Jesteś na:

Otyłość sarkopeniczna – zjawisko często pojawiające się u osób starszych

16 18 20

Dla osób starszych charakterystyczne jest zjawisko sarkopenii, czyli utraty masy mięśniowej oraz dynapenii – utraty siły mięśniowej. Roubenoff zauważył współistnienie otyłości i sarkopenii i zdefiniował je jako nową jednostkę chorobową – otyłość sarkopeniczną.

Otyłość sarkopeniczna oznacza związane wraz z wiekiem zwiększenie masy ciała, w tym zawartości tkanki tłuszczowej, przy jednoczesnym zmniejszeniu masy i siły mięśni. Tę jednostkę chorobową rozpoznaje się u pacjentów otyłych, spełniających przynajmniej jedno kryterium otyłości: BMI>35 kg/m2, poziom tkanki tłuszczowej >35%, indeks tkanki tłuszczowej >9,5 kg/m2 i jednocześnie indeks masy mięśni szkieletowych poniżej 2 odchyleń standardowych dla średnich wyników populacji wieku 18–39 lat.

Otyłość sarkopeniczna – przyczyny

Zjawisko to częściej dotyka mężczyzn, ponieważ w procesie starzenia ich masa mięśniowa zostaje szybciej utracona niż u kobiet (między innymi przez zmniejszenie wydzielania testosteronu). Rozwój sarkopenii może potęgować niska aktywność fizyczna, ale w jej rozwoju mają swój udział również uwarunkowania genetyczne. Nadmierny zanik masy mięśniowej może być powodowany także przez zaburzenia tarczycy, niedożywienie oraz niektóre choroby przewlekłe (np. reumatoidalne zapalenie stawów).

Chcesz schudnąć przed WAKACJAMI?
Kup Teraz a 30 dniową dietę otrzymasz za darmo!
Tylko 137 zł TRIZER + indywidualna dieta

Otyłość sarkopeniczna – objawy

Objawy otyłości sarkopenicznej to przede wszystkim osłabienie mięśniowe, szybko powstające zmęczenie, niska wytrzymałość na wysiłek, zaburzenia równowagi i koordynacji ruchowej oraz nadmierna masa ciała. Im wcześniej rozpoznamy u siebie to schorzenie, tym lepiej, ponieważ wiąże się ona z ryzykiem rozwoju osteoporozy, upadkami i urazami, złamaniami, unieruchomieniem czy brakiem samodzielności w wykonywaniu codziennych czynności. Dodatkowo otyłość może powodować cukrzycę, choroby układu krążenia oraz nowotwory.

Postępowanie terapeutyczno-profilaktyczne w przypadku otyłości sarkopenicznej to przede wszystkim zmiana stylu życia poprzez zwiększenie aktywności fizycznej oraz właściwy sposób odżywiania. Najbardziej efektywnym rodzajem treningu dla osób z sarkopenią jest trening siłowy (oporowy). Dzięki ćwiczeniom siłowym można uzyskać przyrost masy oraz siły mięśniowej. Trening oporowy u osób starszych poprawia zdolność do chodzenia, wchodzenia po schodach oraz podnoszenia cięższych przedmiotów.

Oprócz samego treningu w terapii otyłości sarkopenicznej niezbędna jest także odpowiednia dieta. Ważne jest, aby w każdym posiłku spożywać 20–30 g białka, co pobudza nasz organizm do produkcji białek mięśniowych. Należy również wprowadzić restrykcję kaloryczną, która pozwoli nam wrócić do wagi mieszczącej się w normie BMI.

Wyraźne zwiększenie zaniku mięśni obserwuje się w kolejnych dekadach życia. Jest to proces nieunikniony, nawet u osób aktywnych fizycznie. Co innego jednak, jeśli zmniejszenie masy mięśniowej jest o wiele większe niż powinno, a dodatkowo występuje nadmierna tkanka tłuszczowa, której obecność powoduje tylko pogorszenie możliwości ruchowych oraz ryzyko chorób. Warto dbać o masę naszych mięśni już w młodym wieku, aby starzejąc się mieć energię do życia. Podstawą powinna być regularna aktywność fizyczna. W końcu bezczynność ruchowa najmocniej osłabia siłę mięśni

Literatura:

1. A. Strzelecki, R. Ciechanowicz, Z. Zdrojewski, Sarkopenia wieku podeszłego, Gerontologia Polska, tom 19, nr 3-4, 134-145.
2. M. Milewska, Otyłość sarkopeniczna – nowy problem, ale czy tylko w geriatrii, Postępy Żywienia Klinicznego, nr 2, 2013.

 

Oceń
Otyłość sarkopeniczna – zjawisko często pojawiające się u osób starszych - 7.8/10. Oddano 26 głosy.
ponad miesiąc temu

Twoja opinia jest ważna. Zarówno dla nas jak i innych osób korzystających z naszego serwisu.

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.
Obowiązkowe pola są oznaczone

Chcesz być na bieżąco?