Papryka żółta

16 18 20
Kalorie: 27 kcal Białko: 1 g Węglowodany: 6 g

Papryka pochodzi z Ameryki Południowej, jednak to Węgry były krajem dzięki któremu zyskała tak dużą popularność. Roślina ta jest przedstawicielką rodziny psiankowatych. Istnieje wiele różnych odmian papryki, które różnią się kształtem, kolorem i smakiem swoich owoców. Do tej pory doliczono się dwustu. Wśród nich znaleźć można odmiany bardzo ostre. Jedną z odmian papryki jest jej żółta przedstawicielka.

Właściwości odżywcze żółtej papryki – witaminy i minerały

Żółta papryka jest coraz częściej wybieranym produktem i powoli goni w tym zakresie swoją czerwoną kuzynkę. Stanowi bardzo pomocne warzywo w zwalczaniu nadciśnienia tętniczego.

Papryka w żółtym kolorze to znakomite źródło witaminy C, która wspomaga układ immunologiczny oraz jest naturalnym przeciwutleniaczem.

Papryka zawiera także wiele związków mineralnych, wśród których wymienić można wapń, potas i żelazo. Dba więc ona o dobre samopoczucie i kondycję organizmu, chroniąc układ nerwowy.

Papryka żółta to dobre źródło witaminy młodości – E. Jej najważniejszym składnikiem, którego ilość jest znacząco wyższa w porównaniu do innych odmian tego warzywa, jest luteina. Ten składnik wpływa na jakość procesów myślowych. Luteina jest niezbędna by móc się skoncentrować i przyswoić nową wiedzę, dlatego paprykę warto jeść podczas przygotowywania się do egzaminów, a także w trakcie wykonywania pracy umysłowej.

W składzie papryki żółtej występuje specyficzny przeciwutleniacz – zeaksantyna. Należy on do rodziny barwników – karetonoidów. Wpływa  na poprawę jakości widzenia, dzięki swojej zdolności do unieszkodliwiania wolnych rodników działających niekorzystnie na siatkówkę oka.

Spożywanie papryki ułatwia spalanie tłuszczu, a także pomaga w przeciwdziałaniu miażdżycy. W żółtej papryce jest około 2 g błonnika w 100 g warzywa, co jeszcze bardziej ułatwia usuwanie zbędnych produktów przemiany materii. Papryka ma delikatne działanie moczopędne. Niektóre osoby są na to warzywo uczulone.

Kalorie ile kalorii ma żółta papryka?

100 g żółtej papryki dostarcza 27 kcal. Ponadto znajdziemy w niej 1 g białka, 6 g węglowodanów.

Zastosowanie żółtej papryki

Zastosowanie papryki żółtej w kuchni jest bardzo szerokie. Przede wszystkim papryki wszelkich odmian to popularny i podstawowy produkt kuchni węgierskiej. Warto dodawać to warzywo na przykład do leczo. Dobrym pomysłem jest zapiekanie papryk z farszem mięsnym lub warzywnym. Sprawdzi się ona zarówno w wersji surowej, jak i poddanej obróbce termicznej. Można dodawać ją do sałatek i dipów, ale nic nie stoi na przeszkodzie, by traktować ją jako przekąskę i jeść bez towarzystwa innych składników. Sprawdzi się również w daniach hiszpańskich i meksykańskich.

Papryka wzmaga wydzielanie kwasów żołądkowych, a więc pobudza apetyt. Jednak należy z ostrożnością podejść do podawania tego warzywa dzieciom, ponieważ jest ona dość ciężkostrawna. Najlepsza żółta papryka powinna być twarda, posiadać jednolitą, błyszczącą skórkę. Przechowuje się ją w lodówce. Proces jej przetwarzania nie zmniejsza znacząco ilości składników odżywczych obecnych w tym warzywie.

Zobacz również:
Oceń
ponad miesiąc temu