrze oddziałuje na kształtowanie mięśni, a nawet może łagodzić objawy bólowe w zespole PMS.

Papryka żółta – wartości odżywcze

Papryka jest warzywem o niskiej wartości kalorycznej, zatem może być z powodzeniem stosowana na dietach odchudzających. Nie zawiera praktycznie tłuszczu, a największy udział przypada węglowodanom (słodkawy smak). Na 100 g papryki żółtej przypada 8,7 g błonnika pokarmowego. Szczególnie ważna jest zawartość antyoksydantów, które należą do rodziny karotenoidów – zeaksantyna i luteina, przeciwdziałających wolnym rodnikom. Nie powstydzi się także składu soli mineralnych. W największych ilościach występują wapń, fosfor, magnez, żelazo, a także inne składniki mineralne w mniejszych proporcjach.

Papryka żółta – witaminy

W żółtej odmianie papryki znajdziemy sporą dawkę witaminy E, która potocznie bywa nazywana ze względu na swe właściwości, witaminą młodości. Duży udział przypada witaminom z grupy B, a szczególnie witaminie B6. W jej skład witaminowy wchodzi również ceniona za swe właściwości wzmacniające odporność, witamina C. Ponadto papryka żółta zawiera witaminę K oraz A.

Papryka to bardzo cenne warzywo, a każda jej odmiana nieco się od siebie różni. Żółtą charakteryzuje słodkawy smak i mnogość właściwości oraz składników odżywczych. Korzystnie wpływa na wzrok, serce oraz zapobiega przedwczesnemu starzeniu się organizmu. Składniki zawarte w żółtej papryce zasługują na włączenie jej do diety.

Literatura:

  • Kołożyn-Krajewska Danuta, Sikora Tadeusz. Towaroznawstwo żywności. WSiP. Warszawa, 2004. ISBN 83-0209-150-2.
  • Rafał Natorski. Papryka – witaminowa rekordzistka. Który kolor najlepszy?[online]. 31.07.2015. Dostępny w Internecie: http://zdrowie.gazeta.pl/Zdrowie/1,101460,12151820,Papryka___witaminowa_rekordzistka.html
  • Sven Davin, Muller Nothamnn. Tabele kalorii. MR. Warszawa, 2008. ISBN 97-883-7243-621-4.

Skuteczna dieta odchudzająca

Dowiedź się jak schudnąć
Zobacz również:
Oceń
Papryka żółta – właściwości, wartości odżywcze i witaminy - 7.1/10. Oddano 81 głosy.
Aleksandra Musiał
ponad miesiąc temu Ukończyła dietetykę na Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz biotechnologię ze specjalizacją analityka biotechnologiczna na Uniwersytecie Rolniczym.

Twoja opinia jest ważna. Zarówno dla nas jak i innych osób korzystających z naszego serwisu.

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.
Obowiązkowe pola są oznaczone

Chcesz być na bieżąco?